کریس ون تولکن در مورد اینکه چگونه مواد غذایی فوق فرآوری شده به سلامت آسیب می رساند و راه حل آن


تصویر پیش فرض New Scientist

از سوسیس‌های کوکتل گرفته تا غذاهای آماده، مدت‌هاست که گمان می‌رود مواد غذایی فوق‌فرآوری‌شده از نظر تغذیه‌ای ضعیف هستند. بیشتر دستورالعمل های غذایی می گویند که این به این دلیل است که چربی، شکر و نمک بالایی دارد. دکتر، آکادمیک و مجری تلویزیونی کریس ون تولکن در کتاب جدیدش می‌گوید: اما این چیزی حیاتی را از دست می‌دهد. افراد فوق فرآوری شده: چرا همه ما چیزهایی می خوریم که غذا نیستند… و چرا نمی توانیم آن را متوقف کنیم؟

به گفته ون تولکن، آنچه واقعاً ارزش غذایی یک وعده غذایی را تعیین می کند، نحوه تهیه آن است: در خانه یا کارخانه. این ایده نه بر روی تک تک مواد تشکیل دهنده، بلکه به نحوه پردازش، فرمولاسیون مجدد و پختن آنها بر سلامت ما توجه می کند. فن تولکن می‌گوید: تکنیک‌های صنعتی که برای تهیه بسیاری از غذاهای مدرن استفاده می‌شوند، نه تنها مواد ناسالم را به آن اضافه می‌کنند، بلکه نحوه تعامل خود غذاها با بدن ما را نیز تغییر می‌دهند – و با غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در حال حاضر بیش از نیمی از مواد غذایی مصرف‌شده در بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشورهای غربی، عواقب بسیاری از سلامت جهان فاجعه بار است. او می گوید دانشمند جدید چه کاری می توانیم برای تغییر این روند انجام دهیم.

کلر ویلسون: چرا غذای فوق فرآوری شده بدتر از غذایی است که از ابتدا در خانه طبخ می کنیم؟

کریس ون تولکن: فرآیندهای صنعتی درگیر در تولید مواد غذایی ساختار شیمیایی و فیزیکی آن را تغییر می دهد. آنها محصولات غذایی را به اجزای اصلی خود کاهش می دهند، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا ساخته شده از نشاسته ذرت یا پروتئین گیاهی هیدرولیز شده از دانه های سویا، که سپس به موادی تبدیل می شوند که بسیار خوش طعم و کالری هستند. این فرآیندها فیبر و ریز مغذی ها را از بین می برند. سپس موادی اضافه می‌شوند که بدن ما برای مقابله با آن‌ها تکامل نیافته است…