یک نوع جدید کووید-19 وجود دارد و موارد در حال افزایش است. چه چیزی را میخواهی بدانی؟


زمستان است، آن فصل دنج که شومینه‌های ترقه‌خورده، گردهمایی‌های داخل خانه – و موجی از بیماری‌های تنفسی را به همراه دارد. با گذشت نزدیک به چهار سال از ظهور همه‌گیری، مردم از مقابله با آن خسته شده‌اند، اما این ویروس با ما تمام نشده است.

در سطح ملی، افزایش شدید مراجعات به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید-19، آنفولانزا، و ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV از اواسط دسامبر آغاز شد و به نظر می رسد که در حال افزایش است.

در اینجا چند نکته وجود دارد که این بار باید بدانید:

الان چه چیزی در گردش است؟

ویروس کووید به طور مداوم در حال تغییر است و نسخه اخیر آن به سرعت در حال صعود به جدول است. بر اساس آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، با وجود اینکه فقط در ماه سپتامبر ظاهر شد، نوع شناخته شده به نام JN.1، که از نوادگان omicron است، به سرعت در حال گسترش است و بین 39٪ تا نیمی از موارد را شامل می شود.

داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن‌های به‌روز شده، و همچنین آزمایش‌های سریع کووید و درمان‌های پزشکی موجود، با این آخرین تکرار مؤثر هستند. خبر خوب دیگر این است که طبق CDC “به نظر نمی رسد خطرات بیشتری برای سلامت عمومی به همراه داشته باشد، فراتر از سایر انواع اخیر”. با این حال، بستری‌های جدید کووید – 34798 نفر برای هفته منتهی به 30 دسامبر – روند صعودی دارند، اگرچه نرخ‌ها هنوز به طور قابل‌توجهی کمتر از آمار دسامبر گذشته است. هرچند اوایل فصل است. سطوح ویروس در فاضلاب – یکی از شاخص‌های نحوه گسترش عفونت – “بسیار بالا” است و از سطوحی که در این زمان در سال گذشته مشاهده شد، بیشتر است.

و فراموش نکنید، سایر اشکالات بد در حال اطراف هستند. بیش از 20000 نفر در هفته منتهی به 30 دسامبر به دلیل آنفولانزا در بیمارستان بستری شدند و CDC گزارش می دهد که RSV در بسیاری از مناطق افزایش یافته است.

زیاد العالی، رئیس سرویس تحقیق و توسعه در سیستم مراقبت های بهداشتی سن لوئیس امور کهنه سربازان و اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت: «اعداد تا کنون قطعاً در جهت نه چندان خوبی هستند. لویی اکنون که همه از تعطیلات به خانه برگشته‌اند، احتمالاً در ژانویه شاهد یک رشد بزرگ خواهیم بود.»

اما مشکل بزرگی نیست، درست است؟

مطمئناً در مقایسه با اولین زمستان کووید، اکنون اوضاع بهتر شده است. افراد بسیار کمتری می میرند یا به طور جدی بیمار می شوند، با واکسن ها و عفونت های قبلی تا حدودی ایمنی ایجاد می کنند و شدت بیماری را کاهش می دهند. حتی در مقایسه با زمستان گذشته که omicron در حال افزایش بود، وضعیت بهتر است. برای مثال، بستری‌های جدید تقریباً یک‌سوم میزان بستری‌های جدید در تعطیلات ۲۰۲۲ است. مرگ و میر هفتگی در هفته آخر دسامبر اندکی کاهش یافت و به 839 نفر رسید و همچنین به میزان قابل توجهی کمتر از سطح یک سال قبل است.

ویلیام شافنر، استاد پزشکی در بخش بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل، تنسی، گفت: «نسبت بیماری خفیف به جدی به وضوح تغییر کرده است.

با این حال، تعریف “خفیف” گسترده است، و اساساً به هر چیزی کمتر از بیمار بودن برای بستری شدن در بیمارستان اشاره دارد.

شافنر گفت: در حالی که برخی از بیماران ممکن است بیشتر از بو دادن نداشته باشند، برخی دیگر که کووید “خفیف” را تجربه می کنند، ممکن است برای سه تا پنج روز بدبخت باشند.

این چه تاثیری بر زندگی روزمره من خواهد داشت؟

«آیا واقعاً مریض خواهم شد؟ آیا باید دوباره نقاب بزنم؟» دانستن اصول اولیه مهم است.

برای شروع، علائم انواع کووید که در حال حاضر در گردش هستند احتمالاً آشنا هستند – مانند آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، خستگی، تب و دردهای عضلانی.

مارکوس پلسیا، افسر ارشد پزشکی انجمن مقامات بهداشت ایالتی و منطقه ای، گفت، اگر احساس بیماری می کنید، در خانه بمانید. “این می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.”

کیت‌های تست کووید خانگی را پاک کنید، تاریخ‌های انقضای طولانی‌شده را در وب‌سایت FDA بررسی کنید و آن‌هایی را که کهنه شده‌اند دور بریزید. آزمایش‌ها را می‌توان در اکثر داروخانه‌ها خریداری کرد و اگر هنوز آن را سفارش نداده‌اید، کیت‌های آزمایش رایگان همچنان از طریق یک برنامه فدرال در covid.gov در دسترس هستند.

بیش از یک بار آزمایش کنید، به خصوص اگر علائم شما خفیف باشد. با توجه به FDA، که توصیه می کند از “تست های متعدد در یک بازه زمانی خاص، مانند دو تا سه روز” استفاده کنید، آزمایش های سریع خانگی ممکن است در چند روز اول عفونت کووید را تشخیص ندهند.

با هر سه ویروس، افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند عبارتند از: افراد بسیار جوان، مسن تر، افراد باردار، و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری های زمینه ای، از جمله سرطان یا مشکلات قلبی دارند. اما آنهایی که فاکتورهای پرخطر ندارند نیز می توانند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرند.

در حالی که استفاده از ماسک در بیشتر مکان‌ها کاهش یافته است، ممکن است افراد بیشتری را در مکان‌های عمومی از جمله فروشگاه‌ها، حمل‌ونقل عمومی یا مکان‌های تفریحی مشاهده کنید.

اگرچه دستور فدرال ماسک بعید است، مقامات بهداشتی و بیمارستان‌ها در حداقل چهار ایالت – کالیفرنیا، ایلینوی، ماساچوست و نیویورک – دوباره به کارکنان و بیماران گفته‌اند که ماسک بزنند. چنین الزاماتی در سال گذشته با پایان رسمی اورژانس بهداشت عمومی کاهش یافت.

چنین سیاست هایی از طریق دستورالعمل های سطح شهرستان پیش می رود. داده‌های CDC نشان می‌دهد که در سطح ملی، حدود 46.7 درصد از شهرستان‌ها نرخ پذیرش کووید در بیمارستان‌های متوسط ​​تا بالا را مشاهده می‌کنند.

شافنر خاطرنشان کرد: «ما شاهد دستورات گسترده ماسک نخواهیم بود زیرا مردم ما آن را قابل قبول نمی دانند. گفته می‌شود، بر اساس فردی، پوشیدن ماسک کاری بسیار هوشمندانه و معقول به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی است.»

ماسک های N95، KN95 و KF94 محافظ ترین هستند. پارچه و کاغذ چندان موثر نیستند.

و در نهایت، اگر هنوز با واکسن کووید به روز شده واکسینه نشده اید یا واکسن آنفولانزا دریافت نکرده اید، هنوز دیر نشده است. همچنین واکسن‌های جدید و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال برای محافظت در برابر RSV برای جمعیت‌های خاص توصیه می‌شود، که شامل افراد مسن، افراد باردار و کودکان خردسال می‌شود.

به طور کلی، آنفولانزا در اواسط زمستان به اوج خود می رسد و تا بهار ادامه می یابد. کووید، اگرچه از نظر فنی فصلی نیست، اما در زمستان با ازدحام مردم در داخل خانه، نرخ بالاتری دارد.

شافنر گفت: «اگر واکسن دریافت نکرده‌اید، از شما می‌خواهیم آن‌ها را دریافت کنید و معطل نکنید.»

آیا همه ما قرار نیست آن را بدست آوریم؟ در مورد عفونت های مکرر چطور؟

افرادی که به طور کامل از کووید اجتناب کرده اند در اقلیت هستند.

در عین حال، عفونت های مکرر شایع هستند. 15 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اخیر Yahoo News/YouGov گفتند که دو یا سه بار به کووید مبتلا شده اند. یک نظرسنجی کانادایی که در دسامبر منتشر شد، نشان داد که از هر 5 ساکن، 1 نفر گفته است که تا ژوئن گذشته بیش از یک بار به کووید مبتلا شده است.

جدای از بیماری و غیبت در محل کار یا مدرسه برای روزها، بحث در مورد اینکه آیا عفونت های مکرر خطرات کوچکتر یا بزرگتری برای اثرات جدی سلامتی ایجاد می کند ادامه دارد. هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد، اگرچه کارشناسان به بررسی این موضوع ادامه می دهند.

دو تلاش تحقیقاتی نشان می‌دهند که عفونت‌های مکرر ممکن است شانس ابتلای فرد به بیماری جدی یا حتی کووید طولانی‌مدت را افزایش دهد – که به روش‌های مختلفی تعریف می‌شود، اما عموماً به معنای ماندگاری یک یا چند اثر برای یک ماه یا بیشتر پس از عفونت است. درصد دقیق موارد – و عوامل زمینه‌ای – کووید طولانی مدت و اینکه چرا مردم به آن مبتلا می‌شوند، از جمله سوالات بی‌پاسخ در مورد این بیماری است. با این حال، اجماع فزاینده ای در میان محققان وجود دارد که واکسیناسیون محافظتی است.

با این حال، Al Aly از VA گفت مطالعه‌ای که او در نوامبر 2022 منتشر کرد، نشان داد که ابتلا به کووید بیش از یک بار “خطر اضافی مشکلات در مرحله حاد، خواه بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ” را افزایش می‌دهد و باعث احتمال بروز علائم کووید طولانی مدت در فرد دو برابر بیشتر است.

نظرسنجی کانادایی همچنین نشان داد که خطر ابتلا به کووید طولانی مدت در میان افرادی که دو یا چند عفونت را خود گزارش کرده اند، بیشتر است. هر دو مطالعه محدودیت‌های خود را دارند: بیشتر 6 میلیون نفر در پایگاه داده VA مرد و مسن‌تر بودند، و داده‌های مورد مطالعه از دو سال اول همه‌گیری به دست آمد، بنابراین برخی از آن‌ها بیماری‌های مربوط به قبل از در دسترس شدن واکسن‌ها را منعکس می‌کردند. نظرسنجی کانادایی، اگرچه جدیدتر است، اما بر گزارش خود عفونت ها و شرایط تکیه دارد که ممکن است دقیق نباشد.

با این حال، العالی و سایر کارشناسان می گویند انجام اقدامات پیشگیرانه، مانند واکسن زدن و پوشیدن ماسک در موقعیت های پرخطر، می تواند شرط های شما را پوشش دهد.

العلی گفت: «حتی اگر در یک عفونت قبلی از گلوله کووید طولانی طفره رفتید، به این معنی نیست که هر بار از گلوله طفره می‌روید.»

این مقاله توسط اخبار سلامت KFF، که قبلاً با نام Kaiser Health News (KHN) شناخته می شد، یک اتاق خبر ملی که روزنامه نگاری عمیق در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های اصلی عملیاتی در KFF – منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی، و روزنامه نگاری.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان





منبع