نقش التهاب در بیماری قلبی نادیده گرفته می شود


بیماری قلبی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر است

سباستین کاولیتزکی/کتابخانه عکس علمی/گتی ایماژ

پزشکان در میانه یک تجدید نظر اساسی در مورد علل حملات قلبی و سکته مغزی – از شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

برای دهه‌ها، بیشتر تمرکز بر کلسترول بوده است: داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شوند، رایج‌ترین دارو برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در بریتانیا هستند. اما تعداد فزاینده ای از محققین می گویند که یکی دیگر از عوامل کلیدی نادیده گرفته می شود: التهاب، که با فعالیت پس زمینه سیستم ایمنی مرتبط است.

این هفته، تحقیقات نشان داد که در افرادی که برای کاهش کلسترول خود از استاتین استفاده می‌کنند، التهاب یک عامل خطر بزرگ‌تر برای حملات قلبی یا سکته است تا اینکه آیا هنوز سطح کلسترول بالایی دارند. پل ریدکر از بیمارستان زنان بریگهام و زنان در بوستون که در این تحقیق شرکت داشت، می‌گوید: «معلوم است که اگر به پاسخ التهابی رسیدگی نکنید، هرگز این بیماری را شکست نخواهید داد. «این دیگر یک فرضیه نیست. این یک واقعیت ثابت شده است.»

ایده هدف قرار دادن کلسترول برای درمان بیماری های قلبی عروقی عمدتاً نتیجه مطالعات بزرگی است که نشان می دهد سطوح بالاتر «کلسترول بد» با نرخ بالاتر حملات قلبی مرتبط است.

سرنخ دیگر این بود که کلسترول یکی از اجزای اصلی پلاک های چربی است که می تواند در دیواره سرخرگ ها تشکیل شود و جریان خون را به اندام های اصلی محدود کند. حملات قلبی و سکته مغزی معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتند که چنین پلاکی پاره می‌شود که می‌تواند منجر به انسداد رگ‌های خونی کوچک‌تر در پایین دست شود.

پس از درک این موضوع، استاتین های کاهش دهنده کلسترول به یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده تبدیل شدند. بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان از یک استاتین استفاده می کنند – یا به این دلیل که از حمله قلبی یا سکته جان سالم به در برده اند یا تصور می شود که در معرض خطر ابتلا به آن هستند. بسیاری از آزمایشات بزرگ نشان داده اند که استاتین ها در کاهش حملات قلبی بسیار موثر هستند و نظریه کلسترول بیماری قلبی را تقویت می کنند.

پس التهاب از کجا می آید؟ ایده تجدید نظر شده این است که این پلاک ها فقط انسدادهای بی اثر نیستند، بلکه با فعالیت سلول های ایمنی زنده هستند. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که پلاک هایی که بیشتر ملتهب هستند، بیشتر احتمال دارد ترکیده و قطعات کشنده را در جریان خون بریزند. و شواهد اخیر نشان می دهد که استاتین ها ممکن است با کاهش التهاب و همچنین کاهش کلسترول عمل کنند.

با وجود شواهد فزاینده در مورد اهمیت التهاب، تا کنون به راه‌های جدیدی برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های قلبی عروقی تبدیل نشده است. اما این ممکن است در حال تغییر باشد.

در تحقیق جدید، تیم Ridker ارقام سه کارآزمایی بزرگ را تجزیه و تحلیل کردند که هر کدام درمان متفاوتی را با هدف کاهش حملات قلبی و سکته در افرادی که استاتین مصرف می‌کردند، آزمایش کردند.

نتایج برای آن درمان‌ها چیزی نیست که در اینجا مربوط باشد. در شروع کارآزمایی‌ها، خون شرکت‌کنندگان از طریق مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، از جمله کلسترول و ترکیبی که مشخصه التهاب است، به نام پروتئین واکنش‌گر C (CRP) انجام شد.

هر سه کارآزمایی نشان دادند که CRP بالا با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی بیشتر از کلسترول بالا مرتبط است. افرادی که در سه ماهه شرکت کنندگان با بالاترین CRP بودند، 268 درصد بیشتر از سه ماهه با کمترین خطر مواجه بودند. در مقایسه، داشتن کلسترول بالا تنها 27 درصد خطر را افزایش می دهد.

دانستن اینکه التهاب بخشی از روند بیماری است فایده چندانی ندارد مگر اینکه بتوانیم کاری برای آن انجام دهیم. اما در چند سال گذشته، چندین دارو طراحی شده برای انجام این کار آزمایش شده اند.

یکی از امیدوارکننده ترین ترکیبات گیاهی به نام کلشیسین است که در حال حاضر برای کاهش التهاب در افراد مبتلا به نقرس استفاده می شود. دو کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده اخیر نشان داده‌اند که کلشی‌سین همچنین سکته‌های مغزی و حملات قلبی را تا حدود 30 درصد کاهش می‌دهد، مقداری مشابه با استاتین‌ها.

کلشی سین برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی به جز در کانادا مجوز ندارد، اگرچه در سال 2021 در دستورالعمل های انجمن قلب و عروق اروپا به عنوان گزینه ای در نظر گرفته شد. نیلش سامانی از دانشگاه لستر بریتانیا، که در آخرین مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: اگر این دارو توسط یک بدن مشابه در بریتانیا توصیه شود، پزشکان می‌توانند آن را «بدون برچسب» تجویز کنند.

یک هشدار این است که افرادی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اند ممکن است قبلاً قرص‌های زیادی مصرف کنند، و هر چه کسی داروهای بیشتری مصرف کند، احتمال تداخل آنها با یکدیگر و ایجاد عوارض ناخواسته بیشتر می‌شود.

با این وجود، شواهدی در حال افزایش است که پزشکان برای پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی باید همان اهمیتی را به مقابله با التهاب بدهند که برای کلسترول. ژان کلود تاردیف از مؤسسه قلب مونترال در کانادا که در یکی از آزمایش‌های کلشی‌سین شرکت داشت، می‌گوید: «این یک یا یا نیست – این هر دو است».

«اغلب در علم، این یک سری مراحل افزایشی است که در نهایت منجر به تغییر دریا می شود. این مقاله این موضوع را به منصه ظهور رسانده است.»

موضوعات: