داروی دیابت متفورمین ممکن است خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را تا 41 درصد کاهش دهد


متفورمین یک داروی دیابت است که با بهبود نحوه کنترل بدن با هورمون انسولین، سطح قند خون را کاهش می دهد.

دارن لیهان/آلامی

داروی دیابت متفورمین می تواند از ابتلا به کووید طولانی جلوگیری کند، اما اینکه آیا می تواند این بیماری را در افرادی که قبلاً به آن مبتلا هستند نیز درمان کند، مشخص نیست.

تخمین زده می شود که 65 میلیون نفر در سراسر جهان درجاتی از کووید به مدت طولانی دارند که می تواند شامل خستگی مزمن، مه مغزی، مشکلات قلبی و ریوی و از دست دادن چشایی و بویایی و سایر مشکلات باشد.

با محدود بودن داروهای پیشگیرانه و سایر گزینه های درمانی، کارولین برامانت از دانشگاه مینه سوتا و همکارانش پتانسیل چندین روش درمانی از جمله متفورمین را که معمولاً برای کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود، آزمایش کردند. محدود کردن تکثیر ویروس SARS-CoV-2 در آزمایشگاه.

این تیم 1126 نفر 30 تا 85 ساله را بررسی کردند که در سه روز گذشته آزمایش SARS-CoV-2 مثبت شده بودند. همه آنها اضافه وزن یا چاق بودند، که می تواند خطر ابتلا به کووید-19 شدید را افزایش دهد، اما برای عفونت نیازی به مراقبت های بیمارستانی نداشتند.

شرکت‌کنندگان برای دریافت طیف وسیعی از درمان‌های بالقوه، از جمله ترکیبی از متفورمین، داروی ضد انگلی ایورمکتین، داروی ضد افسردگی فلووکسامین یا دارونما به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در یک پیگیری 10 ماهه، 6.3 درصد از افرادی که متفورمین مصرف کرده بودند، مبتلا به کووید طولانی مدت تشخیص داده شدند، در مقایسه با 10.4 درصد از دارونما. نشان می دهد که این دارو از 41 درصد موارد طولانی مدت کووید در کارآزمایی جلوگیری کرد. نه ایورمکتین و نه فلووکسامین خطر را کاهش ندادند.

در حالی که متفورمین ممکن است از ابتلا به کووید طولانی مدت در میان افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند و دارای عفونت خفیف SARS-CoV-2 هستند جلوگیری کند، پتانسیل این دارو در سایر گروه ها یا به عنوان یک درمان طولانی مدت کووید مشخص نیست.

گریس مک کامسی، که مطالعه طولانی مدت بهبودی کووید را در سیستم بهداشت بیمارستان های دانشگاهی در کلیولند، اوهایو رهبری می کند، می گوید که آخرین تحقیقات دلگرم کننده است. او می‌گوید: «کاهش 40 درصدی بسیار چشمگیر است، به ویژه با توجه به اینکه اکثر جمعیت مورد مطالعه کاملاً واکسینه شده بودند و در حال حاضر در معرض خطر کمتر ابتلا به کووید طولانی مدت بودند.»

او می گوید متفورمین ممکن است هم به عنوان یک ضد التهاب و هم با کاهش بار ویروسی SARS-CoV-2 در بدن یک فرد آلوده عمل کند. مک کامزی می گوید، اگر متفورمین یک ضد ویروس باشد، «به طور بالقوه می تواند برای درمان مبتلایان به کووید طولانی مدت کار کند».

موضوعات: