شواهد جدید DNA نشان می دهد که کووید-19 ممکن است در سگ های راکون شروع شده باشد


سگ راکون (Nyctereutes procyonoides)

قبلاً مشخص شده بود که سگ‌های راکون (Nyctereutes procyonoides) نسبت به SARS-CoV-2 حساس هستند و می‌توانند آن را گسترش دهند.

مایکل برویر

بحث طولانی‌مدت درباره منشأ کووید-19 این هفته بعد از اینکه یک دانشمند فرانسوی متوجه شد که توالی‌های ژنتیکی که در پایگاه داده‌ای توسط محققان چینی قرار داده شده است نشان می‌دهد که ویروس کرونا ممکن است از حیواناتی مانند سگ راکون در هوانان نشات گرفته باشد، تغییر کرد. بازار غذاهای دریایی در ووهان.

در عرض چند روز، توالی ها توسط همان محققان حذف شدند – اگرچه برخی از دانشمندان دیگر موفق به دانلود آنها از قبل شدند و در حال بررسی بیشتر هستند.

ماریا ون کرخوف از سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک کنفرانس مطبوعاتی در 17 مارس گفت: «واقعاً بسیار مهم است که هر و همه داده‌هایی که به نحوه شروع این بیماری همه‌گیر مربوط می‌شود، فوراً در دسترس قرار گیرد.»

چندین فرضیه وجود دارد که باید بررسی شود، از جمله اینکه ویروس چگونه از خفاش، از طریق میزبان میانی یا از طریق نقض امنیت زیستی از یک آزمایشگاه وارد جمعیت انسانی شده است. و ما پاسخ قطعی نداریم.»

بازار هوانان مدت‌هاست که منشا احتمالی ویروس SARS-CoV-2 محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از اولین موارد ابتلا به کووید-19 در دسامبر 2019 در افرادی بود که با آن ارتباط داشتند و غرفه‌ها طیف وسیعی از موارد را به فروش رساندند. حیوانات زنده و مرده، نه فقط غذاهای دریایی.

گمان می‌رود میزبان اصلی SARS-CoV-2 خفاش‌ها باشند، زیرا آنها حامل بسیاری از ویروس‌های کرونا هستند، اگرچه هنوز با SARS-CoV-2 پیدا نشده‌اند. اجداد این ویروس ممکن است از خفاش ها به میزبان واسطه ای که در بازار فروخته می شود و سپس به مردم پریده باشد.

یک توضیح جایگزین این است که ویروس از موسسه ویروس شناسی ووهان، جایی که محققان در حال مطالعه روی ویروس کرونای خفاش بودند، اما SARS-CoV-2 را مطالعه نمی کردند، فرار کرد. در حالی که این یک ایده کمتر مورد پسند دانشمندان است، در ماه فوریه، وزارت انرژی ایالات متحده گفت که این محتمل ترین توضیح است، اما شواهد حمایتی را منتشر نکرد.

اکنون، توالی‌های ژنتیکی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در پایگاه داده ویروس‌شناسی جهانی به نام GISAID آپلود شده‌اند، ممکن است منشأ SARS-CoV-2 را روشن‌تر کنند. این توالی‌ها از سواب‌های گرفته شده از سطوح مختلف در بازار در اوایل سال 2020 پس از تعطیلی آن گرفته شده‌اند.

آنها توسط فلورانس دبار در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه مورد توجه قرار گرفتند و او یافته های خود را در 14 مارس با WHO به اشتراک گذاشت. Débarre می‌گوید: «وقتی وارد سیستم شدم، روی توالی‌های بازار تمرکز می‌کردم، اما انتظار نداشتم اطلاعاتی را که پیدا کردم، پیدا کنم.

دبار تا زمانی که تجزیه و تحلیل او کامل نشود، از گفتن بیشتر خودداری کرد، اما ون کرخوف در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در میان نمونه‌هایی که برای SARS-CoV-2 مثبت بودند، شواهدی از DNA حیوانات دیدند. برخی از این حیوانات شامل سگ های راکون می شوند.

سگ های راکون (Nyctereutes procyonoides) قبلاً مشخص شده بود که به SARS-CoV-2 حساس هستند و می توانند آن را گسترش دهند. آلیس هیوز از دانشگاه هنگ کنگ می گوید: «ما می دانیم که آنها در حمل آن خوب هستند.

هیوز می گوید، این ثابت نمی کند که سگ های راکون یا هر یک از حیوانات دیگر در بازار در دسامبر 2019 به این ویروس آلوده شده اند و منبع چنین شواهدی اکنون غیرممکن است.

جاناتان استوی از مؤسسه فرانسیس کریک در لندن می‌گوید: «به نظر می‌رسد که داده‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که سگ‌های راکون و سایر حیوانات در یک زمان حساس در بازار حضور داشتند. این یکی دیگر از حلقه‌های زنجیره‌ای است که انتظار دارید ببینید آیا همه‌گیری از این طریق شروع شده است.»

در پشت اطلاعاتی که دباره به اشتراک گذاشته است، ون کرخوف گفت که WHO از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین خواسته است که داده های ژنتیکی را مجدداً منتشر کند. مسئله بزرگ این است که این داده‌ها وجود دارد و به راحتی در دسترس جامعه بین‌المللی نیست، ناگفته نماند که باید سال‌ها قبل در دسترس قرار می‌گرفت.

موضوعات: