دسته جدیدی از داروهای ضد پیری وارد شده است – کدام یک واقعاً مؤثر هستند؟


تصویر پیش فرض New Scientist

من از خانواده ای می آیم که زانوهای نامناسبی دارند. پدرم، 79 ساله، دو تعویض کامل زانو انجام داده است و خواهرم در سن 54 سالگی نیاز به تعویض کامل زانو دارد. زانوی چپ من وقتی از پله‌ها پایین می‌روم درد می‌کند و وقتی آن را خم می‌کنم کلیک می‌کند – نشانه‌های کلاسیک بیماری استئوآرتریت مرتبط با سن، ناشی از ساییدگی و پارگی غضروفی که مفصل را از بین می برد.

با این حال، تا زمانی که به مرحله تعویض زانو برسم، ممکن است نیازی به رفتن زیر چاقو نداشته باشم. در عوض، امیدوارم بتوانم هر چند وقت یکبار چند قرص قورت دهم و احساس کنم درد زانویم از بین می رود.

استئوآرتریت فقط به دلیل ساییدگی و پارگی نیست، بلکه انباشته شدن برخی از سلول های نامطلوب است که از داخل به مفصل زانو حمله می کنند. به آنها سلول های پیر می گویند – سلول های قدیمی یا فرسوده ای که به پایان عمر خود رسیده اند یا آسیب های جبران ناپذیری دیده اند. آنها باید بمیرند و با این حال نمی‌میرند، بلکه در کمین بافت هستند و باعث دردسر می‌شوند.

سلول‌های پیر معمولاً توسط سیستم ایمنی پاک می‌شوند، اگرچه در طول پیری این مشکل به وجود می‌آید و تجمع می‌یابند و سم را به محیط اطراف خود می‌چکانند و سلول‌های دیگر را بدل می‌کنند. آنها عامل اصلی بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن هستند، نه تنها در زانو بلکه در قلب، کبد، ماهیچه ها و مغز.

بنابراین جای تعجب نیست که محققان سال‌هاست که سلول‌های پیر را به‌عنوان هدفی شاداب برای تلاش‌ها برای کند کردن، توقف یا حتی معکوس کردن پیری مورد توجه قرار داده‌اند. اکنون، داروهای متعددی در خط لوله و نتایج وسوسه انگیزی از آزمایشات انسانی داریم. حتی این امید وجود دارد که با از بین بردن سلول های پیر، سایر علل پیری نیز تبخیر شوند.

پیری سلولی …