سومین فرد پس از دریافت درمان سرطان با سلول های بنیادی از HIV “درمان” شد


مردی پس از دریافت سلول های بنیادی از اهداکننده مقاوم به ویروس، هیچ نشانه ای از عفونت فعال HIV ندارد.

سلامتی


20 فوریه 2023

HIV (سبز) یک سلول ایمنی را آلوده می کند

HIV (سبز) یک سلول ایمنی را آلوده می کند

C. گلداسمیت/CDC

یک مرد 53 ساله در دوسلدورف آلمان پس از پیوند سلول های بنیادی خون برای درمان سرطان خون که سومین مورد از این نوع است، توسط پزشکان اعلام شد که به HIV مبتلا شده است.

این مرد چهار سال پس از قطع مصرف داروهای ضد رتروویروسی هیچ نشانه ای از عفونت فعال ندارد. Björn Jensen از بیمارستان دانشگاه دوسلدورف می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم که یک ویروس عملکردی وجود داشته باشد.

آزمایش HIV «بیمار دوسلدورف» در سال 2008 مثبت شد. در سال 2011، او به سرطان خون مبتلا شد که با شیمی درمانی درمان شد، اما سال بعد دوباره برگشت. بنابراین، در سال 2013، سلول‌های بنیادی خون در مغز استخوان مرد که باعث ایجاد سلول‌های ایمنی – از جمله سلول‌های سرطانی – می‌شوند، با شیمی‌درمانی از بین رفتند و سپس با سلول‌های بنیادی خون اهداکننده جایگزین شدند.

مهم‌تر از همه، پزشکان اهداکننده‌ای با جهش پیدا کردند که گیرنده CCR5 را که HIV برای آلوده کردن سلول‌های ایمنی استفاده می‌کند، غیرفعال می‌کند. این پیوند باعث شد سیستم ایمنی این مرد در برابر HIV مقاوم شود.

در سال 2017، تیم توانست به او داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را برای جلوگیری از رد سلول های اهداکننده متوقف کند و در نوامبر 2018، درمان ضد رتروویروسی متوقف شد.

پیش از این گزارش شده بود که دو نفر دیگر که به دلیل سرطان تحت درمان قرار گرفته بودند به همین روش از HIV درمان شده بودند. با این حال، از آنجایی که پیوند مغز استخوان خطرناک است و با توجه به اینکه درمان دارویی می تواند ویروس را کنترل کند، این پیوند هرگز به تنهایی برای درمان HIV استفاده نمی شود.

یک رویکرد جایگزین که در حال بررسی است، استفاده از ویرایش ژن برای جهش ژن CCR5 در سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV مثبت است.

در خبرنامه رایگان Health Check ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، رژیم غذایی و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه در اختیار شما قرار می دهد.

بیشتر در مورد این موضوعات: