عدالت‌محور بودن ویژگی‌های استفاده از یارانه‌ها| بانک مرکزی به استقلال و اقتدار نیاز دارد



به گزارش بازار به نقل از ایبنا، شروع مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، اقدام مهمی از سوی دولت و با هدف افزایش توان قدرت خرید اقشار آسیب پذیر جامعه و همچنین مقابله با خارج شدن سرمایه های ملی از کشور از طریق خرید و فروش است که از یک ماه پیش می رود. گذشته آغاز شد. سعید باستانی استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه بر این باور است که صحبت با مردم به صورت شفاف درباره این طرح مهم از عناصر مهم برای موفقیت است.

در یک سال گذشته قانونی اجرا شد و اتفاقات مثبتی به تحقق رسید. نتایج تغییر کاهش چکهای قدیمی تا ۱۰ درصد و چکهای جدید ۵/۶ درصد به دست آمد. معنای آن این است که با اطمینان بیشتر می توان آن را بررسی کرد زیرا استعلام چک به راحتی از خودپردازها، بانک اینترنتی، بانک و حتی با پیامک امکان پذیر است. این اقدام را چگونه ارزیابی کنید و چه مزه هایی دارد؟
نگاه به چک باید به‌عنوان وجه باشد. در طول سالیان سال و در شرایط مختلف وضعیت چک به هم ریخت. علت آن هم نوع تراکنش مالی و بی‌حساب و کتاب‌بودن نظام بانکی بود که موفق نشد جایگاه را در کشور مستحکم ساخت. به نظر می‌رسد اتفاق میمونی گرفته و این یکی از موفقیت‌های دولت به حساب می‌آید زیرا با این کار ارزش واقعی خود را پیدا کرده است. قانون جدید چک از آن نوع کارهایی بود که بانک‌ها خیلی به دنبالش بودند زیرا نفع شان در آن قرار داشت، اما قضیه وثیقه گذاری برعکس آن است، دولت فشار وارد می کند اما بانک ها این کار را همراه با دردسر بینند و در حال تحقق آن هستند. سرعت به خرج نمی دهد، بنابراین با هم مغایرت دارد.

تخمین می‌شود که بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ارز خانگی دارد و می‌تواند این مبلغ را به چرخه اقتصاد کشور برگرداند، مطمئناً مثبتی خواهد داشت. آخرینا رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی درخواست ارزی منتشر می‌شود و این سرمایه‌گذاری برای پروژه‌هایی در شرکت‌ها با درآمد ارزی بالا منتشر می‌شود. مردم می‌توانند با دلارهای خود در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و سود آن را به صورت ارزی دریافت کنند. نظرتان درباره این ارزی چیست؟
ابتدا دلیل نگهداری را در خانه پیدا می کند و اگر به سرمایه می پردازد باید به سمت خرید ملک در خارج از کشور حرکت کند و در حال حرکت به سمت دیگری است را مورد توجه قرار دهد. روشن است این شیوه از اندوختن پول برای حفظ ارزش پس اندازه خانواده است و این روش با وجود شرایط بهتر بدون تغییر تغییر می کند. شرایط اقتصادی به شکلی باشد که با آرامش برای ۱۵-۱۰ سال آینده برنامه ریزی شود، دیده می شود که بخشی از دلارهای خانگی وارد مدار کسب و کار و تجارت داخلی خواهد شد.

اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی رقم خورده است. در مجموع با این اتفاق موافق بودید یا مخالف و حمایت از یارانه‌های به نظر شما به صورت نقدی بهتر است یا کالابرگ است و یا اینکه هیچ فرقی ندارد؟
طبیعتا کالابرگ درصورتیکه خوب شکل بگیرد، از نقدی خیلی بهتر است، زیرا تصمیم بر آن است تا میزان مصرف برای یک تن سالم و خوب از هر نظر باشد. وقتی وضعیت مالی خانواده ای مساعد نیست، پول نقد شاید در جهتی که مدنظر است، پرداخت شود. به این معنا که بچه بر مواد غذایی لازم برای پیدا کردن ارجحیت می کند، علاوه بر این براین پول نقد تورم‌زا خواهد بود.

اما درباره اصل کار باید مطرح کنم، اعتقادم بر این است که هم با آرزوی ۴۲۰۰ و هم با حذف آن همراه با شرط و شروط می توان کار کرد. وقتی بنا شد سیاست آرزو ۴۲۰۰ عملیاتی شود که باید آن را ایجاد کرد، بدون ساختار، پول دور ریخته خواهد شد. بنابراین با همان ارز 4200 تومانی در صورت وجود ساختار کار قابل انجام بود. حذف ارز ۴۲۰۰ نیز نیاز به آن دارد تا تمام جوانب این جراحی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد حذف یک تکه از این حجم کالبد بزرگ احساس بی‌عدالتی را به وجود می‌آورد و این در صورتی است که عدالت‌محور بودن ویژگی‌های یارانه است، باید در این رابطه باشد. با مردم خیلی شفاف و دقیق صحبت شود.

چند دهه است که قوانین بانکی تغییر نکرده و قدیمی است و دائما دولت‌های مختلف اذعان به این موضوع هستند که بانک مرکزی برای این‌که سیاست‌های پولی را اجرا کند، باید مستقل باشد. چرا این ضرورت برای بانک مرکزی وجود دارد؟
وظیفه بزرگ بانک مرکزی سیاست گذاری پولی است و به عبارتی، حافظ ارزش پول کشور است. این که فشار آوریم به بانک مرکزی برای انجام کار و درخواستی وجود داشته باشد که به نظر مردم باشد، از ویژگی امانت داری برای مردم سلب اعتماد خواهد شد و این در حالی است که رئیس بانک مرکزی باید حجت باشد و همه چیز طبق چهارچوب آن باشد. برنامه ریزی آینده. بانک مرکزی این موارد را از دست دادن، بی‌خاصیت می‌شود و معنای بی‌خاصیت‌شدنش هرج و مرج در سیاست‌های پولی و مالی کشور خواهد بود.

ضرورت دارد که مجلس یازدهم زودتر این کار را انجام دهد؟
حتماً این کار را انجام می دهد، زیرا بانک مرکزی بدون استقلال و اقتدار برای مردم قابل اعتماد نخواهد بود. اما مردم در مورد وظایف اصلی بانک مرکزی را نمی‌توان و نسبت به موقعیت بانک مرکزی و قدرت و امکانات آن اطلاعات به دست، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

مردمی بی‌کیفیت و سوار می‌شوند و خودروسازان به جای پاسخگو بودن به آنها توهین می‌کنند. این استراتژی صنعت خودرو بالاخره چه باید باشد؟
دولت باید پای خود را از تولید بیرون بکشد و حمایت کند، هدایت کننده و تنظیم کننده باشد. اگر دولت چنین جایگاهی را برای خود قائل شد، مابقی راه را می‌توان کرد زیرا از راه حلی که می‌توان انتظار داشت. در این صورت بر اساس الزامات حوزه صنعت شکل می گیرد و می تواند بر ریلی که دولت بگذارد، حرکت کند و دولت هم بر ریل خود نظارت داشته باشد.

نکته بعدی این است که خودرو را برای چه استفاده ای کنیم؟ شخصا اگر می‌توانم راحت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنم، از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنم. بنابراین دولت‌ها مکلفند که وسایل نقلیه و حمل‌ونقل عمومی را برای حمل خودروهای شخصی از این قالب خارج می‌کنند. در بسیاری از اروپا برای شهروندان صرفه جویی نمی کند که با خودروی شخصی شخصی تردد داشته باشد زیرا وسایل نقلیه عمومی به وفور وجود دارد و حتی خیلی هم به سمت خرید اتومبیل نمی روند.

نکته دیگر هم این است که خودرو در همه جای دنیا هزینه می شود. به این معنا، از فردا خرید خودرو باید هزینه آن پرداخت شود. برهمین تعریف دارایی به آن تعلق نمی گیرد، مگر این که با ماشین درآمد حاصل شود، اما در ایران خودرو یک کالای سرمایه گذاری می شود و هر روز بر قیمت آن اضافه می شود. وقتی دولت در قامت نظم دهنده ورود پیدا کند، باید آن را از حالت سرمایه‌های خارجی و بر گسترش حمل و نقل عمومی بیافزید کند.

وارد کردن تا چه اندازه می تواند به حل این مشکل کمک کند؟
برای تنظیم بازار حتما باید وارد شود.

خبر دارید چه اتفاقی می‌افتد؟
واردات خودرو سال ۹۷ از طرف سران قوا ممنوع شد که در آن سیصد و خرده‌ای قلم کالای اولیه قرار داشت. اکنون از صادرات آزاد با منشأ ارزی که ناشی از تولید خودرو یا قطعات یدکی باشد، سخن گفته می شود. چه کسی می تواند این کارها را انجام دهد؟ البته هنوز آن را از وزارت صمت صادر نکرده است که شنیده می‌شود در واقعیت وجود خارجی وجود خارجی ندارد و خیلی هم شنیده می‌شود که روش واردات خودرو کارایی را نمی‌خواهد داشته باشد.