غذا فراتر از سوخت است (همچنین لذت بخش است)


زمان خواندن: 3 دقایق

غذا را چگونه می بینید؟ آیا سوخت است، لذت است یا کمی از هر دو است؟ یک بار با کسی ایمیلی مبادله کردم که استدلال می کرد غذا باید سوخت باشد – نقطه. او گفت که دیدن غذا به عنوان یک لذت، دروازه ای برای اعتیاد به غذا است. مجبور شدم با احترام مخالفت کنم.

بدیهی است که غذا سوخت بدن شماست. پر کردن مخزن با کمیت و کیفیت مواد غذایی مورد نیاز بدن به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

  • شکل الف: «دویدن بر روی دود» با نخوردن کافی، یا اغلب به اندازه کافی، شما را خسته، بداخلاق و آماده برای خوردن هر چیزی می‌کند.
  • شکل B: پر کردن منظم غذاهایی که از نظر تغذیه کم هستند، احساس بی‌درستی در شما ایجاد می‌کند.

اما غذا هم لذت دارد.

شما امروز وجود دارید زیرا غذا لذت بخش است

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، این از نقطه نظر نوروبیولوژی خالص صادق است. وقتی تجربیاتی داریم که برای زنده ماندن نیاز به تکرار آن ها داریم، مغز ما برای ثبت لذت طراحی شده است. اگر غذا لذت نمی برد، امروز وجود نداشتیم. چرا؟ زیرا اجداد غارنشین ما انگیزه کمی برای انجام تلاش لازم برای شکار یک ماموت پشمالو ندارند. آنها از بیرون کشیدن ریشه ها و توت هایی که سمی نبودند، اذیت نمی شدند.

[mic drop]

متأسفانه، مدار پاداش مغز ما همیشه با فراوانی غذاهای بسیار خوش طعم در محیط غذایی مدرن امروزی مطابقت ندارد.

این ممکن است مخصوصاً زمانی صادق باشد که متوجه شوید آنقدر با مسئولیت‌های کار، خانه و زندگی خود را لاغر کرده‌اید که تنها لذتی که احساس می‌کنید برای آن وقت دارید، غذا است. از این گذشته، همه ما نیاز به خوردن داریم، و همانطور که یکی از مشتریان من زمانی به من اشاره کرد، شما می توانید در حین شستن لباس، شکلات بخورید.

کلید پیدا کردن تعادل است.

مصرف غذا به عنوان سوخت و عدم لذت بردن از این تجربه لذتی ندارد. از طرف دیگر، اگر غذا منبع اصلی لذت شماست، به راحتی می توانید به سمت افراط و تفریط بروید. استفاده از غذا به عنوان منبع اصلی لذت می تواند مانند قناری در معدن زغال سنگ باشد – این نشانه آن است که نیازهای عمیق‌تر برآورده نمی‌شوند.

با این حال، وقتی غذا فقط یکی از چیزهایی است که برای شما لذت می برد، این می تواند منجر به انتخاب های بهتری برای شما شود. چرا؟ زیرا در نهایت می خواهیم غذایمان طعم خوبی داشته باشد و احساس خوبی به ما بدهد. پایان دادن به یک وعده غذایی که احساس می کنید کاملاً ترکیده اید و در نیمه راه به کما می روید، خیلی لذت بخش نیست.

لذت به عنوان راهی برای تغذیه

لذت می تواند به احساس رضایت بعد از غذا کمک کند. از منظر جسمی، ارضای به معنای خوردن کافی برای کاهش گرسنگی است. چه اتفاقی می‌افتد اگر از غذای خود لذت حسی نبرید – چه به این دلیل که آن را دوست نداشتید یا به این دلیل که حواس‌تان پرت بود و به سختی متوجه خوردن آن شده‌اید؟ ممکن است ناراضی باقی بمانید و احساس کنید که باید چیز دیگری برای خوردن پیدا کنید، حتی اگر دیگر گرسنه نیستید.

یک رژیم غذایی متعادل، متنوع و مغذی باعث لذت و سلامتی می شود – یک رژیم سخت و محدود کننده اینطور نیست. اکثر مردم غذاهای متنوعی را لذت بخش می دانند و برخی از این غذاها مغذی تر خواهند بود.

چه چیزی یک غذا را لذت بخش می کند؟ طعم، بله، اما همچنین دما، بافت و ماده. به همین دلیل است که ممکن است در تابستان یک سالاد خنک و ترد را ترجیح دهید، اما در زمستان یک سوپ سبزیجات گرم و سیرکننده را ترجیح دهید.

توانایی درک لذت های ظریف غذاهای کامل و کمتر فرآوری شده – قدردانی که می توان آن را پرورش داد – به شما کمک می کند انتخاب هایی که کام شما را خشنود می کند و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای رشد ارائه می دهد.

از سوی دیگر، انکار غذاهای مورد علاقه خود هنگامی که شما احساس می کنید کمبود مواد مغذی دارید می تواند منجر به پرخوری واکنشی در هنگام خوردن یکی از این غذاهای “ممنوع” شود. و احتمال دارد که شما آن را با کمک جانبی از احساس گناه از بین ببرید، و همان لذتی را که می خواستید پیدا کنید پاک کنید.

پست های مرتبط:


کری دنت یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند.

چاپ این پست چاپ این پست