سقط جنین ممکن است با رشد آهسته جنین اتفاق بیفتد


جنینی که در 8 هفته، 9 هفته و 10 هفته در رحم رشد می کند

جنینی که در 8 هفته، 9 هفته و 10 هفته در رحم رشد می کند

دکتر کارستن پیترسما، اراسموس ام سی

بر اساس مطالعه ای که از واقعیت مجازی برای تجسم آنها با استفاده از اسکن سونوگرافی واژینال استفاده می کند، جنین ها ممکن است در حاملگی های خاصی که به سقط جنین ختم می شود کندتر رشد کنند.

ملک روسیان در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام هلند می‌گوید: این یافته می‌تواند گامی به سوی پیش‌بینی از اوایل بارداری باشد که آیا احتمال دارد منجر به سقط جنین شود، اگرچه این روش هنوز برای استفاده بالینی آماده نیست.

بیش از نیمی از بارداری‌ها به سقط جنین ختم می‌شوند، اگرچه در بسیاری از موارد آنقدر زود اتفاق می‌افتد که افراد حتی متوجه بارداری خود نمی‌شوند. برخی از افراد بدون اینکه دلیل آن را بدانند سقط جنین متعددی دارند، به این معنی که بارداری آنها می تواند زمان اضطراب زیادی باشد.

برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره علت سقط جنین، تیم روسیان راهی برای استفاده از اسکن اولتراسوند واژینال برای ساخت تصویر سه بعدی بسیار دقیق از جنین ایجاد کردند. این تصویر تا اندازه ای بزرگ نمایی می شود که به اندازه یک فرد بزرگسال باشد و سپس در حالی که محققان هدست واقعیت مجازی به سر دارند، به صورت بصری مورد بازرسی قرار می گیرد.

تیم این تصاویر را برای 644 زن باردار ایجاد کرد که 33 نفر از آنها سقط جنین داشتند. افراد تراجنسیتی در این مطالعه وارد نشدند.

هنگامی که به تصاویر سه بعدی که در حدود هشت هفته پس از لقاح تولید شده بود نگاه کردند، محققان دریافتند که به طور متوسط، جنین هایی که در نهایت سقط می شوند، در مقایسه با بارداری هایی که به پایان می رسد، کندتر رشد می کنند.

بلوغ جنین از طریق به اصطلاح سیستم مرحله‌بندی کارنگی ارزیابی شد که نشان می‌دهد کدام ویژگی‌های فیزیکی مانند جوانه‌های اندام و ویژگی‌های اولیه صورت بر اساس مقیاس 23 مرحله‌ای ایجاد شده‌اند.

این تیم متوجه شد که احتمال سقط جنین در یک زن به ازای هر مرحله تاخیری کارنگی 1.5 درصد افزایش می یابد.

به گفته محققان، در هشت هفته پس از لقاح، این معادل با تاخیر در رشد جنین‌هایی بود که منجر به سقط جنین می‌شد تا حدود چهار روز. کارستن پیترسما، عضو تیم، می‌گوید: «چهار روز فاصله بسیار زیادی در یک دوره بسیار مهم از زندگی است، زمانی که همه اندام‌ها در حال رشد هستند، همه اندام‌ها در حال رشد هستند».

روسیان می‌گوید: اگر یافته‌ها در مطالعات بزرگ‌تر تأیید شود، این ممکن است به پزشکان اجازه دهد تا به افراد توصیه کنند که آیا جنین آنها به طور طبیعی رشد می‌کند یا خیر.

دقیقاً مشخص نیست که چرا جنین هایی که کندتر رشد می کنند ممکن است بیشتر سقط شوند. تحقیقات دیگر نشان داده است که جنین‌ها یا جنین‌هایی که سقط می‌کنند اغلب تغییراتی در کروموزوم‌ها یا تعداد متفاوتی از آن‌ها دارند، بسته‌های DNA موجود در تقریباً همه سلول‌های ما.

Ruth Bender Atik در انجمن سقط جنین، یک موسسه خیریه حمایتی بریتانیا، می گوید که اگرچه تصویربرداری سه بعدی جنین ممکن است به برخی افراد اطمینان دهد، اما می تواند باعث عدم اطمینان و اضطراب شود.

او می گوید برخی از افرادی که قبلاً سقط جنین داشته اند ممکن است اسکن سونوگرافی واژینال را نخواهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از بررسی پیشرفت بارداری خود ناامید باشند.

موضوعات:

  • بارداری و تولد/
  • جنین شناسی