رونمایی از هنرهای دانش بنیان شرکت تام ایران خودرو



به گزارش بازار، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، معاون حمل و نقل و انتقال وزارت صمت، مدیر گروه صنعتی ایران‌خودرو، سیم‌کار ساپکو، شرکت تام و جمعی از مدیران ارشد صنعت خودرو کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت تام در حوزه برق و الکترونیک خودرو. رونمایی شد.

تام ایران‌خودرو با تکیه بر دانش طراحی و که بیش از دو دهه در صنعت خودرو کسب کرده است، به دنبال بومی‌سازی و ایجاد ارزش در حوزه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و هوشمندسازی است و در این راستا برنامه‌های مهندسی‌سازی در سال ۱۴۰۱ دارد.

در حاشیه بازدید از این شرکت، سورنا سورنا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری این مجموعه بیان کرد: شرکت‌ها مانند تام و جت‌هایی هستند که امیدواریم تا تحول و نوآوری در صنعت خودرو ایجاد کنند، اکنون به‌غی رسیده است که ایده‌ها و ایده‌ها را می‌توان برای ایران‌خودرو ایجاد کرد. پیاده‌سازی و امیدواریم این نوآوری‌ها برای داشتن محصولات باکیفیت‌تر کمک کنند.

وی افزود: تام بخشی از طراحی هایش در اختیار خودش است، ولی اگر بخواهد نوآوری را توسعه دهد باید از زیرساخت های دانش و استارتاپ ها استفاده کند.

ستاری گفت: باید به بخش تحقیق و توسعه توجه بیشتری کرد و به سمتی برویم که خودمان محصولات را طراحی و به سمت دانش‌بنیان صنعت خودرو حرکت کنیم.

علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این که از همکاری بین ایران خودرو و معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد، راضی هستم، تصریح کرد: کشوری که حدود پنج میلیون دانشجو دارد و مسئله آن نیز آن‌هاست، نیاز به صنعت وگرنه صرفا دارد. وجود کارخانه نمی‌تواند برای یک دانشگاه کارآفرینی کند.

وی افزود: برای این که حرکت به سمت صنعت می‌شود باید به سمت طراحی برویم در واقع همان کاری که تام پی‌گیری می‌کند، یعنی خودمان طراحی کنیم تا نیاز به خارجی‌ها نداشته باشند.
کانون توسعه خودروهای برقی

در ادامه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل و نقل و انتقال وزارت صمت با بیان اینکه چه قرار است در آخرین فناوری‌های جدید در خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران چند کانون ایجاد کنیم، تاکید کرد: با طراحی مجموعه خودروهای الکتریکی که توسط جتکو این مهم شکل گرفت. و باز هم یکی از موارد وزارت صمت است که کانونی ایجاد می‌کند تا همه شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه خودروهای برقی را دارند از دانش‌آموزان در این حوزه استفاده کنند.

وی افزود: مبحث بعدی اتصال پذیری است که با توجه به سوابقی که تام در حوزه اتوماسیون صنعتی و خطوط تولید صنعتی است، قرار است که یک پلتفرم توسعه داده شود و کارگزاران آن شرکت دانش‌بنیان باشند و تصمیم بگیرند که یک پلتفرم باز شود. را تعریف کنیم که همه خودروسازان از آن استفاده کنند.
به دنبال برگرداندن اقتدار گذشته ایران خودرو هستیم

در ادامه، مدیر گروه صنعتی ایران‌خودرو با تقدیر از نگاه حمایت‌گر و دلسوزانه معاون علمی و فناوری جمهوری به صنعت خودرو، یادآور شد: صنعت حرکت می‌کند و با تمام توان مراقب این هستیم که شرکت‌هایی مانند تام به سازمان‌هایی تبدیل می‌شوند که فقط وظیفه‌های دولتی را نشوند.

مهدی خطیبی ادامه داد: اقدامی که شرکت تام موفق به انجام آن شد، یکی از برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در جهت افزایش کیفیت محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو و تعمیق بیشتر ساخت داخل است و به دنبال برگرداندن اقتدار و اول گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم.

مدیر گروه عامل صنعتی ایران خودرو افزود: در تلاش هستیم با شناسایی و جذب نخبگان و جوانان مستعد و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و دانش‌آموزان برای توسعه صنعت خودرو کشور بیفزاییم و در این راستا شرایطی فراهم می‌شود تا از مشاوره، ایده‌های خلاقانه و همکاری استفاده کنیم. نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز که مشتاق خدمت به صنعت خودرو کشور هستند، بهره‌مند می‌شوند.

خطیبی مهم، تاکید کرد: برای تحقق این امر از همه توان‌ها و توان گروهی از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و ابزار ذهنی برداشت می‌شود و با توجه به توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در زمینه‌های توسعه دانش بنیان و افزایش کیفیت صنعت. خودرو داخل با کمک کشور، این موضوع همیشه فصل الخطاب ما صنعتگران است.

کیوان وزیری شرکت تام نیز با اشاره به مقام معظم رهبری در تولید دانش‌بنیان گفت: از سال ۱۴۰۱ و بر اساس دستور مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، حرکت به سمت دانش بنیان پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را در دستور کار خود قرار داد. قرار دادیم و امروز سربلند هستیم که اعلام کنیم یکی از بُردهای مهم برق و شبکه الکترونیک خودرو که ماژول کنترل بدنه یا همان BCM است و در حال حاضر وارداتی است را می‌توانیم با علم و طراحی تام در نهایت برسانیم. این محصول به مرحله طراحی و توسعه نهایی رسیده و در نیمه دوم امسال به تولید قطعی خواهد رسید.

ویان کرد: به ازای هر بُرد کاهش صدها دلاری را می‌توان تولید و توسعه محصول برای برق و شبکه توسط خودمان انجام داد و نکته مهمتر این است که این تنها یک بُرد می‌تواند داشته باشد و از تامین‌کننده‌های متعدد در محصولات تولید شود. پرهیز کرد.

وزیری شد: برای این که شرکت تام بهره‌ورتر شود، شرکت جتکو به تام ملحق و به زیرمجموعه توانمند طراحی تام افزوده شد و امیدواریم امسال در بنیان علم طراحی خودرو در شبکه برق و الکترونیکی تولید خودروی خودکفا شود.

لازم به ذکر است، شرکت تام در واحدهای عمده کنترل پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و به ویژه طراحی، ساخت و تولید واحدهایی مانند کنترل بدنه (BCM)، جلوآمپر دیجیتال (ICN)، پایش فشار باد چرخ‌ها به روش غیرمستقیم (iTPMS)، واحد ارتباطات مخابراتی تله‌ماتیک (TCU) برای خودروهای متصل همچنین در سامانه‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) ورود پیدا کرده است.

در حال حاضر قطعات عمده الکترونیکی خودرو به لحاظ نرم افزارهای سخت افزاری و سخت افزاری وارداتی هستند که یکی از قطعات مهم آن ماژول کنترل (BCM) است که وظیفه کنترل تجهیزات برق و بدنه های الکترونیکی و خودروهای خودرو را دارد که همیشه یکی از چالش ها را تامین می کند. مهم تامین بوده است.

قطعه BCM در حال حاضر در مرحله نمونه‌سازی است که تا پایان شهریورماه سه نمونه آن طراحی، تولید و تست خواهد شد و قرار است نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید آنبوه برسد.

در حوزه واحد ارتباطات مخابراتی برای خودروهای متصل، پروژه مشترک بزرگی با همکاری سایر شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و جهاد دانشگاهی شریف، در حال انجام است.

در این میان نمونه اولیه پروتوتایپ ماژول تله‌ماتیک، توسط شرکت تام برای خودروهای تارا و داناپلاس طراحی و ساخته شده و تاییدیه ایران‌خودرو را دریافت کرده است. طراحی و ساخت نمونه دوم این ماژول نیز در حال حاضر در شرکت تام به پایان رسیده و جهت توسعه نرم افزار، انتقال جهاد دانشگاهی شریف شده است. این مجموعه علاوه بر خودروهای هدف تارا و دنا، قابلیت انطباق با سایر خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو را نیز خواهد داشت.

در مرحله نخست این پروژه، ماژول تله خدمات ماتیک از جمله تماس اضطراری برای برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در هنگام حادثه یا شرایط بحرانی مانند اورژانس، پلیس 110، ارائه خدمات فنی و تعمیرگاهی در هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی. و کنترل خودروی ماشینی، مخابره خودرو جهت عیب‌یابی و اطلاعات ارائه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را می‌کند.

در مراحل و سومین قابلیت‌هایی مانند پایش سرعت و موقعیت خودرو شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط اینترنتی لپ تاپ و موبایل سرنشینان از طریق وای فای درون خودرویی، ارتباط خودرو به خودروی مشابه اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و … به سیستم اضافه خواهد شد.

در زمینه سامانه‌های کمک راننده پیشرفته یا همان ADAS قرار می‌گیرد با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان و با استفاده از تجهیزات راداری، امکاناتی از تشخیص نقطه کور (BSD)، ترمز اضطراری خودکار (AEB) و کنترل تطبیقی ​​(ACC) به خودروها افزوده شود.