رژیم کتوژنیک چیست؟

هنگامی که رژیم کتوژنیک با محدودیت کالری ترکیب شود، بدن به طور موثر برای سلول های سرطانی غیر قابل برنامه غذایی 21 روزه کتو مهار خواهد بود. قهوه بولت پروف از جمله مناسب ترین نوشیدنیهایی است که اغلب پزشکان در این رژیم توصیه می کنند. محصولات کم چربی یا رژیمی: این خوراکی ها بسیار پردازش شده اند و اغلب حاوی کربوهیدرات بالایی هستند. آووکادو دارای برخی مواد مغذی و مواد معدنی مانند پتاسیم است که اغلب مردم به اندازه مورد نیاز از آن دریافت نمی کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما یک مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند. تحقیقات نشان میدهند که فاز کتوز باعث پیشگیری و بهبود حملات تشنج در کودکان می شود.

کاهش وزن:مطالعات متعددی نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مفید هستند، به ویژه در افراد چاق ، به نظر می رسد که آن ها در کاهش چربی شکم خطرناک بسیار موثر هستند، که می تواند در اطراف اندام های شما ارائه شود . رژیم کتوژنیک یا “کتو” در ابتدا برای کمک به مدیریت صرع ایجاد شد، اما اکنون برای افراد مختلفی که مایل به کاهشوزن هستند، قابل اجراست. در صورت عدم تنظیم مناسب داروها قبل از شروع این رژیم، افرادی که از دیابت رنج می برند و از انسولین یا عوامل قند خون خوراکی استفاده می کنند دچار افت قند خون شدید می شوند. حال زمانی که کربوهیدرات کم شود مغز مجبور است انرژی خود را از کتون های چربی هضم شده تامین کند و کلیه ها مجبور هستند تا انسولین را کاهش داده و الکترولیت بیش تری آزاد کنند.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست

وقتی سطح انسولین کاهش یابد و مصرف قند کم شود جوش های پوستی نیز کم خواهد شد. به علاوه این رژیم برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز بسیار خوب است. فاز کتوز، برای بدن بسیار مفید است. بر اساس مطالعات، کتوز ممکن است یک درمان مفید برای مدیریت انواع خاصی از سرطان باشد. مهم نیست قبلا از چه رژیم غذایی پیروی میکردید، کتو یک تغییر بزرگ خواهد بود. در انتها، رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش وزن سریع در ابتدای شروع رژیم می شود ولی باید توجه داشته باشید که این نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن طولانیمدت مناسب نیست و فقط برای افرادی است که به هر علت نیاز به یک کاهش وزن سریع دارند. در صورتی که از یک رژیم صحیح و کامل زیر نظر پزشک تغذیه پیروی می کنید، برای اطمینان از این که بدن شما به مرحله تولید کتون رسیده یا این که این حالت را حفظ کرده، حتما به نوار تست کتون نیاز خواهید داشت. This ᠎po᠎st was w ritten  by GSA Content Generat or D em​oversi᠎on!

هنگامی که مصرف کربوهیدرات زیر 20-50 گرم را محدود کنید، ذخیره گلیکوژن تمام می شود و بدن کتون تولید می کند. اگر کربوهیدرات که سوخت اصلی و تامین کننده انرژی بدن است کم شود، بدن از کتون ( مولکولی است حاوی چربی که در زمان نبود قند در بدن تولید میشود) به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده می کند و در نهایت موجب کاهش وزن خواهد شد. برای گرفتن روزه در رژیم کتوژنیک باید لیست غذاهای کتو مجاز برای مصرف در زمان سحری و افطار را تهیه کنید.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است

معمولاً در حدود ۶۵ تا ۱۱۰ گرم پروتئین در رژیم غذایی ۱۸۰۰ کالری مجاز است. همچنین رژیمهای محبوب کم کربوهیدرات، مانند پالئو و اتکینز، نیز مصرف کربوهیدرات را به حدود 150 گرم در روز کاهش میدهند. هرچند این رژیم باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود و عده زیادی طرفدار این رژیم هستند و آنرا تایید میکنند اما خطراتی نیز با خود به همراه دارد که تهدیدکننده سلامت فرد هستند. همانطور که گفته شده رژیم کتوژنیک رژیمی پرطرفدار برای سریع لاغر شدن است ولی رژیم های غذایی باید در کنار کاهش وزن بر سلامت کلی بدن نیز تأثیر مثبت بگذارند ولی این روش چون مصرف کربوهیدرات را کاهش و چربی را افزایش میدهد باعث میشود بر سلامت کلی فرد اثر منفی بگذارد؛ بنابراین رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب نیست. رژیم کتوژنیک بیشتر بخاطر موثر بودن در کاهش وزن معروف و محبوب شده است.

به خاطر داشته باشید که دریافت رژیم بدون آنالیز بدن اقدامی غیر علمی است، چراکه بدون شناخت بدن و متابولیسم آن نمی توان رژیم مناسبی را انتخاب کرد. این رژیم بسیار شبیه رژیم پالئو و رژیم آتکینز است، یعنی در این رژیم هم باید از پروتئین های حیوانی، چربی، مغز ها و دانه ها، لبنیات و سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده شود. پس در نتیجه اینکه کربوهیدرات را دوباره کم کم وارد رژیم غذایی تان کنید کمی هم وزن تان بر میگردد و افزایش خواهد داشت پس نگران این مورد نشوید که بسیار طبیعی است.

روش تهیه رژیم لاغری سریع شیر و زردچوبه برای لاغری بسیار آسان است؛ تنها کافیست یک قاشق چایخوری از زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل نمایید. حتما مطالعه کنید : رژیم جنرال موتورز چیست – کاهش وزن تنها در 7 روز! فرقی نمی کند در چندمین دهه از زندگی خود به سر می برید، میخواهید لاغر شوید یا چاق، بیماری زمینه ای دارید یا خیر، حتی فرقی نمی کند چندبار در مسیر رژیم گرفتن شکست خوردید. مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز، فلفل دلمه و قارچ و یا هر چیز دیگری که دوست دارید تفت دهید. ناگهان سبک جدید را رها کرده و به عادات سابق بازمیگردند.

چگونه از رژیم کتوژنیک خارج شویم

به علاوه کتوز باعث پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری های نورولوژیک مثل پارکینسون، اوتیسم، آلزایمر، ام اس، تروما ها و تومور های مغزی می شود. علاوه بر اینکه اکثر غذاهای دریایی فاقد کربوهیدرات هستند، ماهی هایی همچون سالمون و ساردین و سایر ماهی های روغنی دارای امگا-۳ هستند که ارتباط مستقیم با کاهش سطح انسولین و افزایش حساسیت به انسولین در افراد دارای اضافه وزن و چاق می­شود. درست است که گفته شده این رژیم باعث بهبود دیابت نوع ۲ می شود اما همچنان خطر ابتلاء به هایپوگلیسمی (کاهش میزان قند خون) به خصوص برای افرادی که انسولین میزنند وجود دارد. نکته جالبی که در رژیم کتوژنیک باید به آن اشاره کنیم این بوده که این رژیم بر ورزش تأثیرات فراوانی دارد. در این مدل از رژیم، فرد اجازه دارد به صورت دوره ی کوتاه بین رژیم خود کربوهیدرات مصرف کند، مثلاً ۵ روز در مصرف کربوهیدرات محدودیت دارد و در مقابل آن دو روز می تواند مصرف این مواد را افزایش دهد.

رژیم کتوژنیک چه عوارضی دارد

اثرات کوتاه مدت (تا 2 سال) رژیم کتوژنیک به خوبی گزارش و ثابت شده است. شایع ترین و جزئی ترین عوارض جانبی کوتاه مدت رژیم کتوژنیک شامل مجموعه ای از علائم مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی خوابی، مشکل در تحمل ورزش و یبوست است که گاهی اوقات به عنوان آنفولانزای کتو شناخته می شود. رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رژیم برای سریع لاغر شدن است که به عنوان یک رژیم چربیسوز شناخته می شود. اگر به تازگی به رژیم کتوژنیک روی آورده اید، احتمالا فکر می کنید که انتخاب غذای مناسب این رژیم کمی دشوار است. این اتفاق وقتی میافتد که بدن بیش از حد بسیاری از کتون ها را نگه میدارد و خون خیلی اسیدی میشود، که این روند به کبد، کلیه ها و مغز آسیب میرساند و اگر به آن رسیدگی نشود موجب مرگ میشود.

با وجود اینکه در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم در روند تحقیقات اخیر افتاد ولی از دهه ۱۹۹۰ به بعد جهش قابل توجهی در علاقهمندی به تحقیقات در خصوص رژیم غذایی به وجود آمد.به طوری که بیش از ۲۰۰ مقاله در فاصله ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ در مورد این موضوع به چاپ رسید. در نهایت، داده های حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی آنالیز گردیدند. نکته دیگر این است که برخی از افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، علت آن اضافه وزن آن ها بوده است. گاهی مردم رژیم کتو را با رژیم های که چربی و کربوهیدرات بالای دارند و برای بدن مضر هستند، اشتباه می گیرند. افزایش 1 گرم پروتئین به ازای هر پوند از وزن بدن، یک اشتباه رایج کتو برای افراد مشتاق رژیم کتوژنیک است، اما این کار را نکنید! هنگامی که میزان کربوهیدرات مصرفی روزانه به کمتر از ۴۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش می یابد، بدن وارد وضعیت متابولیکی به نام کتوز می شود.