موش‌های مست با تزریق هورمون دو برابر سریع‌تر هوشیار می‌شوند


هنگامی که ما الکل مصرف می کنیم، کبد ما هورمون FGF21 بیشتری تولید می کند که به محافظت از اندام در برابر آسیب های ناشی از الکل کمک می کند.

انفجار / شاتر استاک

هورمونی که به موش های مست کمک می کند تا هوشیار شوند روزی می تواند مسمومیت حاد الکلی را در افراد درمان کند.

کبد موش ها و انسان ها هورمون FGF21 را می سازد. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که مصرف الکل بزرگترین محرک برای تولید FGF21 در افراد است، زیرا اشتهای ما را برای مصرف الکل کاهش می‌دهد و از کبد ما در برابر آسیب‌های ناشی از الکل محافظت می‌کند. تغییرات در ژن های FGF21 و گیرنده آن ممکن است بر میزان مصرف الکل ما تأثیر بگذارد.

استیون کلیور و دیوید مانگلسدورف در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس و تیمشان در حال مطالعه FGF21 بودند که متوجه شدند موش‌هایی که توانایی ساخت این هورمون را ندارند، پس از دریافت دوز مسموم‌کننده اتانول، دو برابر زمان بیشتری طول می‌کشد تا هوشیاری خود را بازیابی کنند. الکل در نوشیدنی ها – در مقایسه با همتایان خود که FGF21 تولید می کنند.

برای یافتن اطلاعات بیشتر، این تیم به موش هایی که FGF21 را به صورت طبیعی ساخته بودند، دوز مسموم کننده اتانول دادند. سپس به حیوانات FGF21 بیشتری تزریق شد.

در مقایسه با موش هایی که این تزریق را انجام ندادند، حیوانات تزریق شده پس از از دست دادن هوشیاری از اتانول، نیمی از زمان بیدار شدن و ایستادن روی پاهای خود را به طول انجامید. آنها همچنین هماهنگی خود را سریعتر بازیابی کردند.

کلیور می‌گوید: «ما اهمیت کبد را از نظر تجزیه اتانول می‌دانیم، اما این مسیر کاملاً جدید است که در آن کبد سیگنال ناراحتی را به مغز می‌فرستد تا اثرات مسمومیت را کاهش دهد.

در بخش دیگری از آزمایش، FGF21 هیچ تأثیری بر توانایی گروهی از موش‌ها برای بهبودی پس از آرام‌بخشی با داروهایی مانند کتامین نداشت، که نشان می‌دهد اثر هوشیاری این هورمون خاص الکل است. Mangelsdorf می‌گوید: «این بدان معناست که نورون‌های خاصی در آن مرکز مغز وجود دارد که احتمالاً در واکنش‌های متفاوتی به موقعیت‌های مختلف نقش دارند.

محققان همچنین دریافتند که در موش‌ها، FGF21 روی سلول‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز به نام لوکوس سرولئوس، که انتقال‌دهنده عصبی نورآدرنالین را تولید می‌کند، عمل می‌کند. این ناحیه هوشیاری و برانگیختگی از خواب را کنترل می کند.

در افراد، نوشیدن الکل میزان نورآدرنالین تولید شده توسط مغز را افزایش می دهد. Kliewer می گوید: این ممکن است از طریق FGF21 رخ دهد، که نشان می دهد تجویز FGF21 ممکن است به طور مشابه به افراد مست کمک کند تا هوشیار شوند.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، تزریق FGF21 می تواند به افرادی که با مسمومیت حاد الکلی به بیمارستان می آیند تزریق شود. پس از آگاهی و هماهنگی، پزشکان می‌توانند از آنها سؤال کرده و سریع‌تر درمان کنند.

مطابق با متیو گیلوم، که FGF21 را در شرکت داروسازی Novo Nordisk در دانمارک مطالعه می کند، این یافته ها درک رو به رشد ما را از رابطه بین این هورمون و مصرف الکل عمیق تر می کند.

موضوعات: