پروبیوتیک ها به کاهش خستگی و از دست دادن حافظه ناشی از کووید طولانی مدت کمک کردند


تصویری از پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های زنده ای که می توانند بر باکتری های روده تأثیر بگذارند

ART-ur/Shutterstock

یک کوکتل روزانه از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها ممکن است به درمان خستگی، از دست دادن حافظه و ناراحتی‌های گوارشی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ کمک کند – وضعیتی که افراد ماه‌ها یا سال‌ها پس از ابتلا به کووید-۱۹ علائم ماندگاری را تجربه می‌کنند.

در حالی که کووید طولانی مدت به خوبی درک نشده است، تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به این عارضه دارای سطوح پایین‌تری از میکروب‌های خاص روده نسبت به افراد بدون آن هستند. به ویژه، آنها فاقد باکتری های روده هستند که ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند که پاسخ های ایمنی را تنظیم می کنند.

Siew Ng از دانشگاه چینی هنگ کنگ و همکارانش مخلوطی را برای افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ساختند. SIM01 نام دارد و حاوی سه پروبیوتیک – سویه های زنده باکتری – و سه پری بیوتیک، ترکیباتی است که به رشد میکروب های مفید روده کمک می کند.

آنها کوکتل را به 232 بزرگسال دادند. گروه دیگری از 231 بزرگسال مخلوطی حاوی نشاسته و ویتامین C با دوز کم مصرف کردند. هر دو مخلوط دو بار در روز به مدت شش ماه مصرف شدند. همه شرکت‌کنندگان در هنگ کنگ زندگی می‌کردند، قبلاً تست کووید-19 مثبت شده بودند و معیارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده را برای کووید طولانی‌مدت رعایت کردند.

محققان از پرسشنامه ای برای ارزیابی 14 علامت طولانی مدت کووید در شرکت کنندگان قبل از شروع درمان و پس از توقف آن استفاده کردند. در پایان کارآزمایی، آن‌ها دریافتند افرادی که SIM01 دریافت کرده‌اند، به‌طور میانگین، 2 تا 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که پنج علامت طولانی مدت کووید – خستگی، از دست دادن حافظه، مشکل در تمرکز، ناخوشی عمومی و ناراحتی‌های گوارشی را کاهش دهند. تیم همچنین هیچ عارضه جانبی قابل توجهی از درمان پیدا نکرد.

Ng می گوید، تجزیه و تحلیل نمونه های مدفوع جمع آوری شده قبل و بعد از آزمایش نشان داد که SIM01 تنوع میکروب های روده را افزایش داده و رشد باکتری های مفید روده را تقویت می کند. او می گوید، بنابراین، به طور بالقوه می تواند به درمان سایر شرایطی که با میکروبیوم های مختل روده مرتبط هستند، مانند سندرم خستگی مزمن، کمک کند.

تیموتی سامپسون از دانشگاه اموری در جورجیا می گوید که چگونه این تغییرات در روده علائم طولانی مدت کووید را کاهش می دهد، مبهم است. “در حالی که منطقی است که میکروبیوم ظرفیت میانجیگری پاسخ های ایمنی را دارد… مشخص نیست که [immune system] چیزی است که در واقع زیربنای آن است [long covid] علائم،” او می گوید.

موضوعات:



منبع