160 دستگاه خودرو به ناوگان اورژانس اجتماعی اضافه می شود


گزارش کردن شبکه خبری تهران نیوزمحمدرضا حیدرهایی روز شنبه افزود: 160 خودروی سفارشی با حمایت دولت و سیاست های بهزیستی به اورژانس اجتماعی اضافه می شود و علاوه بر آن برای افزایش نیروی انسانی نیز برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هفته آینده ارزیابی علمی نیروهای اورژانس اجتماعی انجام و 400 نیروی آموزش دیده جدید به اورژانس اجتماعی اضافه می شود. جذب نیروی انسانی اورژانس اجتماعی از طریق خرید خدمات انجام می شود، بنابراین پذیرش تحصیلی توسط مراکز غیردولتی انجام می شود اما بهزیستی بر انجام مصاحبه و آزمون نظارت دارد.

رئیس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، شهرهای بالای 50 هزار نفر باید اورژانس اجتماعی داشته باشند، اما در برنامه هفتم توسعه همه شهرهای دارای جمعیت بیش از 20000 باید اورژانس اجتماعی داشته باشند.

حیدرهایی ادامه داد: با توجه به کار برنامه هفتم توسعه اورژانس اجتماعی خودروی بیشتری می خواهیم و اکنون حدود 200 میلیارد تومان برای تامین 160 خودرو تامین شده است.

وی گفت: خودروهای مناسب سازی شده برای ناوگان اورژانس اجتماعی وانت هایی هستند که برای پذیرایی مبله و طراحی شده اند. برای فرد داخل وانت گزارش کار نوشته می شود و در صورت نیاز به مراجعه به فرد ارجاع داده می شود و در صورت تمایل فقط خدمات روانشناسی در محل ارائه می شود.

اورژانس اجتماعی با شماره تماس 123 آماده ارائه خدمات در موارد همسرآزاری، کودک آزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری و خودکشی می باشد.

160 دستگاه خودرو به ناوگان اورژانس اجتماعی اضافه می شود

به گفته سازمان بهزیستی در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و رفع یا کاهش مشکلات آنها اقدامات و برنامه هایی تدوین و اجرا می شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه برنامه ها با توجه به شرایط مختلف کشورها می تواند متفاوت باشد، اما آنچه مهم است این است که بتوان مسائل و راهکارهای مناسب را شناخت و اجرا کرد. یکی از برنامه ها در جمهوری اسلامی ایران «برنامه اورژانس اجتماعی» است که حاصل فعالیت چندین ساله سازمان بهزیستی کشور است.

این برنامه ترکیبی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) است که در مرحله است. . ابتدا با هدف توانمندسازی جامعه محور در سکونتگاه های غیررسمی تدوین شد که هر کدام دارای دستورالعمل های مستقلی هستند.

در این برنامه ویژگی های مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی «تخصص»، «به موقع بودن» و «سرگرمی» مورد توجه قرار گرفته است تا ارائه خدمات اجتماعی به مردم در سازمان بهزیستی کشور «محدود» نباشد. زمان و مکان”. و «رویکرد فعال» جایگزین رویکرد انفعالی شود و «جامعه (جامعه) محور» در برنامه ها معرفی شود.

هدف این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی (کار)، کاهش بروکراسی اداری، تجمیع خدمات، هماهنگی بین واحدها، جامعیت و فراگیری است. هدف این برنامه جایگزینی «مداخلات روانی اجتماعی» قبل از «مداخلات قضایی و پلیسی» و حتی در کنار انواع مداخلات است که در «پیشگیری از جرم» و «عدالت» نیز نقش بسزایی دارند.

شناسایی «آسیب‌های اجتماعی رایج و گسترده» در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی نیز توسط این برنامه انجام می‌شود، در واقع این نوع مداخله تأثیر «نظریه خاک رس» را به حداقل می‌رساند تا زمینه تأیید اقشار آسیب‌پذیر فراهم شود. . مردم، آسیب های اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم.

برنامه اورژانس اجتماعی شامل فعالیت های مرکز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123)، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، اصول اورژانس اجتماعی، معرفی برنامه اورژانس اجتماعی به فرد، خانواده است. و جامعه.. برنامه اورژانس اجتماعی دارای ویژگی های خاصی است، از جمله اینکه برنامه و مداخله باید مبتنی بر رویکرد علمی باشد. حل مسئله زمانی، فعال و پاسخگو در این برنامه مهم است. توجه به توانمندسازی جامعه با رویکرد منطقه ای و محلی است. فراگیر و جامع است. زمینه مشارکت سازمان های مردم نهاد (نهادهای مدنی) فراهم شده است.

هدف کلی برنامه اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحران فردی-خانوادگی و اجتماعی و اهداف ویژه آن در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی در اختیار آحاد جامعه، ارتقای توانمندی افراد در معرض خطر است. . آسیب ها و آسیب های اجتماعی برای مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به موقع، ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد، ارتقای آگاهی های خانوادگی و اجتماعی و شناخت نیازهای مددجویان در به منظور تسهیل فرآیند حل مسئله در شرایط بحرانی، شناسایی مناطق و مراکز آسیب زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی، شناسایی آسیب های اجتماعی نوپدید و بازپدید و مداخله موثر در جهت کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی. و کاهش آسیب به طبقات اجتماعی آسیب پذیر و آسیب دیده.

افراد واجد شرایط دریافت خدمات اورژانس اجتماعی، زوج های متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دخترانی که در معرض آسیب های اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی هستند، افرادی که قصد خودکشی یا اقدام به خودکشی دارند، کودکان کار و خیابانی، همسران بدسرپرست، کودکان آزار دیده، کسانی که از اختلال هویت جنسی رنج می برند، پسران و دخترانی که از خانه فرار می کنند و افراد دیگری در هر سنی که در موقعیت های بحرانی خاص قرار دارند، وجود دارند.

اقدامات اجرایی برنامه اورژانس اجتماعی شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است. پذیرش از طریق خود وکالت یا ارجاع از طریق خط 123 اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراکز بهزیستی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و یا سایر نهادها (دولتی و غیردولتی) انجام می شود.

خدمات تخصصی طرح اورژانس اجتماعی شامل خدمات استخدامی، روانی، آموزشی، حقوقی و فرهنگی است و این خدمات به دو صورت سرپایی و نگهداری ارائه می شود. با توجه به شرایط مراجعین و خدمات ارائه شده، ترخیص مناسب انجام می شود و بازگشت به خانواده مهمترین هدف مراکز می باشد. مراجعه به مراکز تحت رده آسیب دیدگان اجتماعی با توجه به شرایط مراجع از جمله مراکز بهداشتی درمانی، توانبخشی زنان آسیب دیده اجتماعی و پیگیری های لازم پس از ترخیص انجام می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/