همه گیری به برخی از کودکان کمک کرد تا دایره لغات خود را توسعه دهند


گذراندن زمان بیشتر در خانه ممکن است برای برخی از کودکان مفید باشد

کریستوفر هوپ فیچ/گتی ایماژ

مطالعه‌ای روی 1400 کودک پیش‌دبستانی در کانادا نشان داد که آن‌هایی که در طول همه‌گیری کووید-19 آزمایش شده‌اند، در چندین معیار شناختی بهتر از آن‌هایی که قبل از شروع شیوع ارزیابی شده بودند، عمل کردند. تیم پشت این نتایج فکر می‌کند این به این دلیل است که این کودکان والدینی دارند که درآمد نسبتاً بالایی دارند که ممکن است در اوج همه‌گیری زمان بیشتری را با آنها سپری کرده باشند.

بسیاری از مطالعات دیگر که به چگونگی تأثیر بیماری همه گیر بر کودکان پرداخته اند، به این نتیجه رسیده اند که بسیار منفی بوده است. مارک وید از دانشگاه تورنتو، که در آخرین تحقیقات کانادایی شرکت داشت، می‌گوید: با این حال، این مطالعات تقریباً همه به مهارت‌های اجتماعی و عاطفی به جای توانایی‌های شناختی و کودکان در سن مدرسه به جای کودکان پیش‌دبستانی توجه داشتند.

او می‌گوید: «لزوماً اینطور نیست که همه‌گیری برای بچه‌ها کاملاً و غیرقابل برگشت بد بوده است». ما باید درک کنیم که تحت چه شرایطی، یا برای چه کسی یا چه زمانی، این اثرات مثبت و منفی را می بینیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر، وید و همکارانش داده‌های حاصل از مطالعه تولد انتاریو را که در سال 2018 آغاز شد، تجزیه و تحلیل کردند تا نحوه عملکرد کودکان مختلف در آزمایش‌ها را هنگام ارزیابی در همان سن، مقایسه کنند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، 700 کودک در زمانی که حدود 4 سال و نیم بودند و والدین آنها پرسشنامه ای را پر کردند، تعدادی تست عملکرد روی آی پد انجام دادند.

از 700 کودکی که بین مارس 2020 و ژوئن 2022 مورد آزمایش قرار گرفتند، در مقیاس های واژگان، حافظه دیداری و عملکرد کلی شناختی کمی بالاتر از کودکان آزمایش شده قبل از مارس 2020 بودند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به بیماری همه گیر در عملکرد شناختی کلی حدود 4 واحد نمره بالاتری کسب کردند. مقیاسی که 100 میانگین نمره است. هیچ تفاوتی در معیارهای اجتماعی-عاطفی بین دو گروه وجود نداشت.

این مطالعه همچنین 700 کودک 2 ساله را فقط با درخواست از والدین آنها برای پر کردن یک پرسشنامه مورد ارزیابی قرار داد. به نظر می رسد کسانی که در طول همه گیری مورد ارزیابی قرار گرفتند در حل مشکل بهتر بودند، اما به احتمال زیاد مشکلات شخصی-اجتماعی داشتند.

کاترین فینگولد، عضو تیم، می‌گوید: «برای ما کمی تعجب‌آور بود که در برخی مناطق بچه‌ها در طول همه‌گیری نسبت به قبل از همه‌گیری بهتر عمل می‌کردند.

خانواده‌های شرکت‌کننده در این مطالعه درآمد نسبتاً بالایی داشتند، به طوری که بیش از نیمی از آنها درآمد خانواری بیش از 150,000 دلار کانادا (109,000 دلار آمریکا) در سال داشتند و حدود 40 درصد از مادران دارای مدرک دانشگاهی بودند.

محققان در مقاله خود می نویسند، اگر این والدین در دوران قرنطینه به محل کار خود نمی رفتند، احتمالاً زمان بیشتری را با فرزندان خود در اوج همه گیری سپری می کردند. فینگولد می‌گوید شواهد زیادی مبنی بر مزایایی که ملاقات یک به یک با والدین برای کودکان دارد، وجود دارد. بنابراین در نمونه ما، [the results] منطقی است، اما ممکن است به سایر جمعیت ها یا گروه های دیگر تعمیم داده نشود.»

سارا مولکی از دانشکده پزشکی و علوم بهداشت دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی می گوید: «من موافقم که این بیماری همه گیر می تواند هم اثرات مثبت و هم منفی در کودکان داشته باشد. مطمئناً برخی از خانواده‌ها با هم بودن، زمان بیشتری برای یکدیگر پیدا کردند، و برای والدین کودکان خردسال، آنها بیشتر در طول روز در خانه با هم بودند، به خصوص زمانی که والدین شغلی داشتند که می‌توانستند از راه دور در آن کار کنند.»

موضوعات:



منبع