کاهش فروش 30 درصدی لوازم یدکی خودرو | سیستم احراز اصالت قطعات یدکی کار نمی کند


بازار گروه خودرو: از ابتدا سال جاری طرح شناسایی کالا تقلبی و خرید در بازار لوازم یدکی ابتدا برای قطعات مصرفی بعد از 52 محل شروع شد. اجرای چنین طرحی در مقام مشخص به طیب خاطر مالکان خودرو در زمان تهیه لوازم یدکی می شود. زیرا برخی از کارشناسانی بودند در بازار لوازم ید نمی توان قطعه سره ناسره را تشخیص داد. در مقام عمل این طرح نه تنها باعث افزایش رضایتمندی مالکان خودروها شده است، بلکه برای فروش و فعالان این بازار نیز چالش های عدیده ای ایجاد کرده است. یکی از مهم ترین راه حل های حل مشکل، عارضه یابی درست و به موقع است، اما ظاهرا وزارت صمت یا دست اندرکار این طرح عارضه یابی درستی برای حل معضل قطعات تقلبی و انجام نداده اند.

چالش نخست بازار لوازم یدکی

مهدی کامی، کارشناس لوازم یدکی خودرو در بازارهای خاص، یکی از مشکلات ناشی از طرح شناسایی کالای تقلبی و قاچاق، به «بازار» گفت: از مشکلات اصلی بازار لوازم یدکی در این روزها، طرح شناسایی کالای تقلبی و قاچاق است. زیرا در اثر فشار و اطلاعیه های پی در پی وزارت صمت به اتحادیه لوازم یدکی، فعالان این صنف بارگمی از آن خارج شدند.

سامانه ای برای ثبت نام فعالان در شناسایی کالاهای تقلبی و بی کیفیت راه اندازی شده است که به دلیل عدم عملکرد درست در پذیرش اسناد یا مراحل ثبت نام فعالان با چالش همراه بوده است.

کاظمی در خصوص سردرگمی فعالان این صنف نسبت به اجرای طرح فوق، به «بازار» توضیح داد: سامانه ای برای ثبت نام فعالان در شناسایی کالابی و بی کیفیت راه اندازی شده است که به دلیل عدم عملکرد صحیح در پذیرش اسناد یا مراحل ثبت نام فعالان. با چالش همراه بودند. شاهد بودیم که مرتب وزارت صمت فشار مضاعفی به فعالان این صنف برای ثبت نام وارد می کرد و این بود که سامانه معرفی شده از سوی وزارت صمت ایراد فنی داشت.

رکود، فضای حاکم در چراغ برق

این کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر وضعیت فروش فعلی لوازم یدکی، گفت: در حال حاضر بازار فروش لوازم یدکی خودرو ناشی از گرانی در بازار لوازم یدکی حاکم و مشتری برای عرضه محصول وجود ندارد.

کاظمی، افزود: بازار لوازم یدکی خودرو در ایام نزدیک به تعطیلات از رکود خارج از ماشین می شود، البته همین شرایط برای لوازم خودروهای سنگین و آلات معدنی و عمرانی حاکم است. از سویی شاهد هستیم به دلیل تردد کامیون ها و کشنده ها در جاده ها فروشندگان قطعات این خودروها نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند. اگر مسافرت ها، پروژه های عمرانی یا واردات کالا به کشور آغاز و قوت بگیرد، وضعیت فروش قطعات و لوازم یدکی در سراسر کشور بهبود پیدا خواهد کرد.

اگر فروشندگان لوازم یدکی خودرو شهرستان ها فعالیت بیشتری کنند، فروشندگان تهران نیز سود می کنند

این فعال بازار لوازم یدکی در شرایط خاص خروج این صنف از رکود، بیان کرد: «حتی اگر فروشندگان لوازم یدکی خودرو شهرستان ها فعالیت بیشتری کنند، فروشندگان تهران نیز سود می کنند. زیرا، عرضه و تامین لوازم یدکی در سراسرکشور از تهران است.»

فعالیت های مستقیم با فروشندگان و مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو تهران می توانم اعلام کنم حدود 30 درصد کاهش فروش قطعات یدکی نسبت به سه ماه گذشته در بازار دارد.

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی برینکه در شرایط بازار فعلی بازار لوازم یدکی چه مقدار آمار فروش کاهش یافته، اظهار داشت. «براس فعالیت مستقیم با فروشندگان و مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو تهران می توانم اعلام کنم حدود 30 درصد کاهش فروش قطعات یدکی نسبت به سه ماه گذشته در بازار وجود دارد.»

کاهش فروش 30 درصدی لوازم یدکی خودرو |  سیستم احراز اصالت قطعات یدکی کار نمی کند

از روز گذشته فروشندگان بسته هر لیبلی را دریافت نمی کنند که توسط قطعات نصب می شود، در زمان خرید توسط مشتری و رهگیری قطعه قطعه بارکد موجود روی طبقه بندی، هیج اطلاعاتی ارائه نمی شود.

رفتار نابرادری از وزارت صمت

مسئول طرح شناسایی کالای تقلبی و بازار در بازار لوازم یدکی خودرو، محمد مهدی برادران معاونت صنایع عمومی وزارت صمت است. اجرای طرح کیفیت شناسایی قطعات تقلبی و بی در بازار برای آشنایی با مشتریان نسبت به اصالت کالا به واسطه کد رهگیری و شناسه کالا قابل انجام است. شنیده ها در بازار لوازم یدکی حکی از آن بود که این کد رهگیری حتی در زمان دریافت توسط مدیر قابل پیگیری و رهگیری نیست، مهدی کاظمی فعال بازار لوازم یدکی در این خصوص به «بازار» توضیح داد: «همانطور که پیشتر اشاره کردم، سامانه طرح شناسایی کالایی تقلبی و سازمانی که وزارت صمت آن را راه اندازی کرده است، با ایراد فنی در عملکرد همراه است. طی دو ماه گذشته فروشندگان این بازار با چالش های عدیده نسبت به عملکرد این سامانه وجود داشت که روز گذشته ایراد فنی آن رفع شد. از روزگذشته فروشندگان بسته می شود که توسط مشتری و روی قطعات نصب می شود، در زمان خرید توسط مشتری و رهگیری قطعه قطعه بارکد موجود روی طبقه بندی، هیچ اطلاعاتی ارائه نمی دهد.»

کاظمی با بیان مشکل در استعلام قطعات به واسطه کدهای رهگیری روی بسته بندی ها، افزود: محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مسئول اجرای این پروژه است. اگر فشارها و ضرب العجل ها به فروشندگان لوازم یدکی برای دریافت کدهای رهگیری با علم به عدم عملکرد استعلام صورت گرفته است، باید گله نسبت به این وزیر صمت داشت.

وی، افزود: این مورد نشان می دهد که وزارت صمت همچنان ادامه دارد روی سایت اصالت کالا کار کند و اجرای این رقابت را در بازار لوازمی که از بین برده می شود.

تعطیلی واحد های صنفی

این کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو، از تعطیلی واحدهای صنفی به دلیل اجرایی طرح این خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واحد صنفی در تهران و ۱۲۰ هزار واحد صنفی نیز در سراسر کشور وجود دارد، برخی از فروشگاه های این واحدهای صنفی در اجاره فعالان و فروشندگان بازار لوازم یدکی است. سه ماه گذشته فعالان این بازار بیشتر درگیر طرح شناسایی کالا بودند، این موضوع باعث عدم تمرکز فعالان به فروش و رفع تعطیلی کار آن شده است.

کاظمی در پایان، افزود: عارضه یابی نادرستی نسبت به شناسایی قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار صورت گرفته است. مقامات از گمرکات کشور مانع از ورود لوازم یدکی بی کیفیت به بازار می شوند. اگر از گمرک بررسی ها و ارزیابی های درستی نسبت به لوازم یدکی خودرو قرار می گیرد، اکنون نیاز به راه اندازی طرح شناسایی قطعات بی کیفیت و تقلبی نبود.