نوسان قیمتی فرصت های انجام شده را می گیرد. از دست دادن بازارهای خارجی با افزایش دائمی قیمت ها



بازار گروه کشاورزی: زنبور عسل از جمله حشرات مفید در طبیعت است که زنبورداران بسیاری از تولیدات این حشره از جمله «عسل، بره موم، ژل رویال، زهر زنبور و غیره» را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کنند. با این وجود فعالان این بخش نیز مانند سایر بخش های کشاورزی با یکسری چالش ها هستند.

اگر پایداری در بازار بود بهتر می شد برنامه ریزی کرد اما هر روز با شروع کار با یک چالش مواجه می شود یا قیمت دلار افزایش یافته است.

بی ثباتی بازار اصلی ترین چالش تولید کننده های صنعت زنبورداری
پرویز ساسانی عضو هیئت مدیره یک شرکت پرورش زنبور عسل در اصلی ترین چالش ها و مشکلات این حوزه به خبرنگار بازار می گوید: بی ثباتی اصلی ترین مشکل ما است. به این معنا که اگر ثباتی در بازار داشته باشد بهتر می شود برنامه ریزی کرد اما هر روز با شروع کار با یک چالش مواجه می شود یا قیمت دلار بالا رفته، یا قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، یا تولید مواد اولیه با عواملی که می تواند منجر شود. و یا خطر را ممنوع می کنند. بنابراین اگر تصمیم گیرنده های کشور در ایجاد ایجاد کننده ای باشد که بتواند وضعیت تولید کننده را هم بهتر عمل کند.

ساسانی در خصوص اصلی ترین مشکلی که تولیدکنندگان صنایع غذایی و کشاورزی به آن درگیر هستند، یعنی بسته بندی محصولات، اظهار می دارد: ما در این زمینه مشکلی نداریم چون در بازار ظروف خوب موجود است و این می تواند تولید کننده برای بسته بندی باشد. چه میزان هزینه کند. ما نیز از لوازم خوب ایرانی استفاده می کنیم و مشکلی هم نداریم و تنها مسئله این است که ظروف بسته بندی شده است.

قیمت شکر به عنوان یک نهاد اصلی تولید در زنبورداری مدرنی است و به تبع آن قیمت محصول نهایی اثرگذار است

روند افزایش قیمت مواد اولیه حساب و کتاب ندارد
وی خاطر نشان می کند: مسئله اینجاست که مواد اولیه حتی تا هزار درصد گران شده است و روند افزایش قیمت ها هم حساب و کتاب ندارد.

این فعال بخش زنبورداری ادامه می‌دهد: به این ترتیب بالا رفتن می‌تواند به عنوان دستمزد، بسته‌بندی، مواد اولیه، قیمت انرژی‌های مصرفی روی و سایر موارد روی تولید تأثیر بگذارد و قیمت نهایی بسیار گران شود.

ساسانی در خصوص یک نوسان پیوسته قیمت شکر به عنوان نهاده های تولید نیز می گوید: مصرف اصلی زنبورداری شکر است و اگر شکر به اصطلاح زنبورداری وجود ندارد، اما مانند دیگر کالاها شاهد رشد قیمت این محصول هستند و به هزینه های پرداختی را بالا می برند. برده است.

وی در خصوص مسائل پیرامون فروش محصولات صنعت زنبورداری نیز اظهار می دارد: به شخصه ۹۰درصد فروش ما روی بازار داخلی است و ۱۰ درصد را به بازارهای جهانی ارسال می کنیم و غالبا محصول را به حوزه خلیج فارس ارسال می کنیم.

ساسانی خاطر نشان می کند: یک مورد که در مورد بحث مشکل داریم بحث نوسان قیمتی است. یعنی در شرایطی که محصول را با یک قیمت مشخص به مشتری می‌دانم و یک ماه بعد اعلام می‌کنیم که محصول را ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌کنیم. در واقع تصور مشتری خارجی این است که این افزایش قیمت ها به دلیل زیاده خواهی ما است زیرا از نوسان های قیمتی که قیمت های مشخص تولید می کند.

برای باقی ماندن در بازار رقابتی روی کیفیت و بسته بندی محصول خوب کالای تولید شده ایم

وارد شدن مستقیم به بازارهای خارجی مستلزم بودجه های کلان است
وی همچنین در پاسخ به این که اصولاً برای ورود به بازارهای جهانی از چه روش‌های سؤالی استفاده می‌شود، می‌گوید: این واقعیت است که در خارج از ایران هنوز نمی‌توان به طور مستقیم ایمان را به بازار معرفی کرد، اما در نمایشگاه‌های یکسری افراد که با بازارهای خارجی کار می‌کنند. می کنند به ما مراجعه و با برند ما کالا به بازارهای خارجی ارسال می کنند.

ساسانی خاطر نشان می کند: در حقیقت چون به اصطلاح داشتن نمایندگی ها در خارج و ارسال مستقیم بار به بازارهای خارجی بسیار هزینه بر است و نیاز به بودجه زیادی دارد، فعلا از طریق واسطه محصولات خود را به سایر کشورها ارسال می کنیم.

وی در مورد خاص برندسازی برای راهیابی به های جهانی نیز می گوید: ما در این حوزه حدود 20 سال است که کار می کنیم و هرجا بابی باز می شود به دلیل کیفیت خدمات و بسته بندی خوب بازار، مردم مشتریان را می پسندند و به نوعی برند خود را انجام می دهند. را به خوبی معرفی کرده ایم.