سلول‌های مغزی که در اثر استرس فعال می‌شوند نیز ممکن است خواب بدی به شما بدهند


استرس می تواند بر تعداد دفعاتی که در طول شب بیدار می شویم تأثیر بگذارد

ترو وسالاینن/آلامی

استرس می تواند باعث بیدار شدن مکرر افراد در شب شود و یک مسیر مغزی تازه شناسایی شده در موش ها ممکن است دلیل آن را توضیح دهد. اگر مسیر مشابهی در انسان وجود داشته باشد، می تواند به راه های جدیدی برای بهبود کیفیت خواب منجر شود.

در حالی که برانگیختگی های کوتاه از خواب طبیعی است، استرس آنها را تقویت می کند. این بیداری های لحظه ای آنقدر کوتاه هستند – کمتر از 20 ثانیه طول می کشد – که مردم به ندرت آنها را به خاطر می آورند. با این حال، آنها با تعدادی از مسائل از جمله خستگی در طول روز، اختلال در شناخت و خلق و خوی ضعیف مرتبط هستند.

شینجائه چانگ از دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش برای درک اینکه چرا استرس خواب را تکه تکه می کند، فعالیت مغز موش های خواب را تجزیه و تحلیل کردند. ابتدا، آنها فعالیت نورون‌ها را در ناحیه پیش‌اپتیک هیپوتالاموس – ناحیه‌ای از مغز که برای تنظیم خواب ضروری است – در 21 موش هنگام خواب ثبت کردند. آنها دریافتند که در طول بیداری های کوتاه، تنها نورون های فعال در این ناحیه، آنهایی هستند که پروتئینی به نام انتقال دهنده گلوتامات تاولی 2 یا VGLUT2 دارند.

سپس محققان با قرار دادن آنها در قفس هایی با موش های تهاجمی، سطح استرس را در جوندگان افزایش دادند. پس از این، آنها افزایش فعالیت در همان نورون‌ها را پیدا کردند که با بیدار شدن موش‌ها بیشتر از قبل مطابقت داشت.

در نهایت، این تیم نورون های VGLUT2 را در 13 موش تحت استرس با استفاده از اپتوژنتیک، تکنیکی برای روشن و خاموش کردن سلول ها با نور، مهار کردند. به طور متوسط، بیداری های کوتاه مدت در این حیوانات در مقایسه با 14 موش که نورون های آنها خاموش نبود، یک سوم کاهش یافت.

این یافته‌ها با هم نشان می‌دهند که استرس با فعال کردن نورون‌های VGLUT2 در ناحیه پیش‌اپتیک هیپوتالاموس، خواب را مختل می‌کند.

اگرچه خواب ما کمی با جوندگان متفاوت است، اما در اعماق وجود ما ویژگی های مشترکی داریم [brief awakenings] آلبان لاترمولییر از دانشگاه جان هاپکینز در مریلند می گوید. او می گوید درک اینکه چرا این بیداری های کوتاه، به ویژه در پاسخ به استرس رخ می دهد، می تواند به ما در بهبود کیفیت خواب کمک کند.

او می‌گوید، اما از آنجایی که این مطالعه فقط استرس اجتماعی را ارزیابی می‌کند، مشخص نیست که آیا سایر رویدادهای استرس‌زا نیز بر این مسیر تأثیر می‌گذارند یا خیر. همچنین باید دید که آیا غیرفعال کردن این نورون ها عوارض جانبی منفی دارد یا خیر.

موضوعات:



منبع