استرس ما را از نظر بیولوژیکی سریعتر پیر می کند اما می توان اثرات آن را معکوس کرد


تصویر پیش فرض New Scientist

استرس می تواند تعدادی از اثرات بیولوژیکی داشته باشد

Maskot/Getty Images

بر اساس مطالعه ای که DNA افراد را در هنگام انجام عمل جراحی اضطراری لگن، کووید-19 شدید یا باردار بودن مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، زمانی که بدن ما تحت استرس است، از نظر بیولوژیکی پیرتر می شویم، اما زمانی که بهبود می یابند دوباره جوان تر می شویم.

جیمز وایت از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی که به همراه وادیم گلادیشف در دانشگاه هاروارد این مطالعه را رهبری کردند، می‌گوید: «این بازیابی نشان می‌دهد که ما دستگاهی داریم که بتوانیم ساعت را حداقل کمی به عقب برگردانیم».

ما معمولاً سن را با تعداد تولدها اندازه گیری می کنیم – به اصطلاح سن تقویمی. اما افراد بسته به عواملی مانند اینکه سیگار می کشند یا خواب کافی دارند می توانند از نظر بیولوژیکی مسن تر یا جوان تر از سن تقویمی خود باشند.

برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی، محققان «ساعت‌های اپی ژنتیک» را توسعه داده‌اند که الگوهای نشانگرهای روی DNA به نام گروه‌های متیل را که با سن همبستگی دارند، تجزیه و تحلیل می‌کند.

White، Gladyshev و همکارانشان از این ساعت ها برای ارزیابی تاثیر سه نوع رویداد استرس زا بر سن بیولوژیکی استفاده کردند. در هر مورد، آن‌ها DNA نمونه‌های خونی را که در زمان‌های مختلف از شرکت‌کنندگان در مطالعات قبلی جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

در اولین تجزیه و تحلیل، تیم دریافتند که سن بیولوژیکی 9 نفر با میانگین سنی 81 سال به سرعت افزایش یافت که آنها تحت عمل جراحی اورژانسی برای ترمیم شکستگی لگن قرار گرفتند، اما در هفته بعد به سطح قبل از جراحی بازگشتند.

در مرحله بعد، تیم سن بیولوژیکی 29 نفر با میانگین سنی 60 سال را در حالی که به دلیل کووید-19 شدید در بیمارستان بستری بودند و پس از ترخیص، اندازه گیری کردند. وایت می‌گوید: سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان زن پس از ترخیص کاهش می‌یابد، اما سن شرکت‌کنندگان مرد کاهش می‌یابد، احتمالاً به این دلیل که مردان به طور متوسط ​​زمان بیشتری برای بهبودی کامل از بیماری دارند.

در نهایت، این تیم داده‌هایی را از چهار مطالعه جمع‌آوری کردند که شامل بیش از 200 زن باردار بود که به بدن استرس وارد می‌کرد. سن بیولوژیکی آنها در طول دوران بارداری افزایش یافت، اما تا شش هفته پس از زایمان، به کمتر از سطحی که در اوایل بارداری مشاهده می شد، بازگشت. هیچ مرد تراجنسیتی یا افراد غیر باینری در این بخش از مطالعه وارد نشد.

محققان همچنین از ساعت‌های اپی ژنتیک برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی موش‌ها قبل، حین و بعد از بارداری استفاده کردند و همین الگو را پیدا کردند.

در آزمایش دیگری، این تیم نشان داد که موش‌های جوان پس از پیوند جراحی به موش‌های مسن‌تر، افزایش ناگهانی سن بیولوژیکی را تجربه کردند، به طوری که خون موش‌های مسن‌تر به گردش خون آنها جریان پیدا کرد. پس از جداسازی آنها از موش های مسن تر، این وضعیت معکوس شد.

این ایده که پیری بیولوژیکی در طول رویدادهای استرس زا سرعت می‌گیرد اما پس از آن معکوس می‌شود، مطابق با مطالعه قبلی است که نشان می‌دهد موهای خاکستری افراد گاهی پس از بهبودی از رویدادهای استرس‌زای روانی مانند جدایی زناشویی، رنگ اصلی خود را به دست می‌آورند.

با این حال، لوئیجی فونتانا از دانشگاه سیدنی در استرالیا می گوید که حتی اگر ممکن است نوسانات کوتاه مدت در سن بیولوژیکی وجود داشته باشد، روند کلی همچنان به سمت پیر شدن ادامه دارد. او می‌گوید: «موهای خاکستری شما ممکن است کمی رنگ دوباره پیدا کند، اما به موهایی که در ۱۰ سالگی داشتید باز نمی‌گردد.

وایت می‌گوید، با این وجود، اکنون می‌دانیم که پیری بیولوژیکی می‌تواند حداقل کمی معکوس شود، این امکان را افزایش می‌دهد که بتوانیم درمان‌هایی را برای پیشبرد این معکوس بیشتر توسعه دهیم.

موضوعات: