رژیم غذایی ناسالم ممکن است با تغییر فعالیت مغز، خواب را مختل کند


مرد جوان سفیدپوست با کلاه در حال خوردن پیتزا با سبزیجات روی میز چوبی

رژیم غذایی حاوی پیتزا و شکلات منجر به تغییراتی در فعالیت مغز در هنگام خواب شد

راکل آروسنا تورس/گتی ایماژ

خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی و قند ممکن است با ایجاد اختلال در فعالیت الکتریکی مغز در طول خواب عمیق، کیفیت خواب را کاهش دهد.

وقتی به خواب می رویم، فعالیت الکتریکی مغز ما کند می شود. امواج مغزی با فرکانس بالاتر که در هنگام بیداری غالب می شوند، به نام امواج بتا، به تدریج با امواج با فرکانس پایین تر به نام امواج دلتا جایگزین می شوند.

عمیق ترین و ترمیمی ترین مرحله خواب – به نام خواب موج آهسته – بیشترین نسبت امواج دلتا را دارد. معمولاً در نیمه اول شب اتفاق می افتد و به بدن اجازه می دهد تا خود را ترمیم کند و خاطرات را تثبیت کند.

جاناتان سدرنایس از دانشگاه اوپسالا در سوئد و همکارانش تأثیر رژیم غذایی پرچرب و قند به سبک غربی را بر روی خواب آرام در 15 مرد با میانگین سنی 23 سال آزمایش کردند.

مردان به طور تصادفی به مدت یک هفته از یک رژیم غذایی پرچرب و قند بالا یا یک رژیم غذایی کم چرب و کم قند استفاده کردند. سپس یک شب در آزمایشگاه با پوشیدن کلاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغزشان خوابیدند. پس از چند هفته وقفه، آنها به رژیم غذایی دیگر روی آوردند و مطالعه آزمایشگاهی خواب را تکرار کردند.

شرکت کنندگان تمام وعده های غذایی خود را در اختیار داشتند و باید آنها را در زمان های معین می خوردند. رژیم غذایی پرچرب و پر قند شامل غذاهایی مانند گرانولای شیرین، پیتزا و شکلات بود، در حالی که…

رژیم غذایی کم چرب و کم قند حاوی غذاهایی مانند موسلی شیرین نشده، سالمون و سبزیجات بود. دو رژیم غذایی از نظر کالری مطابقت داشتند.

هر مردی معمولاً برای مدت زمان مشابهی در دو رژیم می خوابید و احساس می کرد کیفیت خواب آنها یکسان است.

با این حال، ضبط EEG نشان داد که رژیم غذایی پرچرب و قند بالا با کاهش نسبت امواج دلتا و افزایش امواج بتا، خواب موج آهسته را مختل می کند، که نشان می دهد آرامش کمتری دارد. این در 11 نفر از 14 مردی که نتایج کامل برای آنها جمع آوری شد، اتفاق افتاد.

این اثر ممکن است به این دلیل باشد که قند و چربی مسیرهای مغزی را فعال می کنند که احساس بیداری افراد را افزایش می دهد، اما به گفته Cedernaes، برای کشف مکانیسم ها به کار بیشتری نیاز است. او همچنین امیدوار است که مطالعه را تکرار کند تا دریابد که آیا این تغییر در زنان نیز رخ می دهد یا خیر.

او می‌گوید: ما تأثیر طولانی‌مدت مختل کردن خواب موج آهسته را نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که رژیم‌های غذایی نامناسب معمولاً به سلامت بدتر منجر می‌شوند، که ممکن است تا حدی با تأثیر آنها بر کیفیت خواب توضیح داده شود.

Cedernaes می گوید: میزان خواب موج آهسته که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین خوردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است به ویژه در سنین بالاتر برای محافظت در برابر کاهش بیشتر کیفیت خواب مهم باشد.

موضوعات: