تقریباً 40 درصد از دختران و زنان جوان آمریکایی سطح آهن پایینی دارند


میکروگراف الکترونی اسکن خون از یک فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن که گلبول‌های قرمز کوچک و نامنظم را نشان می‌دهد.

میکروگراف الکترونی اسکن خون از یک فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن که گلبول‌های قرمز کوچک و نامنظم را نشان می‌دهد.

استیو گشمایسنر/کتابخانه عکس علمی

تقریباً 40 درصد از دختران و زنان جوان در ایالات متحده سطوح ناکافی آهن در خون خود دارند که می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، مه مغزی و ریزش مو شود. از این تعداد، 16 درصد همچنین دارای کم خونی ناشی از فقر آهن هستند، یک بیماری بالقوه جدی که در آن کمبود آهن منجر به کاهش گلبول‌های قرمز خون می‌شود که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کنند.

محققان قبلاً میزان کمبود آهن و کم خونی را در جمعیت های پرخطر، مانند افرادی که خونریزی قاعدگی شدید دارند، اندازه گیری کرده بودند. مطالعاتی که به بررسی شیوع آنها در ایالات متحده می پردازند نیز این شرایط را در سطح منطقه ای بررسی کرده اند.

برای درک بهتر شیوع آنها در مقیاس ملی، آنجلا ویاند از دانشگاه میشیگان و همکارانش نمونه های خون و داده های جمعیت شناختی 3490 دختر و زن 12 تا 21 ساله را که در نظرسنجی های سراسری ایالات متحده بین سال های 2003 تا 2020 شرکت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. هیچ ترنسجندری در این مطالعه وارد نشد.

آنها دریافتند که 39 درصد از شرکت‌کنندگان دچار کمبود آهن بودند، که به‌عنوان داشتن سطوح فریتین – یک پروتئین حامل آهن – کمتر از 25 میکروگرم در لیتر تعریف کردند. از این تعداد، 16 درصد کم خونی داشتند که به عنوان سطح هموگلوبین زیر 120000 میکروگرم در لیتر تعریف می شود.

این احتمالا تا حد زیادی است ویاند می گوید به دلیل رژیم غذایی آنها. او می‌گوید: «مطالعات تغذیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد در کل در ایالات متحده، محتوای آهن غذایی که می‌خوریم در طول زمان کاهش یافته است. مردم کمتر گوشت قرمز می خورند و بیشتر وگان یا گیاهخوار می شوند.

ویاند می‌گوید مکمل‌ها می‌توانند سطح آهن فرد را افزایش دهند، اما غربالگری ناکافی به این معنی است که بسیاری از آنها نمی‌دانند به آنها نیاز دارند. ویاند می گوید، در ایالات متحده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که دختران و زنان از 12 سالگی هر 5 تا 10 سال یک بار از نظر کم خونی غربالگری شوند، اما اکثر آنها اینطور نیستند.

او می گوید، افرادی که پریودهای سنگین دارند ممکن است برای علائم خود به دنبال مراقبت های پزشکی نباشند و بسیاری از پزشکان ممکن است در مورد آنها سؤال نکنند.

در صورت عدم درمان، کم خونی با افزایش خطر عفونت ها و همچنین عوارض قلبی و ریوی مرتبط است. ویاند می‌گوید کمبود آهن همچنین می‌تواند عوارض قبل و بعد از تولد ایجاد کند، اگرچه هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مطالعه باردار نبودند.

Sant-Rayn Pasricha از دانشگاه ملبورن در استرالیا می گوید که کمبود آهن و کم خونی زنان فراتر از ایالات متحده است، به ویژه در کشورهای کم درآمد که سوءتغذیه می تواند بالا باشد و دسترسی به مراقبت های بهداشتی اغلب ضعیف است. به گفته پاسریچا، بنابراین این مناطق باید اولویت بالایی برای غربالگری و درمان داشته باشند. ویاند می گوید که فقر خطر کمبود آهن را افزایش می دهد، تا حدی به این دلیل که گوشت قرمز و سایر غذاهای غنی از آهن می توانند گران باشند.

اما لورا موری-کلب از دانشگاه پوردو، ایندیانا، می‌گوید که برشی که محققان برای تعریف کمبود آهن استفاده کردند، بیشتر از 15 میکروگرم در لیتر یا کمتر است که معمولاً استفاده می‌شود. او می‌گوید که هرچه این برش بالاتر باشد، این بیماری شایع‌تر به نظر می‌رسد.

موضوعات: