آزمایش سرطان تخمدان می تواند بیماری را زودتر از روش های فعلی تشخیص دهد


دستگاه تناسلی زن

Design Cells/iStockphoto/Getty Images

یک آزمایش جدید ممکن است بتواند سرطان تخمدان را زودتر از ابزارهای تشخیصی موجود تشخیص دهد.

سرطان اپیتلیال تخمدان که 90 درصد موارد سرطان تخمدان را تشکیل می دهد، یکی از کشنده ترین انواع سرطان است و تنها 30 درصد از مبتلایان به این بیماری بیش از پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند.

یکی از دلایل آن این است که سرطان تخمدان اپیتلیال در بیشتر دوره خود بدون علامت است، بنابراین تا زمانی که افراد به دنبال مراقبت های پزشکی هستند، به مراحل پیشرفته رسیده است.

آزمایش خون برای پروتئینی به نام CA125 برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده می شود، اما همیشه این بیماری را به طور قابل اعتماد تشخیص نمی دهد. یک برنامه غربالگری جمعیت که روی بیش از 200000 زن در بریتانیا آزمایش شد، نتوانست به میزان قابل توجهی تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان را کاهش دهد.

پان وانگ از دانشگاه پکن در چین و همکارانش برای ایجاد یک آزمایش بهتر، مایع رحمی را از 219 زن مبتلا به سرطان، از جمله زنان مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل اولیه، سرطان تخمدان در مراحل آخر، سرطان خوش خیم تخمدان و سرطان آندومتر جمع آوری کردند. مایع رحم حاوی سلول ها و محصولات متابولیک یا متابولیت هایی است که از تخمدان ها و لوله های فالوپ می آیند.

محققان با استفاده از تحلیلگرهای شیمیایی به نام طیف سنج جرمی، مایع 96 زن را بررسی کردند تا به دنبال متابولیت هایی بگردند که سطح آنها برای افراد مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل اولیه کاملاً مشخص بود. آنها گروهی متشکل از هفت متابولیت از جمله اسیدهای آمینه تیروزین و فنیل آلانین را شناسایی کردند که می توانند برای تشخیص استفاده شوند.

سپس، مایعات 123 زن باقی مانده را برای این هفت متابولیت آزمایش کردند و آزمایش CA125 را روی آنها انجام دادند. آزمایش جدید بیشتر مبتلایان به سرطان تخمدان در مراحل اولیه را به دقت شناسایی کرد و در تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه بسیار بهتر از آزمایش CA125 عمل کرد.

اریک آیزنهاور در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گوید: نتایج امیدوارکننده هستند، اما این آزمایش باید در گروه بزرگتری از افراد تأیید شود. او می‌گوید: «آزمایش غیرجراحی مؤثر برای سرطان تخمدان در مراحل اولیه بیش از پنج دهه است که مبهم بوده است». اکثر آزمایش‌های موجود برای تشخیص زودهنگام در شناسایی سرطان تخمدان در حالی که هنوز در مراحل اولیه است مشکل دارند. من می‌خواهم این نمایه را در یک مجموعه داده‌های آینده‌نگر بزرگ‌تر تأیید شده ببینم، اما این گزارش اولیه بسیار امیدوارکننده است.»

سوجاتا راوات در بیمارستان آدش در باتیندا، هند، اشاره می کند که این مطالعه افراد بدون سرطان را به عنوان مقایسه شامل نمی شود و ممکن است شرایط دیگری وجود داشته باشد که مشخصات متابولیت ها را به روش های مشابه تغییر دهد.

موضوعات: