متخصص تغذیه اصفهان با رژیم غذایی بوی بد دهان را برطرف کنید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها را می توان با مصرف غذاهای دیگر از بین برد. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، شوید ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن مقدار زیاد و متنوعی از میکروب ها وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

غذاهای متعددی وجود دارند که می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر ذکر شده است:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را در دهان و پس از آن هنگام جذب و دفع توسط ریه ها ایجاد کنند.

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسید تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول حفظ ماهی ، این غذا به تجزیه و تولید “آمین های بیوژنیک” ادامه می دهد که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی از باکتری های طبیعی موجود در دهان و روده تخمیر می شود و باعث نفخ ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی. بدن را کم آب می کند و همچنین باعث می شود از محصولات باکتریایی اجتناب شود. سیگار کشیدن همچنین در تشدید عوارض الکل نقش دارد.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است اجتناب کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که نیازی نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب زیاد بسیار مفید است و برای بدن نیز مفید است.

ابتدا دلیل را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان ، یافتن علت آن است. این مشکل ممکن است به دلیل خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را بدتر می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را ترک کنید تا نه تنها بوی بد دهان را از بین ببرید ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد ظروف بیشتر باشد ، تعادل pH در دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه زمان بیشتری صرف تغذیه باکتری ها می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور و مطلوب برای باکتری های دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن صبحانه در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که برس برای تنفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود هر روز بعد از مسواک زدن دهان خود را با روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب در برابر عوامل بیماری زا مختلف دهان اثر مفیدی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، شوید ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که افزودن روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید