نقش شهرداریها در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند



بازار گروه استان ها، سجاد پاک گهر: توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) نیازمند برنامه ریزی منسجم شهری در یک دوره 5 ساله است.

شاید انتظار نادرستی باشد که توسعه یک منطقه بدون ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز آن از مبلمان شهری، فضاسازی‌های مورد نیاز از ورودی شهر تا بخش‌های داخلی شهری و بدون نگاه به نیازمندی‌های گردشگران ویژه، امکان پذیر است.

به عبارتی این موارد از موضوعاتی است که در شهرهای مستعد توسعه گردشگری و رسیدن به اهداف مدنظر، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

اشتغال برای جوانان و سرانه بالای ایجاد هر شغل، می‌توان نزدیک‌ترین مسیر پایداری را برای توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم داخلی و خارجی دانست.

با توجه به نیاز روز کشور به ایجاد اشتغال برای جوانان و سرانه بالای ایجاد هر شغل، می توان نزدیکترین مسیر پایداری را برای توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم داخلی و خارجی دانست.

منطقه آزاد اروند
منطقه آزاد اروند، یکی از مناطقی است که دارای بالقوه‌ای است که در توسعه گردشگری و رسیدن به هدف مدنظر دارد و البته باید در حال حاضر این منطقه از فاصله زیادی با انتظارت مدنظر برخوردار باشد.

به منظور تحقق اهداف مدنظر باید برنامه‌های کلانی در حوزه شهری صورت گیرد و در این میان شهرداری‌ها می‌توانند اساسی‌ترین نقش را داشته باشند. به عبارتی یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه صنعت در هر شهری، شهرداری‌ها و شهرداری‌ها در این حوزه هستند و آینده آن بی‌توجه هستند نتایج مثبتی به دست نمی‌آیند.

یکی از تجربه‌های موفق جهانی شهرداری‌ها، شهرداری لیون فرانسه است.

فرانسه مدل موفق گردشگری
شهر لیون، سومین شهر بزرگ فرانسه است که در شرق این کشور قرار دارد. آب و هوای این شهر اقیانوسی و مدیترانه است و از این رو لیون گرم‌ترین شهر فرانسه بوده و مهم‌ترین فصل برای بازدید از آن بهار و پاییز است.

این شهر به وسیله دو رود بزرگ به نام رون و سون به دو ناحیه متفاوت تقسیم می‌شود. لیون در سال ۲۰۱۹ به ‌عنوان دومین پایتخت گردشگری اروپا انتخاب شد. سه فاکتور دیجیتالسازی، میراث فرهنگی و خلاقیت در انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری اروپا مدنظر بوده است.

بدون شک کسب این اتفاقی نیست و برنامه ریزی کلان و مدونی در طول سالیان برای این شهر به ویژه توسط شهرداری آن صورت گرفته است.

در این میان به بخشی از یادداشت‌های «بیژن حیدری زاده» مدیر پایگاه میراث جهانی شوش است که در سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۱ سال قبل از کسب مقام پایتخت گردشگری اروپا، از طرف یونسکو سفری را به فرانسه و با شهردار لیون جلساتی در خصوص تبیین‌ها و موضوعات مختلف انجام داد. اقدام شهرداری در توسعه صنعت است که به برخی از موارد ذکر شده در آن جلسه اشاره می‌کند:

یکی از شهروندان، فراهم کردن شرایط بازدید از جاذبه‌های گردشگری برای ساکنین شهر لیون با هدف شناساندن نقاط شهر و جاذبه‌های گردشگری بوده است. این کار در روزهای یکشنبه (روز تعطیل) صورت می‌گرفت.

دومین اقدام، در نظر گرفتن روز میراث فرهنگی و تدارک برنامه‌های متنوع برای این روز توسط شهرداری بود. در این روز مردم به دیدن میراث و تماشای میراث ملموس و شواهد میراث ناملموس رفته اند تا آن‌ها را درک کنند.

اقدام بعدی استفاده از 300 نفر از مردم محلی آموزش ‌دیده برای معرفی میراث به گردشگران (ضمن شهرسازی برای آن‌ها) بود.

بافت‌ها و بناهایی که در شهر به ثبت جهانی درآمده بودند، در اختیار برخی از مردم برای سکونت قرار گرفتند تا با پویایی این فضاها، در حفظ و نگهداری آن‌ها اقدام توسط ساکنین قرار گیرد. این پیشنهادی جدید با اخذ در خصوص قوانین مدنظر از ساکنین صورت می‌گرفت. ازجمله اینکه ساکنین متعهد میشوند که در حفظ و نگهداری بناهای ثبتی نهایت کوشش را داشته باشند. همچنین شرایط ساکنین را برای بازدیدکنندگان می‌آورند و در این میان برنامه دائمی تحت عنوان «من و میراث» تدارک دیده‌شده بود که اصلی‌ترین گروه در این برنامه دانش‌آموزان بود.

محورهای گردشگری در شهر در نظر گرفته شده که نگاه به آن ها، پذیرش دائم گردشگر و نه موقت بود.

با نگاهی به یادداشت‌های بیژن حیدری زاده در جلسه ویژه با شهرداری لیون (۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶) و موارد مطرح شده از سوی متولیان شهرداری لیون، می‌توانم کاملاً بفهمم که چه برنامه‌ریزی منسجمی توسط متولیان آن شهر برای رسیدن به این جایگاه گرفته شده است.

شهرداری‌ها نقش اساسی در توسعه صنعت گردشگری یک شهر و حتی یک کشور دارند به همین دلیل می‌طلبد بحث بررسی گرایش‌ها و شهرهای بزرگ در مبحث توسعه گردشگری، به عبارتی علایق و برنامه‌های متقاضیان کرسی شهرداری در این حوزه در گزینش آن‌ها، مد قرار می‌گیرد.

بر اساس آنچه گفته شد، شهرداری‌ها نقش اساسی در توسعه صنعت گردشگری یک شهر و حتی یک کشور دارند به همین دلیل می‌طلبد بحث گرایش و تحقیقات شهرداران در مبحث توسعه گردشگری ابتدا بررسی شود و به عبارت علایق و برنامه‌های مورد تقاضای شهرداری در این حوزه باشد. گزینش آن‌ها، مدنظر قرار می‌گیرد.

همانگونه که در ابتدا گفته می شود، منطقه آزاد اروند نیز از مناطقی است که نیازمند یک برنامه منسجم شهری در رسیدن به این موضوع است که این برنامه باید توسط شهرداری ها مدنظر قرار گیرد و این برنامه به طور جدی مدنظر قرار گیرد. می‌توان انتظار داشت که آثاری داشته باشد که تا حدود پنج سال آینده و نتایج مثبت آن مشاهده شود.

لزوم توجه دستگاه های اقتصادی و صنعتی
در این میان برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر باید از همه سازمان‌ها و ارگان‌های موجود در منطقه بهره برد تا بتوان به هدفی دست یافت و کوتاه‌تر کرد. ذکر این نکته نیز حائر است که دیدگاه توسعه در بین همه مدیران نیز باید ارائه شود.

در منطقه آزاد اروند قطب‌های عظیم اقتصادی از جمله بنادر، شهرک‌های صنعتی، صنایع و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت، فولاد، کشتی‌سازی و نفت و گاز اروندان وجود دارد که این بخش‌ها نیز باید در فعالیت‌های اجتماعی خود برای توجه به گردشگری نقش داشته باشند. توسعه این بخش را نیز داشته باشند

همچنین در منطقه آزاد اروند قطب‌های اقتصادی از جمله بنادر، صنایع و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت، فولاد، کشتی‌سازی و نفت و گاز اروندان وجود دارد که این بخش‌ها نیز باید در فعالیت‌های اجتماعی خود در زمینه توجه به گردشگری نقش داشته باشند. توسعه این بخش را نیز داشته باشند.

می‌طلبد مدیران این بخش‌ها گرایش به توسعه حوزه گردشگری داشته باشند، به عبارتی در انتصاب‌ها این بخش‌ها نیز می‌توانند در توسعه مدنظرها در زمینه توسعه صنعت، قرار گیرند تا بتوان از این طریق شاهد پایین آمدن نرخ بیکاری در منطقه نیز باشیم.