داروی جدید دونانماب زوال شناختی را در آلزایمر اولیه کند می کند


پلاک های پروتئین آمیلوئید در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ایجاد می شود

nobeastsofierce Science/Alamy

دارویی به نام دونانماب نشان داده است که کاهش شناختی را تا 35 درصد در افراد مبتلا به آلزایمر اولیه کاهش می دهد. با این حال، واکنش های متفاوتی در مورد تأثیر این کاهش آهسته بر زندگی فرد مبتلا به آلزایمر وجود دارد و برخی نگران خطر تورم و خونریزی مغزی جدی هستند.

Donanemab یک درمان آنتی بادی است که توسط شرکت داروسازی ایالات متحده Lilly ساخته شده است. به توده های پروتئینی به نام پلاک های آمیلوئید که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ایجاد می شود، متصل می شود. این اتصال یک پاسخ ایمنی را برای پاک کردن آنها فعال می کند.

این دارو در یک کارآزمایی بالینی شامل تقریباً 1200 فرد 60 تا 85 ساله مبتلا به بیماری آلزایمر اولیه – که به عنوان اختلال شناختی خفیف و زوال عقل ناشی از این بیماری تعریف می شود – در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، ژاپن و اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت. شرکت کنندگان تزریق داخل وریدی دونانماب یا دارونما را هر دو هفته یکبار طی 18 ماه دریافت کردند.

در آغاز و پایان کارآزمایی، شرکت‌کنندگان از نظر مهارت‌های شناختی و توانایی آنها در بحث در مورد رویدادهای جاری، مدیریت امور مالی و انجام سایر وظایف روزمره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

بر اساس خلاصه نتایج منتشر شده توسط لیلی در 3 مه، افرادی که دونانماب مصرف می کردند 35 درصد کاهش کمتری در نمرات کلی خود نسبت به گروه دارونما داشتند.

بروس برو از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا می گوید: نتایج این مطالعه بسیار دلگرم کننده است. در حالی که نتایج کامل هنوز منتشر نشده است، داده های منتشر شده نشان می دهد که به طور قابل توجهی پیشرفت آلزایمر را کند می کند.

متیو شراگ از دانشگاه واندربیلت، تنسی، گفته است که اگرچه کاهش 35 درصدی یک اثر آماری قوی است، اما ممکن است از نظر بالینی مرتبط نباشد. او می گوید: «این کار حافظه مردم را باز نمی گرداند توییت کرد.

سوزان کولهاس از تحقیقات آلزایمر در بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «اثر درمانی کم است»، اما ما «در آستانه» درمان‌های جدید برای این بیماری هستیم.

Donanemab نگرانی های ایمنی دارد، به طوری که تورم مغز در 24 درصد از افرادی که این دارو را دریافت کرده اند رخ می دهد. این عارضه جانبی در میان افرادی که در گروه دارونما بودند گزارش نشده است. خونریزی مغزی در 31 درصد از افرادی که دونانماب مصرف می کردند، در مقایسه با 13 درصد در گروه دارونما، تحت تاثیر قرار گرفت. اینها با مدیریت مناسب در اکثر موارد برطرف شد، اما سه شرکت کننده فوت کردند.

Kohlhaas می گوید: “خطرات عوارض جانبی جدی وجود دارد که باید قبل از اینکه دونانماب به بازار عرضه شود و مورد استفاده قرار گیرد، به طور کامل بررسی شود.”

در ماه نوامبر، یک درمان آزمایشی آنتی‌بادی پاک‌کننده آمیلوئید به نام lecanemab که توسط شرکت ژاپنی Eisai توسعه داده شد، گزارش شد که کاهش شناختی را تا 27 درصد در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اولیه طی 18 ماه کاهش داد. همچنین در برخی افراد با تورم و خونریزی مغزی همراه بود و در انتظار تایید نظارتی است.

در حال حاضر یک آنتی بادی پاک کننده آمیلوئید برای بیماری آلزایمر در بازار وجود دارد: آدوکانوماب، که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2021 تایید شد. با این حال، نشان داده شده است که آمیلوئید را از مغز پاک می کند نه بهبود علائم آلزایمر.

لیلی گفته است که در این سه ماهه مالی برای تایید نظارتی برای donanemab از FDA درخواست خواهد کرد.

موضوعات: