سیاست اجرایی در بلندمدت بهره‌وری را افزایش می‌دهد| تشکیل کارگروه تخصصی بهره‌وری بانک‌ها



به گزارش بازار به نقل از ایبنا، میرسامان پیشوایی؛ رئیس سازمان ملی بهره‌برداری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بهره‌وری شبکه بانکی کشور و نقش آن در بهره‌وری کل اقتصاد توضیح داد: از شرکت‌های دولتی که از نظر بهره‌وری ارزیابی می‌شوند، بانک‌ها هستند. به‌طور متوسط ​​بهره‌وری بانک‌ها خیلی بالا نیست و از این نظر وضعیت مناسبی ندارند. اما این اطلاعات مربوط به بانک‌های دولتی است چرا که طبق قوانین فقط بانک‌های دولتی موظف به ما ارائه می‌شوند.

وی افزود: نتیجه محاسبات ما هم به این بانک‌ها و هم به سازمان برنامه اعلام شده و میزان پاداش هیئت مدیره این بانک‌ها در سال گذشته بر اساس عملکرد بهره‌وری پرداخت شده است.

بهره ملی‌وری یادآور شد: سازمان بانک‌ها نیز درباره علت بهره‌وری پایین و برخی از موارد منفی خود گلایه‌ها هستند. به عنوان مثال می‌گویند یکی از گزینه‌های بهره‌وری پایین، به ارائه تکلیفی دولت بازمی‌گردد که حرف درستی است. نقش دولت در بروز این وضعیت در محاسبات از نظر ما نمی‌شود، اما در گزارش‌های تحلیلی و سیاسی که به هیئت دولت می‌دهیم این موارد ذکر خواهد شد.

راهاندازی کارگروه بهره‌وری بانک‌ها
پیشوایی اعلام کرد: مژده‌ای که برای یک سال جاری می‌خواهم بدهم این است که امسال متخصص محاسبات از شبکه بانکی بهره‌برداری می‌کند با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شکل‌هایی که خود بانک‌ها نیز در آن مشارکت فعال دارند. این کارگروه می‌تواند حتی در زمینه تولید دانش در این زمینه پیشرو باشد و امیدواریم بتوانیم از نظر بهره‌وری تخصصی برای حوزه بانکی داشته باشیم.

وی با اشاره به مواردی مانند بانکداری الکترونیک، انجماد سرمایه بانک‌ها و … توضیح کرد: اگر می‌توان بهره‌وری‌های بانکی را افزایش داد که منجر به چابکی بیشتر روندها و کاهش هزینه‌ها می‌شود، قطعاً به سیستم بانکی کمک خواهد کرد. به‌علاوه اینکه نظام بانکی نقش مالی را برای بخش بزرگی از صنایع ما بر عهده دارد که باید در نظر گرفته شود. بنابراین بهره‌وری نظام بانکی یک اثر درونی برای خود زیست‌بوم بانکی دارد و یک اثر کلی هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.

نظارت مردم برات
سازمان ملی بهره‌وری در ادامه با اشاره به هوشمندسازی نظارت بر شبکه بانکی و نقش مشارکت مردم در این زمینه توضیح داد: ما سازمان ملی بهره‌وری را تنظیم‌گر هوشمند باز تعریف کرده‌ایم. نه فقط در حوزه اقتصاد و بانکداری که نظام حکمرانی دو ابزار را بسیار مهم می‌داند؛ ابزار هوشمند به این معناست که از فناوری‌های مرتبط با اطلاعات فناوری و هوش مصنوعی در جهت تقویت بازوهای سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری استفاده می‌شود تا فناوری به موقع برای سیاستگذاری ما اصطلاحا خردسازی کند.

پیشوایی ادامه داد: ابزار دیگر، باز بودن است که به این موضوع اشاره دارد که باید تا امکان شفافیت افزایش پیدا کند تا مردم مشارکت کنند. مثلاً اتفاق خوبی که اخیرا در دولت رخ داد، انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی است. این کار فرصتی برای مشارکت مردمی ایجاد می‌کند و با ایجاد فشار اجتماعی باعث می‌شود این افراد بدهی‌های خود را تسویه کنند یا درباره این موضوع بدهی‌های کلان پاسخگو باشند. بنابراین در کنار ابزار مهم هوشمندسازی، اگر مردم را هم داشته باشیم می‌توانیم نه تنها در دولت سیزدهم که در نظام حکمرانی کشور یک تحول را رقم بزنیم.

این دو ابزار اتفاقا هم افزایی خوبی دارند. هم اطلاعات را می‌سازند و هم مردم برای مطالبه‌گری توانمند می‌شوند.

نقش الگوی هدایت اعتبارات در ارتقای بهره‌وری
سازمان ملی بهره‌وری درباره سیاست‌های اجرایی اعتبار بانکی و کارهای مالی که دولت سیزدهم در دستور کار قرار می‌گیرد و نقش آن را در ارتقای وضعیت بهره‌وری کل بیان می‌کند: اولا یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولید، مورد نیاز مالی است که به دلیل مشکلات کشور در حال انجام است. سال‌های اخیر و همینطور به علت مسائلی که در زمینه وقوع و بازگشت آرزوهای حاصل از آن به وجود آمده است

وی با بیان اینکه نکته دوم این است که برای شعار سال «تولید». دانش‌بنیان، شهری‌آفرین» می‌تواند برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، گفت: نکته سوم نیز از ابزارهای نوین مانند ابزارهای مالی استفاده می‌شود که ابزار مهمی به شمار می‌رود. اما در این زمینه ابزارهای دیگری هم وجود دارد. مثلاً ما کمتر به سمت ابزارهای مالی جمعی (Crowdfunding) و مشارکت مردمی برای تولید رفته‌ایم که این هم می‌تواند در کنار سایر ابزارها قرار گیرد.

پیشوایی با اشاره به سیاست‌های مهم رهبری کنترل کرد: این کار اتفاق خوبی است، اما باید توجه داشت که تأثیر آن بر روی آن سودآوری آنی نیست، شاید نتایج آن در سال ۱۴۰۱ اتفاق نیفتد، با این حال اگر رونق داشته باشد، دو تا سه سال باشد. دیگر می‌توان آن را در شاخص‌های بهره‌وری مشاهده کرد. اما در مجموع این سیاست، نظری درست در مسیر توسعه است.

وی با الزامات اجرایی کارها، یادآور شد: در این بین باید به سازوکارهای اجرایی بسیار دقت شود. در سیاست‌های گذشته مانند اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده، اما سازوکارهای اجرایی مناسب برای آن پیش‌بینی نشد و به هدف خود نرسید، نباید آن مسائل تکرار شود. همچنین بخشی از سازوکار اجرا، بحث نظارت است و این که نظارت صورت گرفته پیوسته باشد که باید در این رابطه هم مراقب بود.