شکایت گروه ها برای لغو قانون «قاچاق سقط جنین» آیداهو که نوجوانان را هدف قرار می دهد


[Update: This article was revised at 2 p.m. PT to add reaction to the lawsuit.]

مدافعانی که به نوجوانان آیداهو که به دنبال مراقبت سقط جنین هستند، مشاوره و کمک می کنند، روز سه شنبه علیه رائول لابرادور، دادستان کل جمهوری خواه، در تلاش برای لغو ممنوعیت سفر سقط جنین در ایالت شکایت کردند.

ممنوعیت سفر، که از 5 مه اجرا شد، جرم «قاچاق سقط جنین» را ایجاد کرد که مجازات آن حداقل دو سال زندان است. کمک به افراد زیر 18 سال برای تهیه قرص های سقط جنین یا ترک ایالت برای مراقبت از سقط بدون اجازه والدین ممنوع است.

در این شکایت که در دادگاه فدرال در Boise، آیداهو ثبت شد، آمده است که این ممنوعیت حق مسافرت بین ایالتی و حقوق متمم اول قانون اساسی برای صحبت در مورد سقط جنین و “درگیر شدن در رفتارهای صریح، از جمله تامین پول و حمل و نقل (و سایر حمایت ها) برای باردار را نقض می کند. خردسالانی که در داخل و خارج از آیداهو سفر می کنند.

این دادخواست همچنین می‌گوید که ممنوعیت سفر «بدون شفافیت» و «دعوت به اجرای خودسرانه»، افزایش شبح توقف تردد دختران در سنین باروری، و نقض حق مردم برای عبور از مرز به ایالت‌های همسایه، از جمله واشنگتن، جایی که خردسالان در آنجا هستند. می تواند به طور قانونی مراقبت سقط جنین را بدون رضایت والدین دریافت کند.

وندی هیپت، مشاور ارشد بهداشت باروری و دادگستری در Legal Voice، یک گروه مدافع که نماینده شاکیان است، گفت که قانون آیداهو «استخدام یا پناه دادن به یک خردسال را ممنوع می‌کند، اما استخدام چه چیزی را شامل می‌شود؟ دادن اطلاعات؟ شما نمی توانید متوقف شوید [my clients] از ارائه اطلاعات در مورد رفتاری که در ایالت دیگر قانونی است.»

او افزود: “اگر می خواهیم به یک خردسال پول بدهیم تا به ایالت دیگری برود، باید بتوانیم این کار را انجام دهیم.”

در بیانیه ای، دفتر دادستان کل آیداهو گفت: “در حالی که ما در مورد دعاوی در حال انتظار اظهار نظر نمی کنیم، دفتر ما همیشه آماده است تا قویاً از قانون اساسی قوانین تصویب شده توسط قانونگذار دفاع کند.”

کارشناسان حقوقی می گویند که این ممنوعیت، بر اساس یک لایحه نمونه نوشته شده توسط «حق ملی برای زندگی»، یکی از بزرگترین گروه های ضد سقط جنین در کشور، برای نادیده گرفتن حمایت های ضمنی قانون اساسی برای سفرهای بین ایالتی تهیه شده است.

مری زیگلر، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا-دیویس و مورخ سقط جنین می‌گوید: «این پیشنهاد ملی حق زندگی برای از بین بردن سفر به گونه‌ای طراحی شده است که از نظر سیاسی و قانونی خطرات کمتری داشته باشد». او می‌گوید: «به‌عنوان یک ابتکار حقوق والدین جمهوری‌خواهان آسان‌تر است، و از نظر قانونی آسان‌تر است، زیرا دادگاه‌ها مایل بوده‌اند محدودیت‌هایی را برای حقوق جزئی اعمال کنند که برای بزرگسالان رعایت نمی‌کنند.»

او افزود: “ایده این است که مردم را از سفر به ایالت های دیگر منع کنیم” و ممنوعیت سفر نوجوانان “می تواند پله ای برای محدود کردن حق مسافرت بزرگسالان باشد.”

شاکیان عبارتند از Indigenous Idaho Alliance، یک سازمان غیرانتفاعی که به خردسالان باردار کمک کرده است تا به خدمات سقط جنین در خارج از ایالت دسترسی پیدا کنند. صندوق دسترسی به سقط جنین شمال غربی، که در سال 2022 به 166 ساکن آیداهو کمک مالی کرد، از جمله 18 خردسال. و لوردس ماتسوموتو، وکیلی که با قربانیان خشونت خانگی و جنسی، که بسیاری از آنها خردسال هستند، کار می کند.

ماتسوموتو گفت حامیان خشونت خانگی «نمی‌دانند چه توصیه‌هایی می‌توانند به مردم بدهند». در پناهگاه‌ها، آنها در مورد اینکه چه اطلاعاتی می‌توانند و نمی‌توانند بدون اینکه خود را در معرض خطر قانونی قرار دهند، گیج می‌شوند.» او گفت که ممنوعیت سفر نوجوانان بر کار او با نوجوانانی که با آسیب های ناشی از تجاوز جنسی سر و کار دارند، تأثیر وحشتناکی داشته است.

قانون آیداهو، اولین قانونی در این کشور که «قاچاق سقط جنین» را توصیف کرد، برای هر فرد بزرگسالی که «به قصد پنهان کردن سقط جنین از والدین یا قیم یک خردسال باردار و رهایی‌یافته» اقدام می‌کند، حداقل به دو سال زندان نیاز دارد.

https://www.youtube.com/watch?v=RLIQ-R0dIZs

اما ماتسوموتو، که دو خواهرزاده نوجوان دارد، گفت که این قانون جزئیات رضایت والدین را توضیح نمی دهد. «اگر خواهرزاده‌ام پیش من بیاید و بگوید: «مامانم می‌گوید مشکلی نیست. می توانید مرا به اورگان ببرید؟ – این کافی است که مادر رضایت داد؟ آیا قرار است برگردم، دستگیر شوم، مجوز وکالتم را از دست بدهم، سپس به دادگاه بروم و بگویم “مامان گفت اشکالی ندارد”؟ آیا سر تکان دادن است؟ شست در پیامک؟»

آی گلن کوهن، استاد دانشکده حقوق هاروارد، گفت: دادگاه ها معمولاً به قوانینی که بیش از حد گسترده و مبهم هستند مشکوک هستند. اما او گفت که ممنوعیت‌های سقط جنین در سراسر کشور، از جمله ممنوعیت سفر نوجوانان آیداهو، به شیوه‌ای «مخلوط» نوشته شده است تا «از رفتارهای بیشتر جلوگیری کند، زیرا مردم نمی‌دانند خط خطی کجاست».

این دادخواست به یک نظر حقوقی مورخ 27 مارس از لابرادور استناد می کند که «مطالب آن بود که متخصصان پزشکی که بیماران باردار را در سراسر خطوط ایالتی برای سقط جنین پزشکی یا شیمیایی ارجاع می دهند، ممنوعیت کامل سقط جنین آیداهو را نقض می کنند»، قانون جداگانه ای که پس از لغو فدرال توسط دادگاه عالی اجرایی شد. حقوق سقط جنین در سال گذشته در سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون. لابرادور در 7 آوریل این نظر را پس گرفت، زیرا با یک چالش قانونی در مورد حقوق اساسی بیان و حرکت روبرو شد.

هیپت گفت: «ممنوعیت شهروندان از سفر به دلیل مخالفت با دلایل رانندگی آنها به ایالت دیگر، خلاف قانون اساسی است. «آیداهوها، مانند همه مردم، باید آزاد باشند تا در داخل و بین ایالت‌ها بدون شبح زندان سفر کنند، حتی اگر به دلیلی سفر کنند که دیگران با آن مخالف هستند.»

بیماران آیداهو، از جمله نوجوانان، مدت‌هاست که برای پایان قانونی به بارداری خود وارد ایالت واشنگتن شده‌اند. به گفته کارل ایستلوند، مدیر عامل شرکت Planned Parenthood of Greater Washington و North Idaho، کمتر از 5 درصد از بیمارانی که در کلینیک های Planned Parenthood در واشنگتن برای مراقبت از سقط جنین می آیند، خردسال هستند.

او گفت که اکثر این بیماران والدین خود را در این فرآیند مشارکت می دهند، حتی اگر رضایت والدین در واشنگتن اجباری نباشد. ایستلوند گفت، کسانی که این کار را نمی کنند، دلیل خوبی برای این کار ندارند. برخی در موقعیت‌های خطرناک و توهین‌آمیز قرار دارند که در آن افشای بارداری می‌تواند آنها را در معرض آسیب بیشتر قرار دهد.

دعوای قضایی در آیداهو به نظر موافق قاضی برت کاوانا در دابز، در آن او ادعا کرد که ایالت ها نمی توانند ساکنان را از رفتن به ایالت های دیگر برای سقط جنین منع کنند.

“آیا یک ایالت می تواند یک مقیم آن ایالت را از سفر به ایالت دیگر برای سقط جنین منع کند؟” کاوانا نوشت. به نظر من، پاسخ بر اساس حق قانون اساسی برای سفرهای بین ایالتی منفی است.

کوهن گفت، اما کاوانو تنها نماینده یک رأی در دادگاه است، و «باید دید قضات دیگر در این مورد چه می‌گویند».

هیپت به جای حل این سوال که آیا ایالت ها می توانند سفر برای سقط جنین را ممنوع کنند، گفت:دابز هرج و مرج را به راه انداخت بعدش چی؟»

این مقاله توسط اخبار سلامت KFF، که قبلاً با نام Kaiser Health News (KHN) شناخته می شد، یک اتاق خبر ملی که روزنامه نگاری عمیق در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های اصلی عملیاتی در KFF – منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی، و روزنامه نگاری.

[Update: This article was revised at 2 p.m. PT to add reaction to the lawsuit.]

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان