بازگرداندن میتوکندری مغز می تواند پیری را کند کرده و به زوال عقل پایان دهد


TXBTRF 3d تصویر پزشکی دقیقی از پلاک های آمیلوئید روی یک سلول عصبی آلزایمر ارائه کرد.

پلاک های پروتئینی در مغز ممکن است به دلیل از کار افتادن میتوکندری ها ایجاد شوند

سباستین کائولیتزکی/آلامی

اگر ماشین دارید، متوجه شده اید که موتور با گذشت زمان کارایی کمتری دارد. هر چه آن را بیشتر برانید، سوخت بیشتری برای انجام همان سفر مصرف می‌شود – تا اینکه در نهایت آنقدر ضعیف می‌شود که حتی برای بالا رفتن از یک تپه ملایم به فشار فیزیکی نیاز دارد.

اکنون، مشخص می شود که تقریباً همین امر در مورد مغز انسان نیز صادق است. ساختارهای میکروسکوپی به نام میتوکندری که در هر سلول مغز یافت می شود، به معنای واقعی کلمه موتور افکار و احساسات ما هستند. با افزایش سن، تولید انرژی کافی برای تقویت فعالیت های ذهنی ما سخت تر و سخت تر می شود. بدتر از آن، مانند یک خودروی قدیمی که ابرهای دود را پشت سر خود می گذارد، نیروگاه های سلول شروع به تولید مواد زائد ناخواسته می کنند که به آرامی مغز ما را مسموم می کند. این بدان معنی است که میتوکندری های نادرست ممکن است زمینه ساز بسیاری از مخرب ترین شرایط مغزی از جمله آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون و بیماری نورون حرکتی باشد.

بر اساس این «نظریه یکپارچه بزرگ» تخریب عصبی، ما می‌توانیم عملکرد سالم مغزمان را با شارژ کردن نورون‌هایمان از طریق بازسازی نیروگاه‌هایشان طولانی کنیم. این ایده در حال حاضر الهام بخش برخی از درمان‌های جدید هیجان‌انگیز برای بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن است، با چندین داروی کاندید تحت بررسی. برخی از محققان حتی در حال بررسی امکان پیوند میتوکندری های سالم به مغزهای آسیب دیده و پیر هستند تا دوباره به آنها انرژی بدهند. کلودیو سوتو، متخصص مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون، می‌گوید: «اگر به تعویض قطعات خودرو ادامه دهید، می‌تواند برای همیشه دوام بیاورد. «پس اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم چه اتفاقی می‌افتد…