قرصی که سلول های معده را از بین می برد می تواند حالت تهوع و بی اشتهایی را درمان کند


تصویر پیش فرض New Scientist

کپسول قابل بلع با شیارهایی پوشیده شده است که مایع را خارج می کند

جی. مک‌ری (MIT)

قرصی برای تحریک الکتریکی سلول های معده در خوک ها به منظور افزایش سطح گرلین، هورمونی که گرسنگی را تنظیم می کند و حالت تهوع را کاهش می دهد، استفاده شده است. اگر این فناوری به انسان‌ها نیز ترجمه شود، می‌تواند حالت تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی را در افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا افرادی که درمان سرطان را دریافت می‌کنند، درمان کند.

مداخلات فعلی با استفاده از تحریک الکتریکی برای کاهش علائم گوارشی نیاز به جراحی های تهاجمی دارد. بنابراین، جووانی تراورسو در موسسه فناوری ماساچوست و همکارانش کپسولی غیرتهاجمی به اندازه یک کشمش طراحی کردند که زاپاس های کوچکی را ایجاد می کند.

در داخل کپسول، یک باتری جریان های الکتریکی تولید می کند که در امتداد یک سیم طلایی که بیرون آن حلقه شده است حرکت می کند. شیارهایی که روی سطح کپسول حک شده اند، مایع را از بین می برند تا سیم بتواند گیرنده هایی را در بافت معده تحریک کند که باعث آزاد شدن گرلین می شود. این دستگاه در یک پوشش نازک پوشیده شده است که پس از رسیدن به معده حل می شود تا اطمینان حاصل شود که بافت های مری را تحریک نمی کند.

تراورسو و تیمش این کپسول را روی 13 خوک که یک شب ناشتا بودند و داروی بیهوشی به آنها داده شد، آزمایش کردند. 11 مورد از حیوانات 20 دقیقه تحریک شدند در حالی که دو حیوان دیگر هیچ تحریکی دریافت نکردند.

محققان سطح گرلین خون را قبل و 10 دقیقه پس از تحریک اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که به طور متوسط، گرلین در خوک هایی که تحت تحریک قرار گرفتند حدود 40 درصد افزایش یافت، در حالی که گرلین در خوک هایی که تحت تحریک قرار نگرفتند حدود 50 درصد کاهش یافت.

سطوحی که ما می بینیم با سطوحی قابل مقایسه است که انتظار داریم باعث ایجاد گرسنگی یا سرکوب حالت تهوع شود، اما ما آن ها را ارزیابی نکردیم. [symptoms] تراورسو می گوید در حیوانات. بخشی از مراحل بعدی شامل انجام این کار در انسان برای درک اینکه آیا حالت تهوع، برای مثال، با استفاده از این سیستم قابل درمان است یا خیر، است.

تراورسو می گوید که همه حیوانات این کپسول را در عرض دو هفته دفع کردند – یک بازه زمانی طبیعی برای خوک ها. نمونه‌های بافتی جمع‌آوری‌شده از معده، دوازدهه و کولون آنها هیچ تغییر یا نشانه‌ای از تروما را نشان نداد، که نشان می‌دهد درمان بی‌خطر است.

Stavros Zanos از مؤسسه تحقیقات پزشکی Feinstein در نیویورک می گوید: «از نظر من، این اولین وسیله قابل بلعیدن است که می تواند تحریک الکتریکی دستگاه گوارش را ارائه دهد. این فناوری را می توان به گونه ای بهینه کرد که تحریک الکتریکی را به سایر بافت های دستگاه گوارش مانند روده بزرگ منتقل کند.

موضوعات: