استرالیا برای پایان دادن به استفاده تفریحی، ویپ های بدون نیکوتین را ممنوع می کند


بر اساس قانون جدید در استرالیا، ویپینگ با شدت بیشتری تنظیم خواهد شد

اولاف شوئلکه/آلامی

دولت استرالیا سعی خواهد کرد با ممنوع کردن ویپ‌های بدون نیکوتین و فقط اجازه فروش آنهایی که نیکوتین دارند توسط داروخانه‌ها در بسته‌بندی‌های پزشکی به افرادی که دارای نسخه پزشک هستند، از بخارپزهای تفریحی جلوگیری کند.

مارک باتلر، وزیر بهداشت استرالیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی در 2 مه گفت: «ویپینگ نسل جدیدی از وابستگی به نیکوتین را در جامعه ما ایجاد می‌کند». این یک تهدید بزرگ برای موفقیت استرالیا در کنترل دخانیات است.

از سال 2021، استرالیا فقط اجازه داده است که ویپ های حاوی نیکوتین توسط داروخانه ها به افرادی که توسط پزشک برای کمک به ترک سیگار برای آنها تجویز شده، فروخته شود. با این حال، ویپ های بدون نیکوتین به طور قانونی برای خرید در فروشگاه های رفاه، پمپ بنزین ها و سایر خرده فروشان در دسترس بوده است.

الیور جونز از دانشگاه RMIT در ملبورن می‌گوید: از آنجایی که تنظیم این ویپ‌های بدون نیکوتین دشوار است، «موارد زیادی وجود دارد که محصولاتی به‌صورت اشتباه به‌عنوان فاقد نیکوتین برچسب‌گذاری می‌شوند یا به سادگی نیکوتین را در ترکیبات موجود نمی‌دانند».

بکی فریمن از دانشگاه سیدنی می‌گوید این محصولات حاوی نیکوتین که اغلب در بسته‌بندی‌های روشن با طعم‌های میوه‌ای عرضه می‌شوند، جوانان را مجذوب خود می‌کنند. بر اساس یک نظرسنجی ملی، 5.3 درصد از افراد 18 تا 24 ساله در سال 2019 از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند – تقریباً دو برابر این میزان در سال 2016 – و تحقیقات نشان می دهد احتمال مصرف سیگار در افرادی که از آن استفاده می کنند سه برابر بیشتر است.

کورتنی بارنز از دانشگاه نیوکاسل در استرالیا می‌گوید: «اگرچه ویپ‌ها برای اولین بار به عنوان ابزاری برای کمک به بزرگسالان برای ترک یا کاهش سیگار معرفی شدند، اما این دستگاه‌ها عمدتاً توسط جوانانی استفاده می‌شوند که در حال حاضر یا همیشه از دخانیات استفاده نمی‌کنند.»

برای رفع این مشکل، دولت ویپ‌های بدون نیکوتین را ممنوع می‌کند و قوانین را برای ویپ‌های نیکوتینی که فقط با نسخه تجویز می‌شوند، تشدید می‌کند: مقدار نیکوتین مجاز در آنها کاهش می‌یابد، طعم‌ها و رنگ‌ها محدود می‌شوند و آنها باید محدود شوند. در بسته بندی های دارویی به فروش می رسد. ویپ های یکبار مصرف ممنوع خواهد شد.

باتلر در سخنرانی در باشگاه ملی مطبوعات استرالیا در 2 مه گفت: “اینها قرار است محصولات دارویی باشند، بنابراین آنها باید به این شکل ارائه شوند – دیگر از طعم های آدامس حبابی یا بسته بندی صورتی تکشاخ خبری نیست.” جدول زمانی برای اجرا اعلام نشده است.

استرالیا یکی از پایین ترین نرخ های سیگار کشیدن در جهان را دارد و تنها 11 درصد از افراد بالای 15 سال روزانه سیگار می کشند. این امر با معرفی بسته بندی ساده اجباری برای سیگار با هشدارهای گرافیکی بهداشتی، افزایش هزینه آنها از طریق مالیات و ممنوعیت استعمال دخانیات در بسیاری از مناطق عمومی به این مهم دست یافته است.

باتلر گفت که سرکوب بخارهای تفریحی برای جلوگیری از لغو این دستاوردها بسیار مهم است. ما کنار نخواهیم ایستاد و اجازه نخواهیم داد که استخاره باعث ایجاد نسل دیگری از معتادان به نیکوتین شود.»

جونز می‌گوید: «در حالی که ممکن است این تصمیم اثرات ناخواسته بالقوه‌ای داشته باشد، برای مثال محدود کردن مصرف سیگار ممکن است مردم را به سیگارهای سنتی بازگرداند، که بدیهی است بدتر هستند، من فکر می‌کنم اینها بعید است و بنابراین اعلام امروز یک حرکت خوشایند از سوی دولت است.»

موضوعات: