پیری سلول ها ممکن است به دلیل خطاهایی باشد که به تولید پروتئین آسیب می رساند


بافت ریه جنین

بافت ریه جنین، که محققان از آن برای اندازه گیری چگونگی تغییر بیان ژن با افزایش سن سلول ها استفاده کردند

استیو گشمایسنر/کتابخانه عکس علمی

پیری سلولی می‌تواند با خطاهای ژنتیکی مرتبط باشد که در طول زمان ایجاد می‌شوند، یافته‌ای که ممکن است ما را یک قدم به شناسایی اهداف دارویی که روند را کند می‌کنند نزدیک‌تر کند.

پیل سن از مؤسسه ملی بهداشت مریلند قبلاً دریافته بود که کنترل بر بیان ژن – فرآیند تبدیل اطلاعات رمزگذاری شده در یک ژن به یک عملکرد – در سلول های مخمر و کرم وقتی تقسیم نمی شوند اما همچنان انرژی تولید می کنند، تجزیه می شود. به عنوان سلول های پیر در افراد، مطالعات قبلی نشان داده است که با افزایش سن، تعداد سلول های پیر افزایش می یابد.

برای کشف ارتباط بالقوه بین اختلال در بیان ژن و سلول‌های پیر در افراد، سن و همکارانش سلول‌های ریه کشت‌شده را از یک جنین انسانی اهدایی گرفتند و آن‌ها را به قدری تقسیم کردند که در عرض سه ماه پیر می‌شوند و فرآیند پیری را تقلید می‌کنند.

سپس این تیم از یک روش توالی یابی به نام PRO-cap برای تجزیه و تحلیل طول رونوشت های RNA تازه تشکیل شده که پروتئین های سلولی را از بیان DNA یک ژن می سازد، استفاده کردند.

محققان دریافتند که این سلول‌های پیر جنین باعث ایجاد رونوشت‌های RNA بسیار کوتاه می‌شوند. سن، که امیدوار است در آینده این موضوع را بیشتر بررسی کند، می‌گوید: اینها ممکن است در ساخت پروتئین‌ها شکست بخورند یا ممکن است پروتئین‌هایی بسازند که آنطور که باید عمل نمی‌کنند.

سن می‌گوید تنوع افزایش یافته در بیان ژنی که این رونوشت‌های کوتاه را می‌سازد، با پیری مرتبط است، اما ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد.

“[The short transcripts] او می‌گوید که می‌تواند انرژی حیاتی را از سلول بگیرد تا به پروتئینی تبدیل شود که مفید نیست. “اما در حقیقت، ما واقعا نمی دانیم.”

در بخش دیگری از آزمایش، محققان بیان ژنی مشابهی را در سلول‌های کبد پیر موش مشاهده کردند. سن می‌گوید: «این واقعیت که این ماده از مخمر تا موش تا سلول‌های انسانی حفظ می‌شود، مستلزم تحقیقات بیشتر درباره نقش مکانیسم در پیری است.

او می‌گوید در حال حاضر، مشخص نیست که آیا سلول‌های پیر باعث پیری می‌شوند یا اینکه پیری باعث پیری سلول‌ها می‌شود.

برنیس بنایون از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که کنترل دقیق رونویسی با افزایش سن از بین می رود. او می‌گوید این می‌تواند هدف جدیدی برای توسعه دارو برای دستکاری فرآیند پیری در اختیار ما قرار دهد.

جفری کریگ از دانشگاه دیکین استرالیا می گوید: «ما همچنین باید این اشتیاق را کاهش دهیم». احتمالاً جنبه‌های زیادی برای پیری وجود دارد، مانند کوتاه شدن تلومر، که زمانی اتفاق می‌افتد که ناحیه DNA تکراری در انتهای کروموزوم در طول زمان کوتاه شود.

او می‌گوید: «ممکن است هیچ مداخله‌ای برای همه ضد پیری وجود نداشته باشد.

موضوعات: