داروهای ضد افسردگی علیرغم استفاده گسترده، عمدتاً نمی توانند درد مزمن را درمان کنند


درمان دردهای مداوم، مانند کمردرد یا گردن درد مزمن، دشوار است، بنابراین برخی از پزشکان داروهای ضد افسردگی را تجویز می کنند. اکنون، بررسی شواهد نشان می‌دهد که این داروها عمدتاً به عنوان یک درمان عمل نمی‌کنند

سلامتی


1 فوریه 2023

زنی که به دنبال درمان کمردرد مزمن است

درمان درد مزمن ممکن است دشوار باشد

دراگوس کوندرا/آلامی

به افرادی که درد طولانی‌مدت دارند، معمولاً زمانی که سایر درمان‌ها شکست خورده‌اند، داروهای ضدافسردگی پیشنهاد می‌شود، اما بررسی کارآزمایی‌های بالینی شواهد کمی برای حمایت از استفاده از اکثر این داروها به این روش پیدا کرده است.

تخمین زده می شود که از هر 5 نفر، 1 نفر درد مداوم، با علل مختلف، از جمله آرتریت یا آسیب عصبی، و مکان هایی، از جمله در پشت یا گردن دارند.

اما گزینه های درمانی محدود است. در حالی که داروهای مبتنی بر مواد افیونی برای دردهای جدید موثر هستند، اما در صورت استفاده طولانی مدت می توانند اعتیادآور باشند. سایر داروها مانند پره گابالین نیز می توانند باعث اعتیاد شوند، در حالی که داروهای ضد التهابی می توانند درد را درمان کنند، اما ممکن است با استفاده طولانی مدت باعث آسیب به معده، کلیه ها و قلب شوند.

شاید به همین دلیل است که برخی از پزشکان داروهای ضد افسردگی را به عنوان درمانی برای دردهای طولانی مدت پیشنهاد می کنند – حتی اگر آنها معمولاً مجوز چنین استفاده ای را ندارند و باید “خارج از برچسب” تجویز شوند.

برخی از افراد مبتلا به درد مزمن نیز افسرده یا مضطرب هستند، بنابراین پزشکان می‌توانند داروها را در درجه اول کمک کننده به این شرایط بدانند، اما تصور می‌شود که داروهای ضدافسردگی نیز اثر مسکن جداگانه‌ای دارند. مکانیسم ناشناخته است، اما یک ایده این است که حداقل در آزمایشات حیوانی از داروهای ضد افسردگی که التهاب را کاهش می دهند، نشات می گیرد.

تعیین کمیت استفاده از داروهای ضد افسردگی برای درد دشوار است، زیرا ارقام رسمی داروها معمولاً وضعیت پزشکی را که برای آنها تجویز شده است ثبت نمی کنند، به این معنی که درمان درد با داروهای افسردگی و اضطراب ترکیب می شود.

اما مطالعات مختلف نشان می دهد. به عنوان مثال، یک مقاله نشان می دهد که از هر 10 نسخه ضد افسردگی در کانادا 1 نسخه برای درد است، در حالی که آمارهای اخیر از بریتانیا و ایالات متحده نشان می دهد که در بین افراد بالای 65 سال، درد مزمن شایع ترین دلیل مصرف یک داروی ضد افسردگی است. جیووانی فریرا از دانشگاه سیدنی می گوید: «مدتی است که از آنها برای درد استفاده می شود.

فریرا و همکارانش اکنون با تجزیه و تحلیل نتایج 156 کارآزمایی تصادفی شده با بیش از 25000 شرکت کننده، تجزیه و تحلیل مفصلی از شواهد پشتیبان انجام داده اند. آنها اثربخشی هشت نوع داروی ضد افسردگی را در درمان 22 وضعیت درد، مانند کمردرد، درد پس از عمل و فیبرومیالژیا، که در آن افراد درد عضلانی گسترده ای دارند، بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند شواهد خوبی برای اثربخشی بیشتر داروها وجود ندارد، از جمله دسته‌ای به نام ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای، که رایج‌ترین نوع مورد استفاده برای درمان درد در بریتانیا هستند، و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که عبارتند از: رایج ترین نوع مورد استفاده در ایالات متحده است.

گروهی که شواهدی دال بر اثربخشی داشت نوعی به نام مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین یا SNRI بود. اما حتی اینها درد را به میزان متوسطی کاهش می دهند: کمتر از 10 امتیاز در مقیاس 0 تا 100. فریرا می گوید: «به نظر می رسد تفاوت کمی باشد. درخواست از افراد برای ارزیابی ذهنی درد خود در مقیاس عددی تنها راه برای سنجش میزان آن است که تشخیص و درمان درد را سخت‌تر می‌کند.

این تجزیه و تحلیل به نتایج متفاوتی نسبت به بررسی سال 2021 توسط مؤسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE)، سازمان دستورالعمل های پزشکی برای انگلستان و ولز می رسد، که می گوید داروهای ضد افسردگی تنها دسته دارویی هستند که پزشکان باید برای درد مزمن در نظر بگیرند، اگرچه این باید تنها پس از بحث در مورد فواید و مضرات بالقوه باشد. فریرا می‌گوید، تفاوت در نتیجه‌گیری ممکن است به این دلیل باشد که آخرین تجزیه و تحلیل شامل کارآزمایی‌های بیشتری بود و هر وضعیت درد را جداگانه در نظر گرفت.

کتی استنارد از هیئت مراقبت یکپارچه NHS Gloucestershire در گلاستر، بریتانیا، که در مورد دستورالعمل های NICE مشاوره می دهد، می گوید که بررسی جدید به این معنی نیست که پزشکان باید داروهای ضد افسردگی را رد کنند. او می‌گوید: «برخی افراد از مزایای مفیدی برخوردار خواهند شد و هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه چه کسی خواهد بود، وجود ندارد.

استنارد می گوید، اما بعید است که هیچ “گلوله جادویی” دارویی برای درد مزمن وجود داشته باشد. او می‌گوید که پزشکان و افرادی که درد دارند باید گزینه‌های دیگری مانند کلاس‌های ورزشی گروهی تخصصی یا تلاش برای مقابله با مشکلات دیگر زندگی‌شان مانند استرس شغلی یا انزوای اجتماعی را که می‌تواند تأثیر شرایط دردناک طولانی‌مدت را تشدید کند، در نظر بگیرند.

در خبرنامه رایگان Health Check ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، رژیم غذایی و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه در اختیار شما قرار می دهد.

بیشتر در مورد این موضوعات: