صفحه Ketozist را عاطفه کیانفر مینویسد

یک رژیم کتوژنیک استاندارد محدود کننده است و ممکن است یک گزینه درازمدت برای کسانی نباشد که به دنبال کاهش وزن و بهبود سلامت خود برنامه غذایی 21 روزه کتو هستند. زمانی که بی کربنات مایع خارج سلولی و به دنبال آن ph خون کاهش مییابد، خون اسیدی شده و یا به اصطلاح اسیدوز صورت میگیرد. به طور کلی اگر 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز بخورید، ممکن است 2 تا 4 روز طول بکشد. مطالعات نشان داده که رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک حساسیت انسولین در بدن را افزایش می دهد. از آنجا که داروهای جدیدی برای درمان تشنج ایجاد شد رژیم کتوژنیک به عنوان روشی برای مدیریت اختلالات تشنج کمتر محبوب شد. ممکن است در هنگام آماده سازی و یکسان سازی بدن با رژیم کنوژنیک بدن دیر آماده شود و احساس گرسنگی شدید، حالت تهوع، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب بوجود آید. آیا می توانیم از طریق رژیم کتوژنیک عضله سازی کنیم؟

᠎Data has be​en g᠎en​erated by GSA Co ntent Generator ᠎DE MO᠎!

کتوژنیک و شیردهی

این ضعیف شدن عملکرد فقط محدود به جسم و عضله ها نمی باشد بلکه فرایند مغز و ذهن را هم درگیر می کند. کسانی که رژیم کتوژنیک بودند 3 برابر بیشتر از کسانی که رژیم توصیه شده برای دیابتی ها را دنبال می کردند وزن کم کردند این رژیم به دلیل افرایش مصرف پروتئین نسبت به رژیم های کم چرب برتری دارد افزایش کتون ها کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین نیز از دیگر عوامل برتر بودن این رژیم هستند . بهمنظور رفع این نقیصه، پژوهشهای امروزی از روش «مطالعهٔ همگروهی آیندهنگر» استفاده میکنند که در آن تمام بیماران قبل از شروع پژوهش، انتخاب میشوند و تا انتهای پژوهش دنبال میشوند. مصرف این خوراکی به درمان کم خونی و همچنین رفع بیماری های پوستی نیز کمک فراوان خواهد نمود. یک رژیم غذایی کتوژنیک برای اینکه شما را وارد فاز کتوزیس یا چربیسوزی کند نباید بیشتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز به بدنتان برساند (مثلاً یکتکه نان گندم کامل دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات و یک موز متوسط دارای تقریباً ۲۹ گرم کربوهیدرات است). Post has been g​en erat᠎ed  with G᠎SA C​ontent  Generator DEMO .

همچنین به خاطر اینکه کمتر گرسنگی ایجاد می شود شما کمتر قند مصرف می کنید و در جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت 2 نیز بسیار موثر است. رژیم غذایی کم کربوهیدرات با چندین فواید سلامتی در افراد مبتلا به دیابت از جمله کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. اگر به خاطر داشته باشید رژیم کتو سه نوع داشت که دو نوع آن که پیشرفته بودند بیشتر برای افراد ورزشکار به کار می رفت.

از مصرف میو هایی مانند آلو، زردآلو، هلو، انار، توت فرنگی، انگور، آلبالو، گیلاس، سبزیجاتی مثل کلم، کاهو، فلفل سبز، گوجه فرنگی، گردو، بادام، بادام زمینی، کشمش، حبوبات، سویا، همچنین از نوشیدنی هایی مثل شیر، چای سبز، نوشابه انرژی زا، قهوه، دمنوش های گیاهی، و از داروها، ویتامین ها به خصوص ویتامین ای، آسپرین و بروفن پرهیزکنید. رژیم کتو دارای چندین خواص درمانی مانند کمک به درمان صرع است. متاسفانه یکی از عادت های نادرست غذایی ما، این هست که هر زمانی اگر خوراکی خوشمزه ای دم دست مان باشد حتی اگر سیر باشیم، آن را می خوریم، در حالی که هنگامی که تحت درمان این روش قرار می گیرید، باید پیش از پیش حواست تان به خوردنی هایی که می خورید باشد و اگر این نکته مهم را رعایت نکنید موجب کاهش روند تولید کتوز شود و روند کاهش وزن را مختل و یا کند کند.

میگرن مزمن نوع عارضه میگرنی است و یکی از معیارهای تشخیص آن سردرد میگرن میباشد که برای مدت زمان طولانی تری اتفاق میافتد. چرا که بدن شما قبلا به استفاده از غذاهای چرب و حذف تقریبا کامل کربوهیدرات ها عادت نکرده است. مهم است که مزایا و معایب هر رژیم را بسنجید و قبل از تصمیم گیری در مورد مناسب بودن هر یک از آن ها با پزشک خود مشورت کنید. رژیم کتو در واقع در سال 1920 برای کودکان و نوجوانانی که به صرع مبتلا بودند، تنظیم شده بود تا از حملات صرعی آنها بکاهد. از این رو این رژیم یکسری مواد غذایی را مجاز و یکسری را غیر مجاز اعلام می دارد که باید به آن ها توجه کنید. علاوه بر این مصرف چربی در رژیم کتو به طور قابل توجهی بالاتر است، زیرا چربی ها جایگزین کربوهیدرات ها و پروتئین می شوند. کتوژنیک به لاغری افراد کمک می کند و یک رژیم بسیار محبوب است.

بنابراین یک رژیم کم کربوهیدرات احتمالا گزینه بهتری برای اکثر افراد است. رژیمهایی که احتمالا شما هم اسم آنها را شنیدهاید، مثل رژیم اتکینز، کتو، کم کربوهیدرات، کم چربی و بسیاری از رژیم های دیگر که معروفترین آنها را در این مطلب مرور کردیم. مطالعات نشان می دهد که یک رژیم کم کربوهیدرات شامل 10 تا 30 درصد کالری از کربوهیدرات ها است، اگرچه هیچ تعریف مشخصی برای مقدار آن وجود ندارد. اصولاً رژیم های غذایی کتوژنیک چرخشی و کتوژنیک هدفمند راهکار مناسبی برای ورزشکاران می باشند و ممکن است، در میزان کاهش وزن و ورزیده شدن اندام در این نوع رژیم ها بیشتر از رژیم کتوژنیک استاندارد باشند. طبق مقاله منتشر شده در reader’s digest تجربیات فردی ررا میبینیم که با رژیم کتوژنیک 52 کیلوگرم وزن کم کرده است و همچنین بیماری کبد چرب را درمان کرده است.

کتوژنیک به چه معناست

بعضی دیگر از تحقیقات به عمل داده ثابت کرده است که استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک می تواند اثر زیادی بر روی بهبودی علائم بیماری پارکینسون بگذارد. رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در رژیم کتو عملکرد بدن در مقابله با گرسنگی بسیار بالا می رود. با روش آشپزی کتوژنیک شما احساس گرسنگی ندارید اما در عین حال در حال سوزاندن چربی انباشته در بدن خود هستید. در رژیم کتو در طول روز احساس گرسنگی کاهش میابد به طوریکه در طول روز یک یا دوبار بدن نیاز به غذا پیدا می کند و همین امر موجب لاغری می شود. برای کاهش وزن و لاغری و همچنین درمان بیخوابی در کنار جلوگیری از ریسک ابتلا به سرطان، توصیه ما به شما خرید دانه چیا خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت های بین رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک و همچنین فواید و مضرات آن ها می پردازیم.

تفاوت اصلی این رژیم ها در میزان مصرف کربوهیدرات است. رژیم کتوژنیک (ketogenic diet) نوعی رژیم لاغری با کربوهیدرات کم و چربی بالاست. در این حالت بدن شما از چربی در کبد کتون تولید می کند و به جای کربوهیدرات از چربی به عنوان منبع اصلی سوخت خود استفاده می کند. هنگامی که بدن شما شروع به سوزاندن چربی کرد، کتون ایجاد می کند یعنی در حالت کتوز تغذیه ای قرار دارد. تحقیقات نشان داده است که این رژیم، قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود میبخشد. دیابت نوع 2 با چربی بالا ارتباط مستقیمی دارد و از آنجا که رژیم کتو برای چربی سوزی عالی است می تواند به پیشگیری و درمان دیابت کمک کند. سلولهای مغز برای فعالیت نیاز به گلوکز دارند ولی ذخایر گلوکز یا قند در بدن محدود می باشد، وقتی ذخایر گلوکز در بدن به اتمام برسد و در رژیم غذایی محدودیت نشاسته و قند داشته باشیم، مغز از کتونها که از تجزیه چربیها به دست می آید به عنوان سوخت استفاده می کند.

برای شروع رژیم کتوژنیک چه باید کرد

اساساً وقتی بدن شما گلوکز کافی برای انرژی نداشته باشد، در عوض چربی ذخیرهشده را میسوزاند.گلوکز زمانی ایجاد میشود که کربوهیدراتها داخل بدن شما تجزیه میشود. طبق مقاله ای که در سایت webmd منتشر شده است رژیم کتوژنیک باعث سوزاندن سریع قند و گلوکز خون می شود و از این رو دیگر نیاز کمتری به انسولین برای سوزاندن قند خون دارید. در مقابل، رژیم مدیترانهای به شما اجازه میدهد کربوهیدرات، از جمله میوهها و سبزیجات به مقدار دلخواه همراه با غلات کامل مصرف کنید. هنگام پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات، مصرف پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات برای جایگزینی کربوهیدرات ها و افزایش سیری معمول است. رژیم غذایی کم کربوهیدرات (لوکرب) و رژیم غذایی کتوژنیک دو رژیم غذایی رایج هستند که مصرف کربوهیدرات ها را محدود می کنند.

انواع رژیم های کتوژنیک

علاوه بر این برخی از افراد از آن برای کاهش وزن استفاده می کنند. در حالی که رژیم کم کربوهیدرات ممکن است برای همه مناسب نباشد، اما می تواند یک گزینه کاهش وزن مناسب برای اکثر افراد سالم باشد. در رژیم غذایی کم کربوهیدرات شما معمولا 50 تا 150 گرم کربوهیدرات در روز می خورید اما در رژیم کتوژنیک مصرف روزانه کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم محدود می شود. این عمل به همراه افزایش کتونها، فواید بیشماری بهدنبال دارد. درمجموع، رژیم کتوژنیک میتواند برای افرادی که اضافهوزن یا دیابت دارند یا بهدنبال بهبود سلامت متابولیک خود هستند، بسیار مفید باشد. در نتیجه برای پیگیری از دیابت نوع 2 و درمان علائم آن رژیم کتو مفید می باشد.