بازار گروه استانها: وجود بیش از سه هزار پروژه ناتمام و نیمه کاره در مازندران است که قدمت بیشتری از آنها تاریخی است و هزینهها و اعتبارات زیادی برای آنها صرف میشود و هیچ کارایی وجود ندارد.
در گوشه و کنار مازندران میتوان طرحهای عمرانی و اقتصادی نیمه کاره را به نظاره نشست که بیشتر از آنها به دلیل و تاریخی شدن از هدف خود فرسنگها دور شده اند. فرجام کلنگ زنیهای بی برنامه در یک دهه گذشته، اینک گریبان دولت را در مازندران گرفته است و باید مجوزهای محدود قطره چکانی را صرف پروژههایی کند که در گذشته عملیاتی شده است.
سد هراز در پیچ و خم بودجه
سد هراز از جمله پروژههایی بوده است که با گذشت ۱۲ سال هنوز تکمیل نشده است و از آن استفاده میشود. این سد طولانی در پیچ و خم بودجه باقی مانده و قرار است با آن ۷۰ مگاو برق تولید و ۹۷ هزار متر از مزارع را آبیاری کند.
این سد قرار است سدی از مشکلات را رفع کند، داودیان معاون طرح و توسعه منطقهای مازندران با بیان اینکه از سدی از بزرگترین سدهای بتنی مخزنی کشور به شماره میرود، گفت: این سد مشخص از جملههایی که کشاورزی دارد و قرار است عملیات اجرایی آن را انجام دهد. پنج سال به پایان برسد.
وی افزود: به دلایل منابع مالی قابل دریافت به برنامهها دست یابیم ولی در سفر رئیس جمهوری جمهوری رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان برای سد هراز تخصیص یافته است.
طبق آخرین اظهارنظرها قرار است سد تاریخی هراز دو سال دیگر استفاده شود و اگر مشکل نقدینگی آن رفع شود.
گرم سوز ساری اسیر فرصت سوزیها
پروژههای سوز ساری از دیگر طرحهای تاریخی است که یک دهه قدمت دارد و پولهای زیادی برای سفر اعضای شوراها و شهرداران سابق خارج میشوند تا از طرحهای مشابه بازدیدکنندگان خارجی استفاده کنند، اما این سفرها، تولید فناوریهای فرسوده و ردهبندی خارج از کشور به منطقه است. .
جواد طالبی شهردار ساری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۱۷ هفته به تهران رفتم تا این پروژه معطل و معوق باقی بماند و رئیس جمهور شخصاً از بازدید پروژه کرد و امیدواریم تا پایان سال جاری افتتاح شود.
وی افزود: این پروژه 82 درصد پیشرفت در بخش ابنیه دارد و 87 درصد تجهیزات آن خریداری و برای نصب در محل حاضر است.
طالبی به اعتبار 75 میلیارد تومانی برای مصرف خرج کردن اشاره و اضافه کرد: امیدواریم این پروژه برداشت شود.
ابرپروژه تاریخی آزادراه تهران شمال
آزادراه تهران شمال از دیگر پروژههای تاریخی مازندران با گذشت سه دهه هنوز تکمیل نشد و چند سال یک قطعه آن زیر بار ترافیک میرود و دو قطعه آن به صورت نیمه کارهسازی شده و قطعه سوم قرار است در این مسیر وارد میشود.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قسمت دوم آزادراه تهران – شمال تا پایان سال تکمیل میشود، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار نیرو در 8 جبهه فعال هستند.
وی با بیان اینکه قسمت دوم آزادراه تهران – شمال به طول 22 کیلومتر در دست ساخت، صرفاً در سال قبل از این قطعه را بیش از دو هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: مسیر شمال به جنوب این مسیر سال آینده زیربار. ترافیک میرود.
وی با اشاره به ساخت بالای طرحهای راهسازی در مازندران، سه خط منطقه استانها را نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: محدودیتهای زیست محیطی، منابع طبیعی و تعارضات اجتماعی از دیگر مشکلات فراروی اجرای طرحهای راه در مازندران است.
خادمی با بیان اینکه سه هزار و 300 کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد، سطح آزادراه را دو هزار و 80 کیلومتر و بزرگراه را در 20 هزار کیلومتر بیان کرد و گفت: تکمیل طرحهای راهسازی نیازمند اعتبار کلان است.
نقدینگی، نبود و ضعف نظارت، بی توجهی به فنی و اسناد بالادستی از مسائلی بوده است که مراحل طولانی و تاریخی از پروژه های عمرانی را در مازندران تشدید کرده است، فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه باید شناسنامه فنی پروژهها تهیه و دلیل تأخیر اجرای طرحها بررسی شود، گفت: مسائل و مشکلات پروژهها در قالب گزارش مدیریتی در سطح کلان در استان تهیه میشود.
سه هزار پروژه نیمه کاره است
وی با اشاره به وجود بیش از سه هزار پروژه کاره در استان قدمت برخی از آنها را بیش از ۲۰ سال ذکر کرد و گفت: برخی از طرحها فرج الله فتح الله پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود سه هزار پروژه نیمه کاره. در استان، ناظر بر پیمانکاران برای تسریع در تکمیل طرحهای امری مهم برشمرد، گفت: پروژههای استانی زیاد بوده است و این طرحها در ۲۲ شهرستان در حال اجرا است و برای نظارت بر قدرت مدیریتها کمک میکند.
وی با عنوان اینکه نظارت در سه مرحله از جمله قبل و حین اجرا باید مورد توجه قرار گیرد، نقش دستگاهها را در این مراحل مهم دانست و گفت: رعایت ضوابط فنی، عملکرد بخش و فصول برنامه، انحراف و غیره باید توجه شود.
وی ناظر بعد از اجرای طرحها را حیاتی دانست و گفت: در سطح استان برخی از طرحها و پروژههای ملی است و از طرحهای استانی نیز میبایست به صورت تفصیلی آنها تهیه و ارسال شوند.
فتح الله پور خواستار شناسایی پروژه های دارای پیشرفت 6 درصدی به بالا شد و گفت: میزان اعتبارات مورد نیاز این طرح ها در قالب شناسنامه و بانک اطلاعات طرح های مشخص می شود.
سازمان مدیریت و برنامه مازندران مطرح شد: سد هراز از جمله طرحهای مهم در استان به شماره میرود و این پروژه ملی در حال اجرا است.
به گزارش بازار، تأخیر در طرح های عمرانی، طولانی شدن دوره ساخت، کاهش کیفیت اجرا و نارضایتی عمومی از دست رفتن توجیه اقتصادی و اجتماعی می شود.