ضرورت تقویت قانون مبارزه با کالا و ارز در حوزه رمزارزها



به گزارش بازار به از ایبنا، اصلاحیه قانون مبارزه با خرید کالا و ارز که از چند سال قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت در مجلس یازدهم به تصویب رسید، فروردین‌ماه امسال برای اجرا شد و از قضاوت دولت هم اعلام کرد که اهتمام کرد. جدی برای هر چه سریعتر آئین‌نامه‌ها و اجرای قانون دارد.

مزایا و معایب قانون جدید پیش از این بررسی قرار گرفته، اما نکته‌ای که در گزارش پیش رو بررسی می‌شود، کاستی‌های قانون و در حقیقت گام‌های تکمیلی برای ارتقای این قانون بویژه در حوزه رمزارزها است که ارتباط مستقیمی با موضوع خروج سرمایه از کشور دارد.

یکی از حوزه‌های جدید که سال‌ها در دنیا و در کشور ما رایج است ولی از حیث قانون کمتر به آن پرداخته می‌شود، رمزارزها است. هر چند دولت‌ها تلاش می‌کنند برای حمایت از ارزهای ملی خود، محدودیت‌هایی برای این ابزارهای نوظهور مبادلات مالی ایجاد کنند، اما هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار ارز دیجیتال در جهان وجود دارد که مجموع آن‌ها در بازار هستند، آنها بیش از ۱۷۰۰ دلار و ۱۰۰۰ دلار هستند. از این رقم به دو رمز بیت کویت و اتریوم می‌باشد.

استفاده از فناوری غیرمتمرکز بلوک‌چین، اشراف بر مبادلات این حوزه را بسیار با مشکل مواجه کرده و دولت‌ها را با موضوع ناتوانی در رصد جریان سرمایه مواجه کرده است. این اتفاق در کشور ما زمانی تشدید شد که در مردادماه 1399 سقوط کرد، بسیاری از زیان‌دیدگان کم‌تجربه، دلشکسته از اتفاقات بازار سرمایه و تأثیرگذار بر رسانه‌های حاکم، برای جبران زیان خود به سمت رمزارزها گسیل شدند و سپس سیلی از سرمایه‌گذاری خارج شدند. کشور رخ داد ولی به دلیل نبود اشراف بر این حوزه، هیچگاه آمار دقیقی از مقدار سرمایه خارج شده اعلام نشد.

رمزارزها خوب یا بد، جزئی از نظام مالی دنیا شده و به همین دلیل غیرقابل انکارند. بنابراین دنیا به جای چشم‌پوشی، به سمت قانون‌گذاری و تنظیم‌گری در این حوزه رفته‌اند تا از عواقب احتمالی آن در امان باشند.

قانون اساسی در حوزه رمزارها
یکی از بسترهای قانونگذاری برای کنترل جریان خروج سرمایه از کشور آن هم در شرایط خاص تحریم که هر دلار موجود در کشور برای ما بسیار ویژه است، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشد که ناچاریم نسبت به آن را با موضوعاتی مانند رمزارز تعریف کنیم. اما این رابطه تا کنون باخوبی نمی شود.

موسی شهبازی؛ مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های قانون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، اکنون می‌کند که «با تصویب جدید، درمان مناسبی برای مقابله با مشکل شکل گرفته شده است»، با این تصور است: «قانون مبارزه با مخالفت در آرزو». خاص نابسامان بودن و مشخص نبودن حوزه مبادلات ارزی؛ مسأله کیف پول، کریپتوکارنسی‌ها و تحولات در حوزه رمزها، یک قانون قانونی است. یعنی آن چیزی که ما برای کنترل خروج سرمایه از کشور نیاز داریم، خیلی بیشتر از این قانون است و شاید برمی‌گردد که مجبور شود سیاست‌ها را تغییر دهد.

وی می‌افزاید: به بیان دیگری از آن فضایی که از ممنوعیت قاچاق می‌گفتیم، باید در مقابل حرکت هوشمند اقدام کرد. یعنی تختی را ایجاد می کند که مردم در آن فضا مبادله رسمی داشته باشند و در آن فضا می توانند کارهای غیرقانونی را شناسایی کنند و از آن خارج شوند که اقلام عمده سرمایه در کجا اتفاق می افتد. اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گام درمانی است برای اینکه بتوانیم اقدامات را کامل کنیم.

حسن حسنخانی کارشناس اقتصادی هم در این رابطه به ایبنا می‌گوید: ما برای کنترل جریان سرمایه در کشور که در شرایط تحریم ناگزیر از آن هستیم، باید چهار اقدام را رقم بزنیم. کنترل گردش ریال، کنترل گردش ارز، کنترل گردش طلا و کنترل رمزارزها. این در حالی است که اگر دو مورد را انجام دهید و دو مورد دیگر را انجام دهید و کنترلی برای آن ها نباشد، طبیعتا بعد از مدتی حجم اقتصاد غیررسمی در آن دو زیاد می شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید این چهار بخش را به صورت هم‌زمان پیگیری کند. یعنی برای کنترل جریان سرمایه و جلوگیری از خروج بی‌ضابطه سرمایه از کشور حتما باید مبادلات رمزارز را نیز در کشور ساماندهی انجام دهیم. در غیر این صورت هرچقدر روی مبادلات ارزی و ریالی و کنترل آن‌ها اعمال نفوذ به سمت بازارهای مالی جایگزین سوق پیدا می‌کند.

احمد صالحی کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با ایبنا اظهار می‌کند: نه‌تنها در کشوری مانند ایران که در شرایط جنگ اقتصادی است، حتی در شرایط عادی، جریان می‌خواهد کاملاً زیر سرانگشت‌های بانک مرکزی باشد. کشور ۸۰ میلیونی را بدون در اختیار داشتن داشتن‌های تمیز، هوشمند و هوشمند نمی‌توان اداره کرد. فراموش نکنید که شرکت دیلویت (Deliotte) در آگوست ۲۰۲۱ (مردادماه ۱۴۰۰) پیش‌بینی کرده است که ظرف ۱۰ سال آینده رمزارزها جایگزین پول‌های فیات (پول‌هایی که دولت‌ها منتشر می‌کنند) خواهند شد.

به این کارشناس، قوانین حوزه مبارزه با مخالفت را باید ۷۰ سال پیش تصویب کرد، ولی همین که الان اقدام کرده‌ایم نیز اتفاق خوبی است، با این حال نباید روزی فراتر رود که کریپتوها مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر بزرگ شونده و بزرگ شوند. به این سمت رفته باشد، ولی ما برای قانونگذاری در این زمینه کاری نداشته باشیم.

صالحی می‌کند: ما باید در زمینه‌های مقررات‌گذاری و تنظیم‌گری در این حوزه اقدام کنیم و در حوزه هوش مصنوعی برای کنترل ورود کنیم. برنامه‌هایی که خزانه‌داری آمریکا از ۶ سال پیش در حال داده‌کاوی روی چند مورد از بزرگترین بلوک‌چین‌های دنیا است، حتما باید نهادهایی در کشور ما هم این کار را انجام دهند. همین الان هم دیر شده است اما فراموش نکنید که فقط ۶ سال عقب هستیم، اما در بسیاری از حوزه‌های فین‌تک مساوی با لبه‌های دانش دنیا داریم ولی باید بجنبیم.

وی خبر داد که در مترقی که پیش‌نویس آن بود در صدها جلسه و ۲۵ ویرایش زیر نظر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در قانون نهایی تصویب شد، این موارد پیش‌بینی می‌شوند که باید سریعتر به مرحله اجرا وارد شوند.

یک نهاد جامع برای کار روی باید مصنوعی در کشور ایجاد شود که پایگاه‌های جامع یکپارچه را تحلیل کند و داده‌های مربوط به بلوک‌چین، دنیاهای جدید مانند متاورس و … را بررسی کند.

این کارشناس با نقل قولی از شهید آوینی، اندیشمند معاصر یادآور شد: شهید آوینی سال 1371 گفت که ویدئو و ماهواره دارد می‌آید و در آینده اقسامی از این فناوری‌ها به جامعه ما وارد خواهد شد که ما ناگزیر به آنیم و نمی‌توانیم دور کشور را تهدید کنیم. را دیوار بکشیم و باید از امروز برای آن برنامه ریزی کنیم. اگر ما از آن روز و با آن نگاه به مقوله های فناوری فرهنگی برنامه ریزی و قانون گذاری مشکلات امروز را نداشتیم. موضوعات فیت‌تک هم دقیقاً از همین جنس است.

قانون مبارزه با خرید کالا و ارز بویژه در حوزه ارز بسیار مترقی است، ۶۰ سال دیر انجام شده و می‌شود ولی اگر این پازل با سامانه‌های هوش مصنوعی تکمیل می‌شود که داده‌های موجود را با داده‌های مدرن مانند بلوک‌چین و متاورس یکپارچه و تحلیل کند. همه دنیای دنیا با دقت سه رقم اعشار جایگاه افراد مالی را معین کند، می‌توان امیدوار بود که طرف ببندیم وگرنه موفق نخواهیم شد.