معرفی صنایع برنده در پی واقعی شدن نرخ‌ها



به بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، آرمین عبدی مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما درباره سرمایه در برخی از صنایعی که جزوی از کالاهای مصرفی و یا مصرفی با دوام هستند به بورسان گفت: دلیل ضعف در تامین و قیمت گذاری دستوری است. ممکن است شرکت ها با چالش های سرمایه گذاری انجام شوند و سرمایه گذاران دیدگاه بلند مدت برای این صنایع وجود نداشته باشند.

عبدی افزود: با توجه به این که شاخص اصلی وزن در این صنایع قرار دارد، این شرکت‌ها افزایش نرخ می‌گیرند، اما به این دلیل که مواد اولیه گران‌تر می‌خرند، در نقطه‌ای از حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش بهای تمام آنها، سود ریالی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند به ازای سهم‌ها را تعدیل کند و در بلندمدت باعث رشد خوب این سهم‌ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: به طور قطع یک سرمایه تضمین کننده در شرکت‌های ذکر شده وجود دارد اما به نظر می‌رسد که تغییرات را در خود حل کرده و به مرور زمان کسری‌ها را جبران کند.

عبدی اظهار داشت: در حال حاضر دلار نیما مرجع قیمت گذاری صنایع داخلی روغن روغن، تایر، صنعت زراعتی و غیره است، بنابراین باید یک دلار نیما با دلار بازار آزاد برای تا نرخ شرکت ها نیز با نرخ های واقعی رشد کاهش یابد.

وی گفت: شرکت‌ها با فروش خود از طریق نرخ‌های واقعی، می‌توانند افزایش هزینه‌ها را پوشش دهند و از مازاد موجود خود، سرمایه مورد نیاز خود را از طریق دریافت تسهیلات و نقدینگی داخلی، تامین کنند.

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما، افق صنایع موجود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به گام مثبتی که برداشت می شود و همچنین آزاد شدن نرخ صنایع، یک پله مانده تا نرخ نیما با نرخ بازار آزاد یکی و قیمت گذاری دستوری دست از سر صنایع. بردارد.

وی بیان کرد: صنایعی چون زراعت، غذایی، لاستیک، شوینده و غیره جزو صنایع جذابی هستند که می‌توان افق روشنی برای آنها پیش بینی کرد، زیرا می‌توان سود خوبی را تهیه کرد و سرمایه‌گذاری را در گردش خود به مرور زمان جبران کرد.

مدیر سبدگردان کاریزما درباره صنعت خودرو و آینده آن در بازار سرمایه گفت: با توجه به شرکت کالای قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس نوید خبر خوبی برای این صنعت به شماره می رود.

عبدی بیان کرد: با پذیرش خودروها در بورس کالا، نرخ واقعی تر شدن و زمان جولان قیمت گذاری در این صنعت به پایان رسیده و سایر سرمایه گذاری های بزرگ هم از سر این صنعت برداشت می شود.

وی تاکید کرد: در صورت آزاد شدن نرخ‌ها، ایران خودرو که زیان‌های سنگین را در طی سال پرداخت می‌کند، در مدت کوتاهی به سوددهی خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا در کنار احتمال توافق خودروها از دیگر مباحثی است که می‌توان صنعت را تحت شعاع قرار داد که این موضوع هم نیازمند گذر زمان است تا به پیش‌بینی واقعی برسد.