ضرورت معافیت مالیاتی برای ماشین آلات خطوط تولید


به گزارش خبرنگار بازار، جلسه کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز به منظور بررسی معافیت مالیاتی واردات ماشین‌آلات خطوط تولید، قران و ضریب مالیاتی کارگزاران گمرکی و بررسی لایحه اصلاح امور مالیاتی گمرکی امروز در اتاق بازرگانی تبریز برگزار می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: مشکل ماده اجرایی ۳۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به این نکته بازمی گردد که دستور اجرای تمام مراحل اداری از ارائه درخواست استفاده از آن بند، بررسی درخواست از سوی سازمان صمت و ارسال به گمرکات، بررسی توسط گمرک و تعیین مالیات باید در کارت بانکی بهین یاب انجام شود در حالی که در این سامانه امکان استفاده از درخواست و داده ها برای استفاده از این بند امکان پذیر نیست.

مهرداد ایرانی اصل افزود: با توجه به تغییر محاسبات گمرکی از دلار ۴۲۰۰ به بالای ۲۰ هزار تومان و حذف معافیت از حقوق ورودی ماشین آلات، استفاده از قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به منظور حمایت از بیش از پیش ضروری است. .

وی ادامه داد: در ترخیص ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید در مالیات بر ارزش افزوده، از طرف صاحب کالا، به عنوان تضمین داده می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی گفت: وصول این تضمین ها در صورت عدم استفاده در تولید و یا استرداد تضمین های دریافتی در تولید، بر اساس دستورالعمل شماره ۴۷۹۷/۲۶۰/د مورخه ۱۵/۶/۱۳۹۱ سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد و مطابق بند ۸ این دستورالعمل در صورتی است که پس از بررسی و رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک و همچنین بازدید از محل احراز که ماشین آلات موصوف، نصب و بهره برداری از ماشین آلات ساخته می شود، تولید می شود. تجهیزات خطوط تولید یاد شده، صرفاً مشمول مالیات و ارزش افزوده شده است و مؤدی نیز دارای مالیات و ارزش افزوده خواهد بود، استرداد چک یا چک های دریافتی بلامانع خواهد بود.

ضرورت معافیت مالیاتی برای ماشین آلات خطوط تولید

شهرام عفی، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فرآیندهای اداری مجوزهای شناسایی و استفاده در سامانه های دولتی و رفع نواقص آنها در خصوص عدم امکان استفاده از مواد ماده ۳۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه گفت: با مکاتبه و پیگیری سازمان صمت استان از وزارتخانه متبوع، خواهد شد که تا زمان ایجاد بستر اجرایی ماده ۳۹ در سامانه بهین یاب، گمرکات اجرایی، با پذیرش نامه های تایید سازمان های صمت نسبت به اخذ تضامین و ترخیص ماشین آلات خطوط تولید اقدام کنند.

سید محمدامیر میران عضو هیئت مدیره انجمن کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی گفت: مبلغ مالیات بر درآمد کارگزاران گمرکی از ۶درهزار مجموع ارزش کالا به اضافه کردن حقوق ورودی نیز می شود و ضریب مالیاتی این صنف ۳۵ درصد تعیین می شود و با توجه به تغییر محاسبات گمرکی. از دلار ۴۲۰۰ به بالای ۲۰ هزار تومان و نرخ سامانه ETS به عنوان مشخص محاسباتی گمرک، محاسبه مالیات با ضریب 35 درصدی فعلی، غیر منطقی و بدون توجیه اقتصادی برای کارگزاران گمرکی و منطبق با واقعیات این صنف نیست.

محمد آهنین، نماینده اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز گفت: ضرایب مالیاتی یک سری ارقام به درصد است که در مالیات علی الراس در نرخ های تعیین شده برای مالیات بر درآمد انجام می شود و به صورت توافقی با حضور نمایندگان صنف و سازمان انجام می شود. امور مالیاتی تعیین می شوند و انجمن ها می توانند به شرایط خاص کار، تغییر و کاهش درصدها را پیشنهاد دهند.

پس از بحث و تبادل نظر برگزار می شود در جلسه اختصاصی کمیسیون گمرک، حمل و نقل و انتقال و ترانزیت با مدیران کل دارایی استان در خصوص کاهش نرخ مالیات کارگزاران گمرکی و شرکت های حمل و نقل بین المللی تشکیل و موضوع این ضریب از سازمان امور مالیاتی است. پیگیری شود.

لازم به ذکر است گرچه ماده ۹۷ قانون اصلاح مالیات های مستقیم بر حذف روش علی الراسی و تعیین مالیات بر اساس اسناد و مدارک اجرای مقررات مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر این قانون به دلیل اینکه نظام جامع مالیاتی به طور کامل اجرا نشده است. و روش علی الراسی به طور کامل حذف نشده است.

ضرایب مالیاتی هر ساله توسط کمیسیون متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، شورای مرکزی اصناف، نظام پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با در نظر گرفتن شرایط عمومی و اقتصادی کشور، درآمد افراد و وضعیت اقتصادی اصناف تعیین می‌شود. قانونگذار، پیش بینی تغییر ضرایب مالیاتی را هم انجام داده است. پس از تصویب نهایی ضرایب مالیاتی، این ضریب جهت بررسی نهایی به شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف کشور ارسال می‌شود. در صورتی که شرایط اقتصادی منطقه یا ضرایب مالیاتی، تفاوت بسیار زیادی داشته باشد، درخواست تغییر این ضریب برای ارسال می‌شود. در این مرحله درخواست منطقه به همراه اسناد و مدارک، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم تغییر می‌کند. البته بعد از تعیین نهایی سازمان امور مالیاتی، ضرایب قابل ‌تغییر نیست و باید طبق آن‌ها عمل شود.

ضرورت معافیت مالیاتی برای ماشین آلات خطوط تولید

بررسی لایحه اصلاح قانون امور گمرکی
در این جلسه لایحه اصلاح قانون گمرکی نیز بررسی شد و اعضای هیئت رئیسه انجمن کارگزاران گمرکی استان پیشنهادهای خود را که با وحدت نظر و همگام با تشکل مرکزی خود جهت الحاق به این لایحه به دولت و مجلس ارائه خواهند داد، طرح کردند و نمایندگان گمرکات اجرایی خواهند داد. استان نیز، نظرات و تحلیل های خود را بیان کردند.

پیشنهادهای کارگزاران گمرکی که در خصوص حفظ حقوق دولت، صاحبان کالا و صنف کارگزاران برای الحاق در لایحه پیشنهاد شده است،

مواردی مانند تغییر معنی واژه ترخیص به جهت مطابقت با کنوانسیون تجدید نظر شده، ایجاد تمایز بین خروج و ترخیص، رفع ابهام در مصادیق نماینده قانونی و پیشنهاد استفاده از کارگزاران گمرکی به لحاظ حقوق صاحب کالای واقعی، تبدیل تشریفات گمرکی و تبدیل گمرک از محل. انبار کالا به محل عبور آن، الحاق ماده ۴۶ مکرر در مورد مهلت انجام گمرکی و پیش بینی نحوه برخورد با بیماران خاطی، تعریف ارزشرکی، تأسیس کانون کارگزاران گمرکی و مشکلات به تخلفات در تنظیم اظهارنامه غیرواقعی را شامل می شود.

لزوم رفع نقیصه انجام مراحل اداری مواد ۳۹ قانون احکام دائمی در سامانه بهینیاب
در این جلسه مشکل اجرای اجرایی ماده ۳۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور عنوان شد که مطابق حکم ماده ۳۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالی کشور) باید برای ورود ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید شود. تولید که به وسیله واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مقررات قانونی ذی ربط بدون دریافت مالیات و موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و با اخذ تضمین لازم، اجازه ترخیص از گمرکات کشور را می دهد. صادر کند.