کم فروشی از درست تا برخورد



طاهر خیری؛ بازار: مهم نیست ساکن تبریز باشید یا شهر دیگر. اما به یقین شما به عنوان مصرف کننده، بارها هنگام خرید کالای مورد نیازتان تغییر وزن و ترکیب آن را نسبت به گذشته تجربه کرده اید و چرا می کنید و از این که جنس اینقدر آب رفته و کمتر از قبل است. این یعنی کم فروشی.

کم‌فروشی به معنای عرضه یا فروش کالاها و خدمات، کمتر از میزان یا رعایت است. قرآن کریم در هفت آیه با عناوین مختلف «تطفیف»، «بخس»، «نقص» و «اخسار» بر حرمت کم‌فروشی دلالت کرده و آن را نهی کرده است. همچنین احادیث و روایت هایی درباره کم فروشی از ائمه اطهار نقل شده است که در این باره پیامبر اکرم (ص) می فرماید: هر گروهی کم فروشی کند، خداوند زراعت آنها را از آنها می گیرد و قحطی می کند..

کم فروشی در مشاهده مواد غذایی بسته بندی شده قابل تهیه است. از لبنیات بگیرید تا چیپس و پفک و شکلات. برخی از واحدهای تولیدی مواد غذایی هنگام افزایش قیمت کالای زیرکانه در اندازه و مقدار کالا دخل و تصرف می کنند تا به خیال خود فکر کنند از هزینه های تمام شده را کاهش دهند..

در آذربایجان شرقی برخی از واحدهای تولیدی به ویژه در زمینه محصولات لبنی مبادرت به تغییر در شکل و اندازه کالا داده اند که با ترکیبات تولید قبلی مغایرت دارد. به عنوان مثال در پنیر بسته بندی شده 300 گرمی شاهدیم که تولید کننده با گذشت زمان از حجم پنیر کم کرده ولی قیمتش را کاهش داده و چه بسا افزایش نیز داشته باشد..

تقلب و اشتباه در روز روشن به جایی می رسد که وزن اعلامی روی کالا از طرف تولید کننده با واقعیت تطابق ندارد. برخی از مشخصات کالا به وزن خاص در جایی درج می شود که مصرف کننده توجهی به آن ندارد. گاهی هم این مشخصات یا ناخواناست و یا ریز نوشته شده است.

تغییر در وزن به نان هم سرایت کرده است و در چند روز با افزایش قیمت آرد برخی نانوایان تبریز خودسرانه نان بربری و سنگک را کوچک کرده اند..

سازمان حمایت از مصرف کننده که باید مدافع حقوق مصرف کننده باشد، چشم خود را به احتمال تلخ کم فروشی در کالاها می بندد و آنچنان که باید با این اشتباه صنفی واحدهای تولیدی برخورد نمی کند. نظارت‌ها و برخوردهای قانونی، نه تنها مسئله را پاک نمی‌کند، بلکه بیش از یک بار دیگر شاهد واحدهای صنفی و تولیدی در این زمینه هستیم..

کم فروشی به همراه خود پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی دارد. این اشتباه، اعتماد و اطمینان مصرف کننده نسبت به تولید کننده را سلب می کند و نظام اقتصادی اقتصادی کشور را به هم می زند. به هر حال کم کالایی و تغییر در شکل و خطای نابخشودنی و جفا در حق مصرف کننده است و مجریان قانون باید مستمر با این پدیده زشت برخورد کرده و واحدهای تولیدی متخلف را به مردم معرفی کنند..