کافئین با کاهش BMI و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است


تفاوت های ژنتیکی به این معنی است که برخی افراد کافئین را سریعتر از دیگران متابولیزه می کنند

ary Burchell/10'000 Hours/Getty Images

شواهد ژنتیکی نشان می دهد که سطوح بالاتر کافئین در خون فرد ممکن است با وزن کمتر مرتبط باشد.

دیپندر گیل از امپریال کالج لندن که در انجام این مطالعه کمک کرد، می گوید: اما مردم نباید تصور کنند که نوشیدن قهوه بیشتر راهی برای کاهش وزن خواهد بود.

کافئین پرمصرف ترین ماده روانگردان است که بسیاری از مردم روزانه چندین نوشیدنی قهوه یا نوشابه های کافئین دار مصرف می کنند.

مطالعات متعددی قبلاً نشان داده است که مصرف کافئین با کاهش وزن مرتبط است. اما اینها عمدتاً مطالعات مشاهده‌ای بودند که سلامت افراد و مصرف کافئین آنها را ثبت می‌کردند و تشخیص اینکه آیا کافئین باعث ایجاد این اثرات می‌شود یا فقط با آنها مرتبط است، دشوار است.

تیم گیل از یک رویکرد جایگزین استفاده کرد و به تفاوت‌های ژنتیکی در سرعت تجزیه کافئین توسط افراد برای تقلید از تأثیرات دوزهای مختلف در یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده نگاه کرد.

دو ژن وجود دارد که بر توانایی افراد در تجزیه کافئین تأثیر می گذارد، به این معنی که پس از مصرف یکسان از آن، افراد با انواع مختلف سطوح متفاوتی از آن در خون خود خواهند داشت.

گیل و همکارانش داده های چندین مطالعه قبلی را که DNA افراد را توالی یابی کرده و سلامت آنها را ردیابی می کردند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها در مجموع نزدیک به 10000 نفر را شامل می شدند، اگرچه اکثر آنها فقط شامل افراد اروپایی بودند.

این مطالعات نمونه های خون را تجزیه و تحلیل نکردند، اما کار قبلی نشان داده است که افرادی که کافئین را آهسته تر تجزیه می کنند، به طور متوسط ​​سطوح بالاتری از آن را در خون خود دارند – حتی اگر تمایل به نوشیدن قهوه کمتری داشته باشند.

این تیم دریافت که افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد داشتن سطوح کافئین بالاتر هستند، شاخص توده بدنی (BMI) پایین تری داشتند که اندازه گیری وزن افراد در رابطه با قد آنهاست. توده چربی کمتر؛ و احتمال کمتر ابتلا به دیابت نوع 2، وضعیتی که با اضافه وزن مرتبط است.

ما می دانیم که کافئین بر متابولیسم و ​​میزان انرژی فرد تأثیر می گذارد. بنجامین وولف از دانشگاه بریستول، بریتانیا که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: منطقی است که ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد.

گیل می‌گوید مردم نباید عادات نوشیدن خود را بر اساس این نتایج تغییر دهند – و افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند باید به‌ویژه مراقب مصرف نوشیدنی‌های قهوه‌ای شیری و شیرین باشند. او می‌گوید: «بسیاری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار کاملاً کالری‌زا هستند. کافئین می‌تواند اثرات مضر دیگری از جمله اثرات بر خواب و عملکرد قلب داشته باشد.

موضوعات: