برگ برنده ترکیه با تقویت چندوجهی کریدور میانی؛ ایران غایب بزرگ است!| ترکها دید عقابی به تجارت دارند



تهمینه غمخوار؛ بازار: ترکیه در موقعیت جغرافیایی خود بین قره ها و مناطق مختلف، از توسعه پروژه های حمل و نقل و انتقال منطقه ای حمایت می کند، در حالی که این هدف اقتصادی نه تنها روابط تجاری، و سرمایه گذاری، بلکه روابط سیاسی و فرهنگی بین و فراتر از آن است. مناطق اطراف خود را حفظ کند.

این واقعیت است که ترکیه یک طرح اصلی برای کسب بیشترین منفعت در ارتباطات با دریای سیاه و تبدیل شدن به یک ابرقدرت در کریدور میانی که مسیری دارد. بین ترکیه و چین و مسیر میانی خزر است، دارد. بر همین اساس، دولت این کشور تلاش می کند تا پروفایل های لجستیکی خود را تقویت کند، در حالی که در چند سال چند بار و جایگاه رو به رشد و فزاینده ای در تجارت مختلف از جمله حمل حمل و نقل پیدا کرده است..

اخیراً هم بر کریدور میانی، به عنوان جایگزینی برای جاده ابریشم روسیه در نظر گرفته شده، در حالی که با اوج تحریم های غرب علیه روسیه، مسکو به دنبال تغییر اولویت های تجاری خود به شرق است و دستور پوتین، مسیر دریایی شمال تنها نه به کریدوری برای هیدروکربن ها، بلکه می تواند به نوعی «راه ابریشم» جدید برای انتقال انواع باشد. بار تبدیل می شود.

اردوغان بارها اعلام کرد که از طریق فعال سازی کردور میانی، ترکیه راه روشنی برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت لجستیکی پیش رو دارد.

اختصاص ۱۹۸ دلار دلار در حوزه حمل و نقل
بر اساس اعلام ترکیه در خصوص «چشم حمل و نقل و نقل ۲۰۵۳»، بخشی از این دورنما، سرمایه گذاری ۱۹۸ دلاری در بخش حمل و نقل و نقل و انتقال ارتباطات ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی خواهد بود. برنامه های 30 ساله این کشور آماده است تا ترکیه بتواند جایگاه شایسته خود را در میان اقتصادهای برتر جهان به دست آورد..

در همین راستا، به عنوان بخشی از پروژه کریدور میانی، سهم حمل و نقل ریلی در شبکه مسافرتی و باری ترکیه افزایش خواهد یافت. به ویژه در حمل و نقل ریلی، وزیر حمل و نقل و زیرساخت پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۳ سهم بازار هفت برابر است و از ۵.۰۸ درصد پیش بینی شده در سال ۲۰۲۳، به ۲۱.۹۳ درصد افزایش می یابد..

علاوه بر این، راه آهن ترکیه تا آن زمان به میزان قابل توجهی گسترش پیدا خواهد کرد. در طول دو دهه گذشته، طول کل شبکه راه آهن به 1000 کیلومتر رسیده است در حالی که تا سال ۲۰۵۳ هدف دستیابی به ۲۸۵۹۰ کیلومتر خطوط ریلی وجود دارد. این مسائل نشان می دهد که سرمایه گذاری و توسعه حمل و نقل ریلی، گامی به سوی رشد و توسعه کریدور میانی است..

در همین راستا «عادل کارا اسماعیل اوغلو» وزیر حمل و نقل ترکیه به تازگی اعلام کرد که کشورش بر روی سایر روش های حمل و نقل و انتقال چندوجهی در ارتباطات این کریدور خواهد بود، در حالی که وزیر حمل و نقل ترکیه و حمل و نقل ترکیه را انجام می دهد. در مجمع عمومی مراکز حمل و نقل و انتقال بین المللی ترانس خزر، بر برنامه های ترکیه در مورد کریدور میانی، بازار بزرگ تر آسیای مرکزی و بازار داخلی ترکیه تاکید کرده است.

از نظر، «پروژه قرن»، وضعیتی که به عنوان پروژه کانال استانبول نیز نامیده می شود، یک گل سرسبد برای بهبود ارتباطات دریای سیاه و حمل و نقل محموله از طریق کریدور میانی خواهد بود.. به طور همزمان، تقویت در تقویت بیشتر حمل و نقل ریلی در عقب خواهد ماند.

بنابراین، هدف این کشور افزایش ظرفیت خط راه باکو_تفلیس_قارص و اختصاص بودجه بیشتر برای سرمایه گذاری ریلی در سال ۲۰۲۳ است..

راه آهن هنوز نقطه کانونی است
از زمان افتتاح خط باکو_تفلیس_قارص در سال ۲۰۱۷ تا پایان آوریل ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۰۷۰ هزار محموله جابجا شده است، در حالی که هدف اصلی ترکیه برای این مسیر، بهره برداری از ۱۵۰۰ قطار بلوک در سال و زمان کاهش ترنزیت ۱۲ روزه بین چین و ترکیه است. تا ۱۰ روز بوده است.

این کشور، حمل بار خود را از ۳۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ با ۱۰ درصد افزایش به ۳۸ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۱ رساند.ه است. محموله های بین المللی ترکیه، در سال ۲۰۲۱، به میزان ۲۴ درصد افزایش یافته در حالی که هدف افزایش این ارقام است تا راه آهن را به یکی از قوی ترین حمل و نقل ها تبدیل کند.

در همین راستا، در حالی که هم اکنون ترکیه توانایی خود را به شش میلیون تن محموله می رساند، در حال حاضر برنامه ریزی برای ایجاد حمل و نقل ۷۳.۲ میلیون تن در مجموع ۱۹ میلیون متر مربع در ۲۶ مرکز لجستیکی است زیرا راه آهن است، به عنوان یکی از آنها. از پروژه های اولویت دار در این کشور در نظر گرفته می شود.

از آن جایی که سهم آن در بودجه حمل و نقل ترکیه به میزان ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد، پیش بینی ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۳، این رقم به ۶۰ درصد رسیده است. این موضوع نشان دهنده سهم دولت اردوغان به افزایش راه آهن در حمل و نقل از پنج درصد به ۲۲ درصد است.

هدف این است که سالانه حمل و نقل از 55 میلیون تن به 448 میلیون تن افزایش یابد زیرا ترکیه در اسرع وقت دارای زیرساخت های ریلی ایمن، سریع، کارآمد و می تواند باشد..

نسیم تازه ای می آید
با این حال، جالب ترین بخش از برنامه های مربوط به دریا است. دولت ترکیه ساخت پروژه کانال استانبول را در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز کرد. کانال استانبول، یک پروژه عظیم برای یک آبراه مصنوعی از سطح دریا است که برای ساخت در حوزه غرب استانبول برنامه ریزی شده است.. این کانال به عنوان یک گذرگاه برای تنگه بسفر عمل کرده و ظرفیت بیشتری را برای ترانزیت دریایی بین دریای سیاه و مدیترانه ارائه می کند..

همچنین، این پروژه شامل ساخت بنادر و پایانه های کانتینری، مراکز لجستیکی و یکپارچه سازی خطوط راه آهن خواهد بود. برنامه ها برای تکمیل پروژه، آن را در یک بازه زمانی هفت ساله قرار می دهد.

با توجه به اهمیت روزافزون برای راه آهن و سرمایه گذاری های دولت در کریدور میانی در حالت های مختلف حمل و نقل، ترکیه به منظور استفاده از مسیر و افزایش استفاده از آن کمک خواهد کرد.

ترکیه با پروژه_کانال استانبول_ با دادن هوای تازه به تجارت دریایی در دریای سیاه و مدیترانه، کریدور میانی را بیشتر تقویت خواهد کرد.. با توجه به اهمیت روزافزون برای راه آهن و سرمایه گذاری های دولت در کریدور میانی در حالت های مختلف حمل و نقل، ترکیه به منظور استفاده از مسیر و استفاده از آن کمک خواهد کرد.

باید گفت که کانال استانبول پروژه ای نیست که برخاسته از نیاز به بهبود کریدور میانی باشد. این موضوع سالها است که با پیشنهادات اولیه برای چندین دهه در دستور کار دولت ترکیه قرار دارد. با این وجود، زمان‌بندی ساخت‌وساز به خوبی با افزایش ترافیک کریدور میانی مطابقت دارد و می‌تواند از حرکت استفاده کند، در طول‌مدت به مسیر کمک کند..

عدم توسعه خطوط ریلی دلیل دور زدن ایران
بنابراین، این موضوعات نشان می دهد که درخواستی رو به رشد حمل و نقل از طریق کریدور میانی و خدمات جدید راه اندازی شده چشم اندازهای مثبت را برای سال ۲۰۲۲ و سالهای آتی ارائه می دهد در حالی که ترکیه در نهایت قراردادهایی را به امضا می رساند که ایران به دلیل عدم توسعه خطوط ریلی و راه آهن رشت_آستارا حضور ندارد.

در حالی که آسیایی میانه و چین به دنبال مسیرهای جایگزین روسیه به منظور تجارت با غرب هستند، قرارداد افزایش چهار برابری ترانزیتی کالا را با هدف تغییر مسیر بخش مهمی از کالاهای ترانزیتی چین به جای خاک روسیه از منطقه قفقاز و دستیابی به بازارها. اروپا و بر عکس، امضا کرده است.

ترکیه با تزریق 198 میلیارد دلار خود را به حمل و نقل و انتقال در حالی که راه آهن برنده بزرگ در بخش ترانزیتی می باشد، تا سال 2053 به یک ابرقدرت لجستیک تبدیل خواهد شد چرا که شبکه راه آهن ترکیه تا آن زمان خطوط خطوط ریلی را بیش از دو برابر کرده است و پیش‌تر گفته شده است که تا سال ۲۰۲۳، خطوط خطوط ریلی از ترانزیت کالا را به ۲۰ درصد افزایش دهد.

بر همین اساس در حالی که تعداد خطوط ریلی ترکیه در واردات و توسعه خود کشور نیز به سرعت در حال افزایش است، ایران در سال گذشته کمتر از دو میلیون تن ترانزیت کالای خارجی شامل گوگرد ترکمنستان بوده است.

در حالی که این روزها در ایران خبر افزایش سرسام آور قیمت ها و خالی بودن قفسه های مواد غذایی از جمله ماکارونی در کنار هدفمندی یارانه خبری داغ است، ترکیه به نقش پررنگ تر خود و کسب منفعت در یک کریدور دیگر فکر می کند.

از نظریات معتقدند که عدم توسعه برخی خطوط ریلی ایران باعث می شود که مسیر آسیای مرکزی به روسیه یا قفقاز جایگزین مسیر ایران شود و چین امید خود را در احیای بخشی از کریدور شرق به غرب و حضور و مشارکت ایران از دست دادن.

در حالی که ایران هنوز حتی به تکمیل زیرساخت ها و ظرفیت کشتی های خود در دریای خزر نپرداخته، ترکیه جایگزین مسیر ترانزیتی ایران شده و سهم خود را از تجارت کریدور میانی به حدود شش میلیون تن می رساند.

تحلیلگران مسائل ترکیه بر این باورند که نسبت به ایران همیشه در تلاش برای کسب برترین ها در حوزه های مختلف تجاری از جمله نقش مهم و پررنگ در کریدورهای گوناگون باشد، مسائل عجیبی نیست.

تجارت از فرصتها است که استفاده از فرصتها برای استفاده از فرصتها به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد و می بیند تجاری و نگاهی به کشفی بسیار خوبی دارد. ترکها دیدی مانند عقاب دارند و هر کجا که نیازی را در کشور حس کند، درصدد بر آن است.