شیرین کننده مصنوعی اریتریتول با حملات قلبی و سکته مرتبط است


آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهد که یک شیرین کننده محبوب می تواند باعث تشکیل لخته در خون انسان شود، در حالی که تحقیقات همچنین این محصول را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط می کند.

سلامتی


27 فوریه 2023

بستنی چند رنگ - یک شیرین کننده اضافه شده به برخی بستنی ها ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهد

اریتریتول، شیرین کننده ای که به بسیاری از غذاهای کم کالری از جمله بستنی اضافه می شود، ممکن است خطر لخته شدن خون و حملات قلبی را افزایش دهد.

Kayaks/iStockphoto/Getty Images

یک شیرین کننده رایج به نام اریتریتول با نرخ بالاتر حملات قلبی و سکته مرتبط است.

این ادعا پس از آن مطرح شد که محققان ارتباط بین مشکلات قلبی عروقی و غلظت اریتریتول در خون را مشاهده کردند. این توسط کار آزمایشگاهی بر روی حیوانات پشتیبانی می‌شود، و با آزمایش‌هایی روی نمونه‌های خون انسان که نشان می‌دهد شیرین‌کننده می‌تواند احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد.

توصیه های پزشکی این است که برای حفظ وزن سالم باید سعی کنیم قند کمتری بخوریم و غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده ها برای ما بهتر از محصولات حاوی قند طبیعی هستند.

اریتریتول به تازگی به یک افزودنی مصنوعی در غذاها تبدیل شده است. این نوعی الکل قند است که حدود 70 درصد به همان وزن شکر شیرین است، اما تقریباً کالری ندارد. همراه با سایر الکل های قند، اریتریتول در مقادیر کم در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و همچنین می تواند به طور طبیعی در بدن ما ساخته شود.

اما استنلی هازن در کلینیک کلیولند در اوهایو می‌گوید: اما اکنون اریتریتول به بسیاری از غذاها اضافه می‌شود که سطح خون برخی افراد بسیار بالاتر از حد طبیعی است. این ماده به طور فزاینده ای در نوشیدنی ها و غذاهایی که برای کاهش وزن یا رژیم های کم کربوهیدرات به بازار عرضه می شوند، تبدیل شده است. هازن می گوید: «این یکی از سریع ترین شیرین کننده های مصنوعی است که رشد می کند.

تیم Hazen بررسی اثرات اریتریتول را با آزمایش نمونه های خون از دو مطالعه قبلی که میزان حملات قلبی یا سکته مغزی افراد را ردیابی می کرد، آغاز کردند.

این دو مطالعه افرادی را مورد بررسی قرار دادند که به دلیل عوامل سلامتی مانند اضافه وزن یا دیابت در معرض خطر این حوادث قرار داشتند. یکی شامل حدود 2100 نفر در ایالات متحده و دیگری شامل حدود 830 نفر در اروپا بود.

هازن و همکارانش دریافتند که افرادی که در سه ماهه دارای بالاترین سطح اریتریتول بودند، نسبت به کسانی که در سه سال کمترین میزان اریتریتول را داشتند، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته بودند. این خطر بین دو گروه دو برابر بیشتر بود، زمانی که این ارقام برای توضیح این واقعیت تنظیم شدند که افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند یا از سلامتی بدتری برخوردار بودند، احتمال بیشتری داشت که اریتریتول بیشتری مصرف کنند.

همانطور که “تحقیق مشاهده ای” نامیده می شود، این مطالعات ثابت نکرد که اریتریتول باعث ایجاد خطر بیشتر می شود – چیز دیگری می تواند این ارتباط را توضیح دهد. بنابراین تیم سپس اثرات اریتریتول بر خون را مورد بررسی قرار داد، زیرا هم حملات قلبی و هم سکته مغزی می توانند در اثر تشکیل لخته های خون ایجاد شوند.

زمانی که هشت داوطلب در معرض خطر کم حمله قلبی یا سکته مغزی، غذا و نوشیدنی های حاوی 30 گرم اریتریتول – مانند نیم لیتر بستنی کم کربوهیدرات – مصرف کردند، سطح شیرین کننده خون آنها از حدود 4 میکرومول (معیار غلظت) افزایش یافت. ) به حدود 6000 میکرومول رسید و برای چندین ساعت بالا باقی ماند. هازن می گوید: به محض نوشیدن یک نوشیدنی شیرین شده مصنوعی، سطح آن به میزان طبیعی در خون می رسد.

همچنین مشخص شد که اریتریتول تشکیل لخته را در موش‌ها و هنگامی که به نمونه‌های خون انسان اضافه می‌کند، در سطوح 300 میکرومول و 45 میکرومول تشکیل می‌دهد. هازن می گوید: «همه چیز نشان می دهد که این فقط یک تماشاگر بی گناه نیست، بلکه مستقیماً باعث افزایش واکنش پذیری پلاکت های خون می شود.

اما Duane Mellor، سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا، می‌گوید که اکثر مردم مقادیر کافی از آن را نمی‌خورند تا به سطوحی که در این مطالعه برای اثرات لخته شدن آزمایش شده است برسند.

ملور می‌گوید این یافته‌ها نباید باعث شود مردم مصرف غذا و نوشیدنی همراه با شیرین کننده را متوقف کنند. او می گوید: «ما باید مصرف شکر را کاهش دهیم.

بیشتر در مورد این موضوعات: