مرگ آنفولانزای پرندگان: بعد چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا واکسنی وجود دارد؟


یک دختر 11 ساله در کامبوج به دلیل ابتلا به آنفولانزای پرندگان در بیمارستان جان خود را از دست داد. آزمایش پدرش برای ابتلا به ویروس مسبب مثبت بوده است، اما مشخص نیست که آیا او این عفونت را از او گرفته است یا از مجموعه طیور خانواده.

سلامتی


24 فوریه 2023

اردک ها در بازاری در پنوم پن، کامبوج، در 24 فوریه 2023

اردک ها در بازاری در پنوم پن، کامبوج، در 24 فوریه

تانگ چین سوتی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

دختری در کامبوج بر اثر آنفولانزای پرندگان جان خود را از دست داد که احتمالاً آن را از گله کوچک جوجه ها و اردک های خانواده اش گرفته بود. حداقل یکی از تماس های نزدیک او نیز مثبت شده است، اما مقامات هنوز منتظر نتایج آزمایش حلقه گسترده تر او هستند.

در آخرین خوشه موارد چند نفر بر اثر آنفولانزای پرندگان جان خود را از دست داده اند؟

یک دختر 11 ساله اهل کامبوج بر اثر یک نوع زیرگروه از ویروس آنفولانزای پرندگان به نام H5N1 در استان پری ونگ، منطقه ای نزدیک به پایتخت پنوم پن جان باخت. او در 16 فوریه علائمی شبیه آنفولانزا پیدا کرد و پس از وخامت حالش، به بیمارستان فرستاده شد و در آنجا درگذشت. از 12 نفر از تماس های نزدیک او که مورد آزمایش قرار گرفته اند، تنها پدرش تاکنون مثبت شده است برای ویروس.

او چگونه آن را گرفت؟

می‌توانست از مجموعه کوچک اردک‌ها و جوجه‌های خانواده او باشد، زیرا تمام حیوانات خانه او – 22 مرغ و سه اردک – اخیراً مرده بودند. اخبار BNO، اما علت مرگ آنها مشخص نیست. همچنین تعدادی تلفات در میان پرندگان وحشی این منطقه رخ داده است.

آیا آنفولانزای پرندگان در حال حاضر بین مردم شیوع پیدا می کند؟

حتی اگر بیشتر از 12 مخاطب دختر مثبت باشد، این بدان معنا نیست که ویروس به راحتی بین افراد گسترش یافته است. وندی بارکلی از امپریال کالج لندن می‌گوید پدر او و هر مورد دیگری می‌توانست این ویروس را مستقیماً از پرندگان آلوده گرفته باشد. “اگر او با مرغ های حیاط خلوت تماس داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دوستانی که با آنها بازی کرده است نیز تماس داشته باشند. [with the birds]”او می گوید.

آیا باید منتظر موارد بیشتری باشیم؟

از سال 2021، آنفولانزای پرندگان در جمعیت پرندگان وحشی افزایش یافته است و به گله های طیور اهلی و گاهی حیوانات دیگر مانند روباه و فوک که پرندگان را می خورند سرایت کرده است. جیمز وود از دانشگاه کمبریج می گوید که این احتمال انتقال ویروس به مردم را افزایش می دهد. “ما انتظار داریم مواردی وجود داشته باشد [human] وود در بیانیه‌ای به مرکز رسانه علمی در بریتانیا گفت: بیماری با چنین عفونت گسترده‌ای.

آنفولانزای پرندگان چقدر در افراد کشنده است؟

در طول 20 سال گذشته، حدود 900 مورد شناخته شده عفونت انسانی با سویه های مختلف H5N1 وجود داشته است که حدود نیمی از آنها کشنده بوده است. بارکلی می‌گوید، اما نرخ مرگ و میر ممکن است بالاتر از آنچه هست به نظر برسد، زیرا احتمالاً موارد زیادی وجود دارد که در آن افراد علائمی ایجاد نکرده‌اند یا برای ویروس آزمایش نشده‌اند. اکنون تصور می شود که حدود 30 گونه ژنتیکی مختلف ویروس H5N1 در پرندگان در گردش است که احتمالاً در توانایی آنها در بیمار کردن افراد متفاوت است.

آیا تولید واکسن آغاز شده است؟

تولید انبوه واکسن آنفولانزای پرندگان نمی تواند آغاز شود زیرا ما هنوز نمی دانیم کدام نوع، در صورت وجود، می تواند باعث گسترش آزادانه بین مردم شود. اثربخشی واکسن‌های آنفولانزا به ساخت آن‌ها از ویروس‌هایی بستگی دارد که تا حد امکان با ویروسی که در نهایت افراد مبتلا می‌شوند، مشابهت دارند.

تولیدکنندگان در آستانه شروع زمستان نیمکره شمالی، ساخت واکسن های فصلی معمول را آغاز می کنند. اگر آنها بخواهند واکسن های H5N1 را زودتر از موعد انجام دهند، این خطر می کند که واکسن های آنفولانزای فصلی کافی در اواخر امسال در دسترس نباشد. سیلوی برایاند از سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یک کنفرانس مطبوعاتی این هفته گفت: “واکسن فصلی در نجات جان انسان‌ها بسیار مهم است.” وقتی در مورد تعویض واکسن صحبت می کنید، باید بین خطرات و فواید تعادل ایجاد کنید.

اما این سازمان در این هفته اعلام کرد که سازندگان به طور معمول کارهای مقدماتی را با استفاده از “ویروس های واکسن کاندید” انجام می دهند و سازمان جهانی بهداشت از آنها خواسته است که این کار را با استفاده از منتخبی از ویروس های H5N1 انجام دهند.

آیا درمان هایی وجود دارد؟

چندین درمان ضد ویروسی برای آنفولانزای فصلی وجود دارد، مانند اسلتامیویر (تامیفلو)، که به عنوان یک درمان و همچنین یک داروی پیشگیرانه در میان افراد نزدیک به آنفولانزای پرندگان شناخته شده است.

در موارد معدودی، ویروس H5N1 نسبت به اوسلتامیویر مقاومت نشان داد، اگرچه به نظر می‌رسید که این امر با ویروس کمتر و قابل انتقال کمتری نیز مرتبط باشد. در این کنفرانس مطبوعاتی، WHO گفت که در حال مذاکره با تولیدکنندگان داروهای ضد ویروسی در مورد سرعت افزایش تولید آنها بوده است.

اگر آنفولانزای مرغی بین مردم شروع به انتشار کند چه اتفاقی می افتد؟

بریاند گفته است که اگر انتقال انسان به انسان کشف شود، مقامات بهداشتی تلاش خواهند کرد تا از حوادث متقاطع بیشتر از حیوانات به انسان ها جلوگیری کنند و همچنین با هدف جلوگیری از گسترش ویروس بین مردم. او گفت که این “با درمان موارد، جداسازی موارد به طوری که آنها بیشتر ویروس را منتقل نکنند و همچنین شناسایی مخاطبین” خواهد بود. ما می‌توانیم از ضد ویروس‌ها برای درمان تماس‌ها برای پیشگیری پس از مواجهه و کاهش احتمال انتقال بیشتر به انسان استفاده کنیم.»

WHO همچنین با استفاده از نظارت شدید ویروس‌ها، آگاه کردن جوامع در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به عفونت و کمک به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای جلوگیری از عفونت با تجهیزات حفاظتی، سعی خواهد کرد مناطق مجاور را برای گسترش بیشتر آماده کند.

بیشتر در مورد این موضوعات: