ژن‌های مولتیپل اسکلروزیس ممکن است برای جلوگیری از عفونت‌های حیوانی ایجاد شده باشند


مولتیپل اسکلروزیس یک وضعیت خود ایمنی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی شروع به حمله به اعصاب می کند

کاترینا کن/کتابخانه عکس علمی

بزرگ‌ترین پایگاه داده ژنتیکی انسان‌های باستانی، در حال پرتوی جدید بر برخی از بیماری‌های مدرن پزشکی، مانند ام اس (MS)، و همچنین این است که چرا در مورد سایر صفات ارثی مانند قد در میان مردم تنوع وجود دارد.

یکی از یافته‌ها این است که ژن‌های پشت ام‌اس ممکن است شایع‌تر شده باشند زیرا به مردم کمک می‌کنند در برابر عفونت‌های منتقل شده از حیوانات مقاومت کنند.

یافته‌های دیگر شامل توضیحاتی درباره اینکه چرا بیماری آلزایمر در برخی گروه‌ها شایع‌تر از گروه‌های دیگر است و اینکه چرا مردم شمال اروپا تمایل دارند قد بلندتر از افراد جنوب قاره هستند، باشد.

ایوان ایروینگ پیز از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک می‌گوید: «چیزهایی که هزاران سال پیش روی می‌دهد می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سلامت و طول عمر افرادی که در حال حاضر زندگی می‌کنند داشته باشد».

ژن های افراد با اصل و نسب از اروپا و غرب آسیا توسط سه موج بزرگ مهاجرت شکل گرفته است. انسان‌های امروزی که سبک زندگی شکارچی-گردآورنده داشتند، برای اولین بار حدود 45000 سال پیش وارد این مناطق شدند. در آن زمان حدود 11000 سال پیش موجی از کشاورزان از خاورمیانه به راه افتاد و به دنبال آن هجوم دامداران بیشتر از استپ اوراسیا که اکنون مردم یامنیا نامیده می شوند، به وجود آمد.

برای درک چگونگی شکل‌گیری این جنبش‌های توده‌ای بر شرایط پزشکی مدرن، تیم ایروینگ-پیز نمونه‌های استخوان و دندان را از نزدیک به 5000 بقایای باستانی یافت شده در مجموعه‌های موزه‌ای در اروپا و غرب آسیا که قدیمی‌ترین آنها 34000 سال قدمت دارد، تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

آخرین گزارش های تحقیقاتی در مورد اولین دسته از نمونه های مورد تجزیه و تحلیل، بر اساس حدود 1600 نفر است. تیم این افراد را با داده های ژنتیکی 410000 نفر از مجموعه داده های پزشکی عظیمی به نام UK Biobank مقایسه کرد و تنها شرکت کنندگان سفیدپوست را تجزیه و تحلیل کرد تا افراد دارای اصل و نسب اروپایی را انتخاب کنند.

این تیم با تمرکز بر ام اس، یک وضعیت خود ایمنی که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی شروع به حمله به اعصاب می کند، شروع کرد و اغلب منجر به ناتوانی پیشرونده می شود. مطالعات قبلی 233 نوع ژنتیکی را پیدا کرده اند که با خطر بالاتر ابتلا به ام اس مرتبط هستند.

نتایج نشان می‌دهد در میان افراد مدرن در بریتانیا، افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالاتر ابتلا به ام اس هستند، نسب بیشتری از یامنایا دارند. این تیم همچنین دریافت که برخی از این گونه های ژنتیکی مستعد ابتلا به ام اس ابتدا در Yamnaya پدید آمدند و در نوادگان آنها بیشتر شد که در غرب در اروپا گسترش یافتند.

با توجه به اینکه برخی از 233 نوع مرتبط با ام اس، سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهند، به همراه اینکه یامنایا در میان حیوانات زندگی می کرد، محققان به این نتیجه رسیدند که ژن های پشت ام اس احتمالاً به یامنایا کمک می کند تا از باکتری ها و ویروس هایی که می توانند به مردم سرایت کنند، کمک کند. حیوانات این تیم همچنین قبلا نشان داده بود که تعدادی از انواع خطر MS با مقاومت نسبی در برابر سل مرتبط هستند.

در مقاله ای دیگر، محققان چگونگی تأثیر اجداد ما بر خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر را روشن کرده اند. افراد امروزی بیشتر احتمال دارد ژنی به نام داشته باشند ApoE4، که منجر به خطر بالاتر ابتلا به آلزایمر می شود، اگر آنها نسب بیشتری از اولین جمعیت شکارچی-گردآورنده اروپا داشته باشند.

یک نوع جایگزین از این ژن به نام ApoE2محققان در مقاله خود می نویسند، که منجر به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود، به نظر می رسد در افراد یامنایای ورودی ایجاد شده است، شاید به این دلیل که از مالاریا یا یک عفونت ویروسی ناشناخته محافظت می کند.

بنجامین ترامبل در آریزونا می‌گوید نوع محافظ آلزایمر مزیت تولید مثلی نمی‌دهد، بنابراین با توجه به اینکه این وضعیت معمولاً مدت‌ها پس از بچه‌دار شدن افراد اتفاق می‌افتد، از نظر تکامل برای اثرات آن بر زوال عقل انتخاب نمی‌شد. دانشگاه ایالتی که در هیچ یک از تحقیقات شرکت نداشت.

ترامبل می‌گوید: «نکته جالب در مورد این مقاله این است که آنها عمیق‌تر به زمان نگاه می‌کنند و می‌گویند چه چیزی ممکن است در آن زمان سودمند یا مضر بوده باشد». اغلب اوقات ما روی محیط های مدرن تمرکز می کنیم و می گوییم [a certain gene] کاملا مضر است ما باید به این فکر کنیم که فشارهای انتخابی در مقاطع مختلف زمانی چه بوده است.”

یک یافته دیگر از این تجزیه و تحلیل این است که در میان افرادی که در اروپا زندگی می کنند، افرادی که دارای اصل و نسب یامنایا هستند بیشتر قد بلندتر هستند، که ممکن است توضیح دهد که چرا مردم شمال اروپا به طور متوسط ​​قد بلندتری نسبت به ساکنان جنوب اروپا دارند.

موضوعات:



منبع