“اورژانس” یا نه، کووید هنوز هم مردم را می کشد. در اینجا آنچه پزشکان برای ایمن ماندن توصیه می کنند آورده شده است.


با توجه به مرگ حدود 20000 نفر در ایالات متحده بر اثر کووید از آغاز ماه اکتبر و ده ها هزار نفر دیگر در خارج از کشور، همه گیری کووید به وضوح تمام نشده است. با این حال، پاسخ به بحران از آنجایی است که سازمان بهداشت جهانی و دولت بایدن در سال گذشته به وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام شده خود پایان دادند.

بیایید اصطلاحات “همه گیری” و “اضطراری” را اشتباه نگیریم. همانطور که ابرار کاران، پزشک و محقق بیماری های عفونی در دانشگاه استنفورد، می گوید: «این بیماری همه گیر تمام می شود تا زمانی که در رختخواب غوطه ور شوید و احساس وحشتناکی کنید.»

همه گیرها نه بر اساس زمان و نه شدت، بلکه بر اساس تعداد زیادی از عفونت های مداوم در سراسر جهان تعریف می شوند. شرایط اضطراری حاد هستند و اعلام می‌شود که باعث واکنش فوری می‌شوند. پایان دادن به وضعیت اضطراری رسمی مسئولیت مهار کووید را از رهبران به مردم منتقل کرد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، به این معنی بود که دولت تا حد زیادی هزینه آزمایش‌های کووید و واکسن را پوشش نمی‌دهد.

اما ویروس هنوز مردم را آلوده می کند. در واقع، در حال حاضر در حال افزایش است.

با تغییراتی در ماهیت همه‌گیری و واکنش، کالیفرنیا هلث لاین با پزشکان و محققان در مورد چگونگی مقابله با کووید، آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی که در این فصل منتشر می‌شوند صحبت کرد.

همانطور که انتظار می رفت، موج بیماری در تعطیلات رخ داد. عفونت‌های کووید در چند هفته گذشته در سراسر کشور افزایش یافته است، با تجزیه و تحلیل آثار ویروس در فاضلاب نشان می‌دهد که میزان آلودگی به همان میزان سال گذشته است. بیش از 73000 نفر در سال 2023 بر اثر کووید در ایالات متحده جان خود را از دست دادند، به این معنی که این ویروس کشنده تر از تصادفات رانندگی و آنفولانزا است. با این حال، در مقایسه با موج فصلی سال گذشته، موج بستری شدن کووید در زمستان امسال کمتر و میزان مرگ و میر کمتر از نصف بوده است.

سالوادور سندووال، پزشک و افسر بهداشت در بخش بهداشت عمومی شهرستان مرسدس در کالیفرنیا، گفت: “ما شاهد شیوع بیماری در پناهگاه های بی خانمان ها و خانه های سالمندان هستیم، اما بیمارستان ها مانند گذشته غرق نشده اند.” او این واقعیت خوشایند را به واکسیناسیون، درمان های کووید مانند Paxlovid و درجه ای از مصونیت از عفونت های قبلی نسبت می دهد.

در حالی که یک نوع جدید کروناویروس، JN.1، در سراسر جهان گسترش یافته است، واکسن‌ها و آزمایش‌های کووید فعلی همچنان موثر هستند.

سایر بیماری های فصلی نیز در حال افزایش هستند، اما میزان آن با سال های گذشته مطابقت دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که بین 9400 تا 28000 نفر از 1 اکتبر تا 6 ژانویه بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده اند و میلیون ها نفر به قدری از آنفولانزا احساس بیماری کردند که به دنبال مراقبت های پزشکی بودند. موارد ذات الریه – یک بیماری جدی که با ریه های ملتهب مشخص می شود و می تواند توسط آنفولانزا، کووید یا سایر عفونت ها ایجاد شود – به طور قابل پیش بینی با شروع فصل زمستان افزایش یافت. محققان اکنون کمتر نگران شعله ور شدن ذات الریه در چین، دانمارک و … هستند. فرانسه در نوامبر و دسامبر، زیرا آنها با الگوهای چرخه ای باکتری های عامل ذات الریه مطابقت دارند مایکوپلاسما پنومونیه به جای شیوع یک اشکال خطرناک جدید.

محققان بهداشت عمومی توصیه می کنند برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از این بیماری ها و کاهش شانس ابتلا به بیماری، از دستورالعمل CDC در مورد دریافت آخرین واکسن های کووید و آنفولانزا پیروی کنید. بررسی اخیر مطالعاتی که شامل 614000 نفر بود، نشان داد کسانی که دو واکسن کووید دریافت کرده بودند نیز کمتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت بودند. این بیماری که اغلب شامل خستگی، اختلال عملکرد شناختی و درد مفاصل است، با ایجاد یا ادامه علائم چند ماه پس از عفونت مشخص می شود و برای میلیون ها نفر ناتوان کننده بوده است. تجزیه و تحلیل دیگری نشان داد افرادی که سه دوز واکسن کووید دریافت کرده بودند نسبت به افرادی که واکسینه نشده بودند بسیار کمتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت بودند. (اما یک اخطار این است که کسانی که سه دوز مصرف می‌کنند ممکن است نسبت به کسانی که بدون آن از عفونت استفاده کنند، اقدامات بیشتری برای جلوگیری از عفونت انجام داده باشند.)

هلن چو، پزشک و اپیدمیولوژیست در دانشگاه واشنگتن در سیاتل گفت: برای واکسن آنفولانزا هم دیر نیست. آنفولانزا همچنان در سال جدید افزایش می یابد، به ویژه در ایالت های جنوبی و کالیفرنیا. به نظر می رسد شات فصل گذشته خطر مراجعه بزرگسالان به اورژانس و مراقبت های فوری را تقریباً به نصف و بستری شدن در بیمارستان را تا بیش از یک سوم کاهش می دهد. در همین حال، به نظر می‌رسد یک بیماری فصلی دیگر با مجموعه جدیدی از واکسن‌های منتشر شده در سال گذشته، ویروس سنسیشیال تنفسی، در این ماه رو به کاهش است.

یکی دیگر از راه‌های قدرتمند برای جلوگیری از کووید، آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر عفونت‌های هوا، استفاده از ماسک N95 است. بسیاری از محققان می گویند که آنها به معاشرت بدون ماسک بازگشته اند، اما در مکان های شلوغ و سرپوشیده از ماسک استفاده می کنند، در حالی که پوشیدن ماسک چندان سنگین نیست. به عنوان مثال، کاران، ماسک N95 مورد علاقه خود را در هواپیما می زند. و شستشوی خوب و قدیمی دست ها را فراموش نکنید که به جلوگیری از عفونت نیز کمک می کند.

اگر همه این کارها را انجام دهید و همچنان احساس بیماری کنید؟ محققان می گویند که آنها به دنبال آزمایشات سریع کووید هستند. در حالی که آنها هرگز کامل نبوده اند، اغلب در هدایت گام های بعدی یک فرد بسیار مفید هستند.

هنگامی که رئیس جمهور جو بایدن پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را در سال گذشته اعلام کرد، بسیاری از سایت‌های آزمایشی که از طرف فدرال تامین مالی شده بودند و نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌ها فرستادند، درهای خود را بستند. در نتیجه، مردم در حال حاضر عمدتاً به آزمایش‌های کووید خانگی روی می‌آورند که در عرض 15 دقیقه علائم عفونت را نشان می‌دهند و هر کدام حدود 6 تا 8 دلار در بسیاری از داروخانه‌ها هزینه دارند. ترفند این است که با انجام بیش از یک آزمایش در صورت وجود دلیل نگرانی، از این تست ها به درستی استفاده کنید. آن‌ها بیشتر از آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه پردازش می‌شوند، عفونت‌های اولیه را از دست می‌دهند، زیرا سطوح بالاتری از کروناویروس برای تشخیص لازم است – و تکثیر ویروس در بدن زمان می‌برد. به همین دلیل کاران اطلاعات دیگری را در نظر می گیرد. او گفت: «اگر به فردی برخورد کنم که معلوم شد بیمار است و بعد از چند روز علائم بیماری را پیدا کنم، این احتمال زیاد است که هر چه او داشته‌ام داشته باشم، حتی اگر آزمایش منفی باشد.»

نتیجه منفی با آزمایش سریع ممکن است به این معنی باشد که عفونت به اندازه کافی پیشرفت نکرده است که قابل تشخیص باشد، آزمایش منقضی شده است یا اشتباه انجام شده است. برای اطمینان از اینکه مقصر علائمی مانند گلودرد، کووید نیست، محققان پیشنهاد می کنند یک یا دو روز دیگر آزمایش انجام شود. کاران گفت که اغلب حدود سه روز پس از شروع علائم طول می کشد تا آزمایش به عنوان مثبت ثبت شود و افزود که چنین تخمین های زمانی بر اساس میانگین است و ممکن است افراد از هنجار منحرف شوند.

اگر فردی احساس سلامتی می‌کند و می‌خواهد وضعیت خود را بداند زیرا در اطراف فردی مبتلا به کووید بوده است، کاران دو تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض این بیماری آزمایش را توصیه می‌کند. برای محافظت از دیگران در آن روزهای نامشخص، فرد می تواند ماسک N95 بپوشد که مانع از انتشار ویروس می شود. چو گفت: اگر پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض آزمایش‌ها منفی بماند و فرد همچنان احساس خوبی داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که آلوده شود – و اگر هم باشد، سطح ویروس آنقدر پایین است که بعید است بیماری را به دیگران منتقل کند. .

از سوی دیگر، آزمایش‌های مثبت به طور قابل اعتمادی عفونت را نشان می‌دهند. در این مورد، افراد می توانند از پزشک بپرسند که آیا واجد شرایط استفاده از داروی ضد ویروسی Paxlovid هستند یا خیر. این قرص ها زمانی بهترین اثر را دارند که بلافاصله پس از شروع علائم مصرف شوند، به طوری که سطح ویروس را قبل از اینکه به بدن آسیب برساند کاهش می دهند. برخی از مطالعات نشان می دهد که این دارو خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را نیز کاهش می دهد، اما شواهد متفاوت است. نکته دیگر در مورد آزمایشات: اگر بیشتر از زمان باقی ماندن علائم مثبت شدند، نگران نباشید. ویروس ممکن است باقی بماند حتی اگر دیگر تکثیر نشود. مطالعات نشان می دهد که تقریباً یک هفته پس از مثبت شدن آزمایش یا علائم، بعید است که فرد ویروس را به دیگران منتقل کند.

اگر کووید رد شود، کاران آزمایش‌هایی را برای آنفولانزا توصیه می‌کند زیرا می‌توانند پزشکان را در مورد تجویز یک ضد ویروس برای مبارزه با آن راهنمایی کنند – یا اگر در عوض یک عفونت باکتریایی است، در این صورت ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود. (یک آزمایش خانگی جدید کووید و آنفولانزا را همزمان تشخیص می‌دهد.) در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها منبع بیماری را هدف قرار می‌دهند، داروهای بدون نسخه ممکن است احتقان، سرفه، تب و سایر علائم را تسکین دهند. با این حال، FDA اخیراً تشخیص داده است که یک عنصر اصلی در نسخه‌های Sudafed، NyQuil و دیگر ضداحتقان‌ها، به نام فنیل افرین، بی‌اثر است.

مشاغل یک رویکرد شخصی برای سالم ماندن را پیچیده می کند. تعطیلی مشاغل در دوره اضطراری پایان یافته است و دستورات واکسیناسیون و پوشیدن ماسک در سراسر کشور لغو شده است. برخی از مدیران برای محافظت از کارکنان خود اقدامات احتیاطی انجام می دهند. به عنوان مثال، چو دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا را در اطراف آزمایشگاه خود نگه می‌دارد و از محققان می‌خواهد که وقتی احساس بیماری می‌کنند در خانه بمانند و قبل از بازگشت به محل کار پس از سفر، خود را برای کووید آزمایش کنند.

با این حال، کارشناسان ایمنی شغلی خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از کارمندان با خطراتی مواجه هستند که نمی‌توانند کنترل کنند، زیرا تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا و چگونه محافظت در برابر شیوع بیماری‌ها، مانند تهویه، آزمایش و پوشاندن، به کارفرمایان واگذار می‌شود. قابل ذکر است، افرادی که دارای مشاغل کم دستمزد و پاره وقت هستند – مشاغلی که به طور نامتناسبی در اختیار افراد رنگین پوست است – اغلب کمترین توانایی را دارند که محیط کار خود را کنترل کنند.

جسیکا مارتینز، مدیر اجرایی شورای ملی ایمنی و بهداشت شغلی، گفت فقدان استانداردهای ملی شغلی در مورد حفاظت از بیماری های منتقله از هوا نشان دهنده یک نقص مهلک در تصمیم دولت بایدن برای کنار گذاشتن کنترل خود از همه گیری است.

او گفت: «هر محل کار باید برنامه‌ای برای کاهش خطر بیماری‌های عفونی داشته باشد. “اگر فقط روی افراد تمرکز کنید، کارگران شکست خورده اید.”

این مقاله توسط اخبار سلامت KFF، که قبلاً با نام Kaiser Health News (KHN) شناخته می شد، یک اتاق خبر ملی که روزنامه نگاری عمیق در مورد مسائل بهداشتی تولید می کند و یکی از برنامه های اصلی عملیاتی در KFF – منبع مستقل برای تحقیقات سیاست سلامت، نظرسنجی، و روزنامه نگاری.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان



منبع