مناظره انفجاری DeSantis-Newsom منعکس کننده جنگ های فرهنگی ملت است


فاکس نیوز رسما عنوان آن را «مناظره بزرگ ایالت قرمز در مقابل آبی» گذاشت. اما این رویارویی به سرعت به یک نزاع سیاسی تمام عیار بین گاوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا که نامزد ریاست جمهوری نیست تبدیل شد. و ران دیسانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا که در نظرسنجی‌های رای‌دهندگان، در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، جایگاهی را به دست نمی‌آورد.

این رویداد در آلفارتای جورجیا برگزار شد که از شبکه فاکس نیوز پخش شد و توسط شان هانیتی مدیریت شد. شرکای PolitiFact ما اظهارات گسترده این دو مقام دولتی را بررسی کردند. می توانید پوشش کامل را در اینجا بخوانید.

نیوسام از طعنه زدن به دیسانتیس در رسانه های اجتماعی و فاکس نیوز لذت برده است و در اوایل سال جاری از دیسانتیس دعوت به مناظره کرد – با این استدلال که سیاست های دولت قرمز که دیسانتیس تصویب کرده است آزادی آمریکایی ها را سلب می کند. دیسانتیس می گوید که او مدافع قوی تری از آزادی است و کالیفرنیا را به عنوان «پتری ظرف چپ گرایی آمریکایی» مورد انتقاد قرار داده و استدلال می کند که «همه چیز [President Joe] بایدن انجام می دهد، آنها سرعت می بخشند.»

وفادار به صورت‌حساب این رویداد، جنگ‌های فرهنگی کشور در جلو و محور صحنه بحث قرار داشت. دیسانتیس کالیفرنیا را به عنوان یک ایالت شکست خورده با جنایات و بی خانمانی گسترده به تصویر کشید که توسط یک سیاستمدار «نخبگان» بیش از حد لیبرال برای بقیه کشور رهبری می شد. دیسانتیس گفت: «آنها به دلیل ایدئولوژی چپ او شکست خورده اند.

نیوسام پاسخ داد، اقتصاد عظیم کالیفرنیا را بازی کرد و ایالت خود را به عنوان یک ایالت بدون همتا توصیف کرد. او تعهد خود را به انتخاب مجدد بایدن ابراز کرد. او همچنین دیسانتیس را به خاطر سیاست‌های کووید-19 خود خواند و گفت که تعداد بیشتری از مردم فلوریدا به دلیل قوانین بهداشت عمومی راحت‌تر او بر اثر کووید جان باختند: “ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و برای چه، رون؟”

سقط جنین نقطه عطف واضحی بود. نیوسام از حمایت های قوی سقط جنین در کالیفرنیا دفاع کرد و به دیسانتیس حمله کرد و مدعی شد که او زنان و پزشکان را “جرم” می کند. او همچنین پیشنهاد کرد که اگر دیسانتیس رئیس جمهور شود، حقوق سقط جنین را در سراسر کشور لغو خواهد کرد. نیوسام که توسط هانیتی پرسیده شد آیا قانونی را برای ممنوعیت سقط جنین در اواخر بارداری امضا خواهد کرد، استدلال کرد که چنین مواردی بسیار نادر هستند.

او گفت: «من به مادر و پزشکش اعتماد دارم که این تصمیم را بگیرند.

این دو همچنین بر سر ممنوعیت کتاب، حقوق والدین، و سیاست‌های مربوط به جامعه LGBTQ+ دعوا کردند.

دیسانتیس از نیوسام در مورد بی خانمانی فزاینده کالیفرنیا انتقاد کرد که به گفته او به “تخریب شرایط زندگی” در این ایالت کمک کرد.

نیوسام خاطرنشان کرد که این بحران ده ها سال است که در حال شکل گیری است. با این حال، او خاطرنشان کرد که تحت رهبری او، میلیاردها دلار از پول مالیات دهندگان برای مقابله با بی خانمان ها صرف شده است. او همچنین از سرمایه گذاری دولت در برنامه های بهداشت روان و اعتیاد به خود می بالید.

نیوسام گفت: «تفاوت این است که من اولین فرماندار در تاریخ کالیفرنیا هستم که این کار را انجام دادم.

در اینجا ادعاهای مرتبط با سلامتی که PolitiFact مورد بررسی قرار گرفته است:

قفل‌های کووید-19

نیوسام با به تصویر کشیدن گمراه کننده DeSantis به عنوان یک رهبر قرنطینه، صفحه ای از کتاب بازی ترامپ را قرض گرفت. نظرات Newsom بر اقدامات DeSantis در چند هفته اول همه گیری متمرکز بود، زمانی که تقریباً همه فرمانداران در قفل عمل می کردند. Newsom نادیده می گیرد که DeSantis زودتر از اکثر فرمانداران در بهار 2020 بازگشایی شد.

نیوسام گفت: «شما قبل از ایالت کالیفرنیا اعلامیه اضطراری را تصویب کردید. «شما سواحل، بارها، رستوران‌هایتان را تعطیل کردید. این یک واقعیت است.»

بسیاری از دولت های محلی سواحل را برای مدت محدودی بستند، اما DeSantis آنها را در سراسر ایالت نبست.

دیسانتیس در 17 مارس 2020 فرمان اجرایی صادر کرد و به مردم فلوریدی دستور داد تا “تجمعات خود را” در سواحل به بیش از 10 نفر محدود کنند و “از بسته شدن سواحل بنا به صلاحدید مقامات محلی حمایت کنند.”

او همچنین به دنبال توصیه‌های مقامات محلی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دستور داد سواحل شهرستان‌های بروارد و پالم بیچ به مدت 11 روز بسته شوند. امتناع فرماندار از بستن بیشتر سواحل به روی جمعیت در تعطیلات بهار، انتقادات و دعواهای شدیدی را به دنبال داشت.

نیوسام در ادعای خود در مورد بستن میله‌ها روی زمین محکم‌تر بود. DeSantis دستور داد تمام بارها و کلوپ های شبانه به مدت 30 روز تعطیل شوند. رستوران ها تعطیل نشدند. سفارش او در 17 مارس می‌گفت که رستوران‌ها به 50 درصد ظرفیت مشتری محدود شده‌اند و باید صندلی‌ها را 6 فوت از هم جدا کنند.

فرمانداران در سراسر کشور در مارس 2020 در واکنش به همه گیری همه گیر دستورات متعددی صادر کردند. DeSantis دستوری را در 1 مارس برای ایجاد پروتکل واکنش به کووید و هدایت یک فوریت بهداشت عمومی صادر کرد. در 4 مارس، نیوسام وضعیت اضطراری را برای کمک به کالیفرنیا برای آماده شدن برای همه‌گیری اعلام کرد.

محدودیت های سقط جنین فلوریدا و داستان بازمانده سقط جنین دسانتیس

همانطور که هانیتی به نیوسام فشار می آورد که آیا از محدودیت های سقط جنین حمایت می کند یا خیر، نیوسام به قوانین سقط جنین فلوریدا حمله کرد.

نیوسام درباره دیسانتیس گفت: «او لایحه‌ای را امضا کرد که هرگونه استثناء تجاوز و زنای با محارم را ممنوع می‌کرد. و سپس او گفت که این کار به اندازه کافی پیش نمی رود و تصمیم گرفت یک ممنوعیت شش هفته ای را امضا کند … که زنان را جرم و پزشکان را جرم انگاری می کند.

دیسانتیس در سال 2022 قانونی را امضا کرد که سقط جنین پس از 15 هفته بارداری را غیرقانونی اعلام کرد. این قانون استثنایی برای موارد زنای با محارم، تجاوز جنسی یا قاچاق انسان قائل نیست، اما استثنایی برای زندگی مادر در نظر گرفته است.

دیسانتیس در ماه آوریل لایحه سخت تری را امضا کرد که سقط جنین پس از شش هفته بارداری را ممنوع می کند. این که آیا این قانون اجرا می شود یا نه به نحوه حکم دادگاه عالی فلوریدا در یک دعوی علیه ممنوعیت 15 هفته ای فعلی بستگی دارد. قانون 2023 استثنائاتی دارد، از جمله برای نجات جان یک زن باردار یا در موارد ناهنجاری های کشنده جنین. سقط جنین برای حاملگی هایی که شامل تجاوز جنسی، زنای با محارم یا قاچاق انسان می شود تا هفته 15 بارداری مجاز است اگر زنی مدارکی مانند دستور منع، گزارش پلیس یا سوابق پزشکی داشته باشد.

این قانون پزشکان را مجازات می‌کند، اما اینکه آیا این قانون زنان را نیز جرم‌انگاری می‌کند، روشن نیست، بنابراین ما ادعای مشابه را نیمه درست ارزیابی کرده‌ایم. قانون می‌گوید هر کسی که «فعالانه در سقط جنین شرکت می‌کند» مرتکب جنایت درجه سوم می‌شود، که در را به روی دادستان‌هایی که زنان را متهم می‌کنند باز می‌کند، اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا آنها این کار را خواهند کرد یا دادگاه‌ها چگونه به چنین اتهاماتی پاسخ خواهند داد. دسانتیس همچنین گفته است که او نمی‌خواهد زنان تحت تعقیب قرار گیرند، بلکه فقط پزشکان هستند.

دیسانتیس در دفاع از قانون، حکایتی را از اولین مناظره ریاست جمهوری جمهوری خواه در مورد فلوریدیایی به نام پنی هاپر تکرار کرد. میریام “پنی” هاپر یک شخص واقعی و یک فعال ضد سقط جنین است. برخی از جزئیات داستان تولد او زیر سوال رفته است.

هاپر گفت که او در سال 1955 از یک تلاش برای سقط جنین در فلوریدا جان سالم به در برد. ادعای او توسط گروه‌های ضد سقط جنین مطرح شده است و برای حمایت از آنچه مخالفان سقط جنین در مجالس ایالتی لایحه‌های “زنده به دنیا آمده” می‌نامند، استفاده می‌شود که هدف آن محافظت از نوزادانی است که از سقط جنین جان سالم به در می‌برند، حتی اگر قوانین فدرال برای این منظور وجود دارد.

هاپر در مصاحبه‌هایی گفته است که در حدود هفته ۲۳ بارداری پس از مراجعه مادرش به بیمارستانی در واچولا، فلوریدا، در حالی که خونریزی داشت، به دنیا آمد. هاپر گفت که دکتر باعث زایمان شد و او با وزن 1 پوند و 11 اونس به دنیا آمد و دکتر به کارکنان گفت که او را “مرده یا زنده” دور بیندازند. او گفت که مادربزرگش روز بعد او را در ایوان بیمارستان در یک تختخواب پیدا کرد. هاپر گفت، سپس یک پرستار داوطلب شد تا او را به بیمارستان بزرگتری که حدود 40 مایل دورتر بود، ببرد.

به گفته کارشناسان، اینکه نوزادی که در 23 هفتگی متولد شده است می تواند یک شبه بدون مراقبت پزشکی در سال 1955 زنده بماند، از نظر پزشکی مشکوک است. کالج آمریکایی زنان و زایمان در وب سایت خود می گوید که از دهه 1950 تا 1980، “مرگ نوزادی” برای نوزادانی که در هفته 24 بارداری یا قبل از آن متولد شده بودند، تقریبا تضمین می شد.

واشنگتن پست همچنین گزارش داد که حساب‌های روزنامه‌های هم‌زمان سناریوی متفاوتی را در بیمارستان ارائه می‌دهند و می‌گویند که کارکنان روزها را برای زنده نگه داشتن او صرف کرده‌اند تا اسکورت پلیس را برای انتقال سریع او به بیمارستان دیگری ترتیب دهند.

این مقاله توسط اخبار سلامت KFF، که قبلاً با نام Kaiser Health News (KHN) شناخته می شد، یک اتاق خبر ملی که روزنامه نگاری عمیق در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های اصلی عملیاتی در KFF – منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی، و روزنامه نگاری.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان



منبع