آنفولانزای کتویی چیست؟

دسته بندی : رژیم کتوژنیک

زمان انتشار : 1399/05/30

زمان به روز رسانی : 1399/07/29

 

آنفولانزای کتویی یکی از عوارض قابل پیشگیری در هنگام رعایت رژیم کتوژنیک و قرار گرفتن در حالت کتوزیس است. در این مقاله ما به علل، علائم و درمان‌های این شرایط می‌پردازیم.

اگر شما رژیم کتوژنیک را آغاز کنید، میزان کربوهیدرات را به حدود 25 گرم یا کمتر در روز کاهش می‌دهید و شروع به مصرف چربی می‌کنید تا آنجایی که چربی 80 درصد رژیم شما را تشکیل دهد. قطعا این کار سختی است و بدن شما را دچار تغییر جدی می‌کند، بخصوص اگر رژیم غذایی قبلی شما، بیش از پروتئین و غذاهای چرب شامل کربوهیدرات و غذاهای قندی بوده است. بنابراین وقتی شما رژیم خود را به رژیم کتوژنیک تغییر می‌دهید، ممکن است دچار آنفولانزای کتویی شوید. خب سوال اینجاست: آنفولانزای کتویی چیست؟ آنفولانزای کتویی مرحله‌ای است که در آن بدن شما دارد به حالت کتوزیس عادت می‌کند و ممکن است در این مرحله دچار علائم آنفولانزای مانند، کم آبی، سر درد ، حالت تهوع، استفراغ، درد مفاصل، یبوست، خستگی، خواب نامنظم و… می‌شوید.

 

سوال مهم: آیا همه رعایت کنندگان رژیم کتوژنیک آنفولانزای کتویی را می‌گیرند؟ جواب مثبت است، اما برخی شدیدتر از سایرین این علائم را تجربه می‌کنند، شما می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که این علائم را تسکین دهید و حال خود را بهتر کنید. اما باید به یاد داشته باشید که در صورت تغییر در برنامه غذایی‌تان عوارضی دارد که ممکن است با آن چه قبلا تجربه کردید متفاوت باشد. به طور کلی رژیم کتوژنیک در ابتدا باعث می‌شود که احساس ضعف و سستی کنید. نتوانید در هنگام ورزش کردن بازدهی کافی را داشته باشید. اما اگر به این رژیم پایبند باشید، این حالت‌ها از بین می‌رود و شما از اثرات مثبت این رژیم آگاه می‌شوید.

 

آنفولانزای رژیم کتوژنیک چیست؟

آنفولانزای کتویی چیز جذابی نیست و بسته به یک فرد بین 4 تا 21 روز طول می‌کشد تا فرد مورد نظر از این مرحله بیرون بیاید. حتی ممکن است این حالت چند دفعه در طول رژیم فرد تکرار شود. اولین بار به احتمال زیاد سخت‌ترین و طولانی ترین است. بعد از اولین آنفولانزای کتویی شما مشکلی نخواهید داشت. اما در اینجا اگر شما دوباره به رژیم قبلی خود برگردید؛ مثلا به یک مسافرت بروید، دوباره علائم آنفولانزا (این بار خفیف‌تر) در شما بروز خواهد کرد. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، آنفولانزای کتویی در هنگام تغییرات انجام می‌گیرد. چه تغییرات به سمت مصرف چربی‌ها و استفاده از کتون‌ها باشد، چه تغییرات به سمت مصرف کربوهیدارت‌ها و استفاده از گلوکز باشد.

 

علائم آنفولانزای کتویی

می‌خواهید بدانید علائم آنفولانزای کتویی چیست؟ اگر شما رژیم کتوژنیک گرفته باشید و علائمی در شما بروز کند. این علائم احتمالا شامل موارد زیر خواهند بود:

* کم آبی و تشنگی زیاد

* تهوع و استفراغ

* درد مفاصل و ماهیچه‌ها

* احساس خستگی و ضعف

* گیجی و عدم تمرکز

* گرسنگی و اشتهای نامنظم

* خواب نامنظم

* آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی

 

آنفولانزای کتویی چطور درمان می‌شود؟

شما می‌توانید با اقداماتی طول مدت مواجهه با آنفولانزای کتویی را کم کرده و عوارض را کاهش دهید. این اقدامات شامل:

 

به اندازه کافی آب بنوشید

با نوشیدن مقدار کافی آب، شما می‌توانید به جنگ تشنگی و کم‌آبی بدن بروید و با این کار سطح الکترولیت بدن را حفظ کنید و بدن خود را در حالت متعادل قرار دهید. الکترولیت کافی به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم را بدست آورید و متمرکزتر و سرحال‌تر باشید. علاوه‌بر نوشیدن آب، خوردن غذاهایی که الکترولیت مناسب دارند، مانند برگ سبز به شما کمک می‌کند تا بتوانید الکترولیت بدنتان را حفظ کنید. حتی یک اسموتی شامل برگ‌های سبز و سبزی خوردن برایتان مناسب خواهد بود.

 

چربی کافی در رژیمتان وجود داشته باشد

با مصرف کافی چربی‌ها، شما میزان تولید کتون را در بدنتان افزایش داده و به آن کمک می‌کنید تا در حالت کتوزیس بمانید و کارایی بدنتان در این رژیم بالاتر رود. علاوه بر این، چربی‌ها کمک می‌کنند تا بدن شما در حالت مناسبی قرار بگیرد. با افزودن موادی مثل آووکادو، مغزها، دانه‌ها، کره مغزها، ماهی‌های چرب مانند سالمون و روغن زیتون به شما کمک می‌کند تا انواع چربی‌ها را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید. همچنین شما باید مصرف پروتئین‌ها مانند استیک چرب، مرغ و تخم مرغ را در نظر بگیرید.

 

از ورزش سنگین بپرهیزید

بدن شما در هنگام مبارزه با علائم آنفولانزای کتویی خسته است و در این زمان شما باید تمرینات سخت و نفس‌گیر را کنار بگذارید و به ورزش‌های سبک‌تر و حرکات آرام مانند مدیتیشن و یوگای آرام روی آورید. هنگامی که علائم آنفولانزای کتویی از بین رفت، شما می‌توانید تمرینات سخت خود را با انرژی و شادابی از سر بگیرید.

 

به اندازه کافی بخوابید

در طول رژیم کتوژنیک ممکن است بیشتر گرسنه‌ شوید، بیشتر خسته شوید و ترشحات هورمونی متفاوت‌تری داشته باشید و خوابتان به هم بریزد، چرا که بدنتان از حالت عادی خارج شده است. اما با این حال سعی کنید، خواب را در اولویت قرار دهید. چرا که در هنگام خواب بدنتان به شما کمک می‌کند تا با این عوارض و مسائل بجنگید. علاوه بر این خواب باعث کم شدن درد مفاصل و درد ماهیچه‌ها می‌شود، چرا که خواب بهترین استراحت و ریکاوری برای ماهیچه هاست. حتما برای خوابی هفت ساعته برنامه داشته باشید.

 

آنفولانزای کتویی چقدر طول می‌کشد؟

آنفولانزای کتویی بین 4 تا 21 روز طول می‌کشد. این زمان می‌تواند بسته به اقداماتی که شما برای مدیریت آن انجام می‌دهید کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. اگر شما از همان آغاز دستورات رژیم کتوژنیک را به خوبی رعایت کنید و مکمل‌ها و غذای کافی مناسب بخورید و به بدنتان استراحت کافی بدهید، شما می‌توانید زودتر و راحت‌تر از دیگران از این آنفولانزا خلاص شوید. پس با دوری از کربوهیدرات‌ها و با مصرف چربی‌ها از آنفولانزای کتویی زودتر خلاص شوید.

 

چه زمانی باید پزشک خود را ببینم؟

اگر علائم شما نگران کننده شدند، باید با پزشک خود مشورت کنید و از او کمک بخواهید. اگر حالت تهوع و استفراغ شما طولانی مدت یا شدید بود، حتما کمک بخواهید. بهترین تصمیم را بگیرید. اگر شما فقط کمی‌ خسته‌تر از معمول هستید، تحمل کنید و بگذارید تا علائم خودش خوب شود. اما اگر شما برای چند روز، علائم شدید و درد را تحمل کردید، احتمالا این رژیم برای شما مناسب نیست.

 

نکات مهم

*  رژیم کتوژنیک تاثیرات بسیار خوبی دارد، مانند سوزاندن چربی، توانایی شناختی بیشتر، و احساس گرسنگی کمتر، با این حال در هنگام شروع رژیم کتوژنیک، آنفولانزای کتویی ممکن است کمی نامعمول باشد. به جای این که اجازه دهید تا این آنفولانزا شما را ناامید کند، برای آنچه که ممکن است رخ دهد آماده باشد و بدانید که شما نیستید که فقط این علائم را تجربه می‌کنید.

* سعی کنید برای خودتان چیزی پیدا کنید که به شما آرامش و اشتیاق بدهد. این چیز می‌تواند کسی باشد که قبلا رژیم کتوژنیک را دنبال کرده است و موفق بوده تا به شما انرژی بدهد. می‌تواند کسی باشد که با شما شروع کرده تا این رژیم را دنبال کند و حتی می‌تواند کسی باشد که فقط به شما امید دهد. همچنین قوانین رژیم خود را رعایت کنید و اگر جایی لازم است کمک بگیرید. این کمک‌ها موجب می‌شود تا علائم شما تخفیف یابند. در کل بدانید آنفولانزای کتوژنیک چیزی موقتی است!

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید