قدرت مثبت اندیشی


دقیقه هوشیار

این پست وبلاگ توسط جنیفر ویدنر، MSW، LCSW، یک درمانگر سلامت رفتاری در مرکز بهداشت اجتماعی منطقه Beloit نوشته شده است.

لیوان شما نیمه خالی است یا نیمه پر؟

همه این نظر را شنیده اند که آیا شما یک فنجان نیمه خالی هستید یا یک فنجان نیمه پر. ممکن است این عبارت احمقانه به نظر برسد، اما معنای قابل توجهی دارد، زیرا به شیوه ای اشاره دارد که ما جهان را از دیدگاه مثبت یا منفی می بینیم.

همانطور که در مورد ارتباط قوی بین ذهن و بدن بیشتر می آموزیم، روش های فکر کردن و پردازش اطلاعات تأثیر عمیقی بر سطح استرس، شادی و سلامت جسمی و روانی دارد. درک، یادگیری و استفاده از قدرت تفکر مثبت گام مهمی در مراقبت از خود است.

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یا نگرش خوش بینانه راهی است برای نگریستن به جهان، رویدادها و تجربیات و تبدیل آن به تمرین تمرکز بر خوبی ها در هر موقعیتی.

این بدان معنا نیست که واقعیت را نادیده می گیرید یا مشکلات را نادیده می گیرید. این به سادگی به این معنی است که به جای تمرکز بر بدترین سناریو، به خوبی ها و بدی های زندگی با این انتظار که همه چیز خوب پیش می رود، نزدیک می شوید. همچنین به این معنی است که افراد مثبت به دنبال چیزهای خوب در زندگی خود هستند، زیرا این موارد اغلب زمانی که افراد احساس غرق شدن می‌کنند یا تمایل دارند روی چیزهایی که در زندگی‌شان درست پیش نمی‌رود تمرکز کنند، از بین می‌روند.

بنابراین، اگر یک فرد به طور طبیعی با نگرش مثبت همراه نشود، چه می کند، آیا سرنوشت او را به بدبختی و یک فنجان نیمه خالی سبک زندگی می رساند؟

خبر خوب این است که نه، یادگیری هنر مثبت اندیشی مهارتی است که می توان آموخت. برخی افراد به طور طبیعی به این ویژگی دست می یابند، اما برای کسانی که این ویژگی را ندارند، امید وجود دارد. با یادگیری مهارت ها و تکنیک های مناسب، فرد می تواند از تمایل طبیعی خود به سمت بدبینی دور شود.

فواید مثبت اندیشی

مطالعات متعددی وجود دارد که فواید مثبت اندیشی را مشخص می کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سلامت جسمانی
    • افزایش تحمل درد
    • سلامت کلی بهتر
    • افزایش توانایی مدیریت استرس
    • مصونیت بیشتر در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی
    • کاهش خطر حمله قلبی
  • سلامت روان
    • کاهش افسردگی
    • افزایش اعتماد به نفس
    • مهارت های مقابله ای موثرتر
    • توانایی بیشتر در حل مشکلات
    • موارد منفی را شناسایی کنید

خود را از شر افکار منفی خلاص کنید

قبل از اینکه هر کسی بتواند تغییراتی ایجاد کند، ابتدا مهم است که برخی از رفتارها، افکار یا فرضیات فعلی را که از بدبینی یا منفی گرایی حمایت می کنند، شناسایی کنیم. برخی از انواع تفکر منفی عبارتند از:

سیاه یا سفید / فکر کردن به همه یا هیچ

این تمایل به افراط اندیشی است، اگر چیزی دقیقاً مطابق انتظار پیش نرود، وحشتناک، ناعادلانه یا غیرقابل قبول است. از کلماتی مانند “همیشه” یا “هرگز” آگاه باشید که می تواند نشان دهنده این الگوی تفکر سفت و سخت باشد.

فاجعه آفرینی

برخی از مردم به این روند فکری به عنوان “ساختن کوه از یک تپه خال” اشاره می کنند. به این معنی که یک موضوع را بزرگتر و مشکل سازتر از آنچه واقعاً یا باید باشد، بسازید.

درونی کردن

درونی‌سازی به فرآیند سرزنش خود، ایجاد فرضیاتی مبنی بر اینکه دلیل اتفاق افتاده تقصیر شماست، اشاره دارد، حتی اگر هیچ واقعیتی برای تأیید این فرض وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال، اگر دوستی فوراً تماس نگیرد یا پیامی ارسال نکند، این فرض ممکن است شما کاری کرده باشید که او را عصبانی کنید یا دیگر شما را دوست نداشته باشد.

روی موارد منفی تمرکز کنید

گاهی اوقات، به نظر می‌رسد که ما «چشم‌پوش‌ها» داریم و فقط می‌توانیم در یک موقعیت به جای همه خوبی‌ها، چیزهای منفی را ببینیم. برای مثال، شما با دوستان خود غذا می‌پزید و دستور پخت جدیدی را امتحان می‌کنید که آنطور که انتظار داشتید نتیجه نمی‌گیرد.

به جای تمرکز بر یک شب خنده و گذراندن وقت با دوستان، اجازه می‌دهید فکر غذای مخروبه کل عصر را تحت الشعاع قرار دهد.

یادگیری هنر مثبت بودن

مهارت های زیادی وجود دارد که می تواند به موثرتر شدن در تفکر مثبت کمک کند. مانند هر مهارتی، برای تغییر روتین های قدیمی که به عادت تبدیل شده اند اما لزوما برای ما سلامت نیستند، نیاز به تمرین و تلاش سخت است. در اینجا چند تکنیک برای مثبت بودن بیشتر آورده شده است.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

اغلب می‌توانیم اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم یا سریع ببخشیم، معمولاً نسبت به خودمان و بدترین منتقدانمان سخت‌گیر هستیم.

اولین قدم این است که از “گفتگوی منفی” که در درون خود به خود می گوییم آگاه شویم. اغلب اوقات، این نظرات آنقدر عادی یا ریشه ای شده اند که به سختی متوجه آنها می شویم.

سعی کنید نظرات منفی در مورد خود را به چیزهای مثبت تر تغییر دهید. حرکت از «نمی‌توانم باور کنم که خیلی احمق بودم» به «اکنون اطلاعاتی برای دفعه بعد که این اتفاق بیفتد را دارم».

قدردانی را تمرین کنید

نشان داده شده است که تمرین قدردانی باعث کاهش استرس، بهبود عزت نفس و تقویت انعطاف‌پذیری حتی در مواقع بسیار دشوار می‌شود.

به افراد، لحظات یا چیزهایی فکر کنید که نوعی آرامش یا شادی برای شما به ارمغان می آورند و سعی کنید حداقل یک بار در روز قدردانی خود را ابراز کنید. این می تواند تشکر از یک همکار برای کمک به یک پروژه، از یکی از عزیزانتان برای شستن ظروف یا از سگتان برای عشق بی قید و شرطی باشد که به شما می کنند.

برخی از افراد با ایجاد یک مجله قدردانی برای ثبت مواردی که برای آنها سپاسگزار هستند، به این امر اضافه می کنند. این می‌تواند لحظات را با نوشتن آن‌ها برای انعکاس در تاریخ بعدی بهبود بیشتری بخشد، به خصوص اگر روز سختی را سپری می‌کنید و نیاز به یادآوری خوبی دارید.

لبخند

گاهی اوقات به جای اینکه منتظر باشیم تا احساس بهتری داشته باشیم، باید دست به کار شویم و لبخند زدن به جای اخم کردن یا حتی داشتن حالتی خنثی می تواند اولین قدم آسان باشد. لبخند همچنین به طور مثبت اطرافیان ما را درگیر می کند و بسیاری از آنها لبخند را برمی گرداند و احساسات مثبت را بیشتر تقویت می کند.

استفاده از طنز

استفاده از شوخ طبعی به عنوان راهی برای کنار آمدن با زندگی می تواند به ما این امکان را بدهد که مسائل را از نقطه نظر کمتر جدی ببینیم. هرگاه بتوانیم بخندیم و شوخ طبعی را در چیزی ببینیم، استرس و تنش را کاهش می دهد و به ما امکان می دهد وضعیت را واضح تر ببینیم.

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

نگرش افرادی که با آنها وقت می گذرانیم مسری است. افراد مثبت اندیش تر باعث نشاط می شوند و به تقویت عزت نفس ما کمک می کنند.

افرادی را که با آنها وقت می گذرانید شناسایی کنید؛ آیا آنها از اهداف شما حمایت می کنند یا انتقادی هستند و باعث می شوند احساس بدی داشته باشید و بر سرزنش کردن تمرکز کنید؟ افرادی که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید، می‌تواند تأثیر زیادی بر ذهنیت شما داشته باشد.

به دنبال موارد مثبت باشید

همه ما در مورد اینکه چه چیزی را در جهان ببینیم، انتخاب داریم، زیرا هم چیزهای مثبت و هم منفی وجود دارند، این فقط به این بستگی دارد که تصمیم بگیریم انرژی و تمرکز خود را کجا بگذاریم. اگر به اندازه کافی به دقت نگاه کنید، همیشه در هر موقعیتی یک “خط نقره ای” وجود دارد.

اگرچه تغییر سال‌ها منفی‌گرایی می‌تواند دشوار باشد، یک استراتژی را برای شروع انتخاب کنید و از آنجا بسازید تا غرق نشوید. سعی کنید هر روز به دنبال چیزهای مثبت باشید و به مرور زمان طبیعی تر و آسان تر می شود.

ویدیو های مرتبط

منابع