مسیر ریلی اینچه برون _ شاهرود ضامن امنیت امنیتی| نیازمند نظریه مساعد محیط زیست هستیم



به گزارش خبرنگار بازار، بهروز رحمانی عصر یکشنبه در جلسه بررسی تعیین محور ریلی اینچه برون- شاهرود در گلستان اظهارکرد: احداث و تکمیل مسیر ریلی اینچه برون – گندکاووس – آزادشهر و شاهرود کریدوری بسیار ارزشمند برای تضمین امنیت غذایی گلستان و کل کشور است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی افزود: بر اساس آمارها و گزارش‌های ارائه‌شده درآمد سرانه گلستان نصف درآمد کشور است که با راه‌اندازی این مسیر ترانزیتی از دغدغه‌ها و چالش‌های اقتصادی این استان در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۳۸۸ سه مرتبه مطالعاتی برای اجرای این مسیر ریلی انجام شده و اطلاعات خوب و جامعی در مدیران گلستانی قرار دارد.

رحمانی: برای اینکه این پروژه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی موفق اخذ اعتباری در بودجه سال ۱۴۰۲ شود ابتدا باید به وزارت راه و شهرسازی این سازمان ارسال شود.

وی افزود: بروزرسانی و ارائه مطالعات فاز صفر، تفاهم نامه مدیران ارشد استان با بخش ویژه به عنوان سرمایه گذاری، پذیرش پدافند غیرعامل و نظریه مثبت محیط زیست از اصلی ترین پیش شرط های صدور تصمیم نهایی از سوی وزارت راه و شهرسازی می شود. .

گفت: دقت نظر در مورد بحث زیست محیطی در گلستان پررنگ تر از سایر مناطق کشور است و به همین دلیل برای اجرای این پروژه باید بررسی وضعیت محیط زیست مد نظر قرار گیرد تا در نیمه مسیر دچار مشکل نشویم.

به گزارش بازار، راه آهن اینچه برون – گرگان – شاهرود – طبس به طول 665 کیلومتر نیازمند 21 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که می تواند 30 میلیون تن بار در خزری را به جنوب کشور برساند و در طول مسیر به میزان 500 کیلومتر کاهش یافته و مدت داشته باشد. زمان مسیر هم از ۱۲ روز به ۴.۵ روز می رسد.