انتظاری که ۲۹ ساله شد| فرودگاه گناباد در آرزوی پرواز


بازار گروه استانها: گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاهی است که به فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه محل سابق فرودگاه، محل منطقه برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن‌ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به پایان رسید.

مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریورماه همان سال گودبرداری و بتن‌ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند ساخت آن در سه سال گذشته سرعت گرفت.

فرودگاه شهدای گناباد به وسعت ۲۶۰ زمین و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد که پس از راه‌اندازی، فرودگاه سومین استان خراسان رضوی. بعد از مشهد و سبزوار خواهد شد.

در صورت راه‌اندازی و شروع به کار این فرودگاه علاوه بر شهر گنابادی، ساکنان شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی ازجمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز امکان استفاده از این موقعیت را دارند. فرودگاهی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود سالانه یک‌میلیون نفر جمعیت ساکن در این مناطق از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

انتظاری که ۲۹ ساله شد|  فرودگاه گناباد در آرزوی پرواز

این در حالی است که این انتظار اکنون پس از 29 سال به پایان نرسیده است و بسیار از اتفاقات این باورند که هزینه‌های جاری این فرودگاه در صورت راه‌اندازی از درآمدهایش بیشتر خواهد بود.

هزینه های مالی
فرودگاه گناد بابیان که عملیات اجرایی بسیاری از مهم‌ترین و پیش‌بینی‌شده‌ها در این فرودگاه به پایان رسیده است می‌کند: بیش از یک هزار میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل این فرودگاه هزینه شده است.

مهدی توکلی کندری اذعان می‌کند: احداث ساختمان پایانه فرودگاه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی و با استفاده از اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در حال انجام است و فرودگاه فضای‌سازی هم ۹۸ درصد پیشرفت داشته و ۱۲۰ میلیارد ریال است.

وی تصریح می کند: ساختمان های امنیت امنیت پرواز و برج مراقبت هم با صرف اعتبار هشت میلیارد ریال به طور کامل به پایان رسیده است.

رئیس فرودگاه گناد اذعان: همچنین احداث دیوار پیرامونی فرودگاه گناباد می کند ۹ درصد پیشرفت داشته و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.

صرفه اقتصادی
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تعداد فرودگاه‌های دارای دارای توجیه اقتصادی کمتر از 5 فرودگاه است و به‌طور متوسط ​​هزینه‌های جاری فرودگاه گناباد از درآمدهای آن بیشتر خواهد بود ولی با عنایت به نگاه خدمات به مناطق کمتر توسعه یافته توسعه پروژه احداث فرودگاه. گناباد در دستور کار قرار دارد که امیدواریم باعث رشد اقتصادی منطقه شود.

محمود امانی بنی با بیان این که افزودن به یک هزار میلیارد تومان برای احداث و راه‌اندازی در این محل اقامت شده است ادامه داد: دولت سیزدهم باوجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی درزمینه امکانات تکمیل ظرفیت فرودگاه گناد داشته است.

وی هم‌چنین از ایجاد و تکمیل سطوح پروازی و انتقال تأسیسات زیر بنایی و احداث راه دسترسی و محوطه‌سازی همچنین طرح احداث پایانه پروازهای داخلی با پیشرفت ۹۵درصد خبر داد و افزود: احداث فرودگاه از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه است و علاوه بر جابه‌جایی مسافر، قابلیت‌های بسیاری برای خدمات رسانی در زمان بحران‌ها و حوادث پیش‌بینی‌شده در جنوب این استان و مناطق اطراف آن است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان به بهره برداری از این فرودگاه امیدوار بود، همچنین اظهار کرد: این فرودگاه در سال جاری به بهره برداری می رسد و بعد از بهره برداری در مرحله نخست هفته یک یا دو پرواز از مقصد گناباد به تهران انجام می شود. .

انتظاری که ۲۹ ساله شد|  فرودگاه گناباد در آرزوی پرواز

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: احداث فرودگاه از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان، علاوه بر مسافران جابه‌جایی، از قابلیت‌های بسیاری برای خدمات رسانی در زمان بحران‌ها و حوادث پیش‌بینی‌شده در جنوب این استان و مناطق جنوب خراسان است.

محمود امانی بنی اظهار داشت: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت و دیدگاه های این اداره کل در سال جاری است و از همه ظرفیت های موجود برای اجرای طرح و بهره برداری از آن در نیمه نخست امسال استفاده می شود.

فرودگاه کاشمر رویای دست نیافتنی
به‌جز فرودگاه گناباد که انتظاری ۲۹ ساله را پشت سر می‌گذارد فرودگاه شهید مدرس در شهرستان کاشمر نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در سال ۱۳۸۷ کلنگ آن در زمینی به مساحت ۵۴۰ زمین بر روی زمین است، اما هنوز به رویای مردم این شهرستان رنگ نبخشیده است.

فرودگاهی که قرار است در کمترین زمان جنوب ممکن باشد به ۱۰ شهرستان مرکز و خراسان رضوی می‌رسد ۱۴ سال از کلنگ زنی آن خدمات می‌گذرد و وضعیت آن همچنان بلاتکلیف است.

هر چند میلیارد تومان برای ساخت فرودگاه شهید مدرس به‌عنوان یک فرودگاه منطقه‌ای تهیه شده اما اکنون انتقادهایی مبنی بر جانمایی نادرست آن مطرح می‌شود.

چند مجتمع فرودگاهی منطقه‌ای شهید مدرس، به‌عنوان سومین فرودگاه خراسان‌ رضوی، در زمینه پروژه‌های تصمیم‌گیری سفرهای استانی دولت نهم بود اما بر اساس بیانیه‌های تحقیقاتی در جانمایی و مطالعات آن مشکلات وجود دارد و رفع مشکلات آن مستلزم هزینه‌ها و هنوز پرونده فرودگاه‌های منطقه شهید مدرس پس از آن. از ۱۴ سال خاک می‌خورد و به نتیجه نمی‌رسد.

اما با توجه به اظهارات مردم منطقه بر این باور بودند که با احداث فرودگاه و توجه به حمل‌ونقل هوایی توسعه و رونق اقتصادی اتفاق می‌افتد اما با توجه به اظهارنظر، بررسی تجهیزات هوایی مبنی بر غیراقتصادی بودن، ساخت این فرودگاه با چالش‌هایی است که می‌شوند.

انتظاری که ۲۹ ساله شد|  فرودگاه گناباد در آرزوی پرواز

فرودگاه کاشمر تا سال 1396 تنها با 150 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد اما در حال حاضر بنا بر پیش‌بینی، افزون بر یک هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد که از همین رو به نظر می‌رسد تکمیل یا ساخت آن منتفی باشد.

همه بیش از ۱۴ سال است که مردم کاشمر به وعده داشتن فرودگاه دلخوش کرده‌اند، اما اکنون نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوه سرخ در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است: بودجه گرفته و پول تزریق شود، باید محاکمه.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین بابیان این است که همه بودجه‌هایی که صرف مطالعه این فرودگاه هدررفته است، می‌گوید: باند فرودگاهی که ساخته‌شده و در سیلاب قرار دارد و این موضوع را نشان می‌دهد یا مطالعاتی انجام نشده است و اگر هم توسط افراد غیر کارشناس گرفته شده باشد.

به گزارش بازار در حال حاضر با ورود بخش خصوصی به این منطقه فوق العاده امکان پروازهای سبک و سبک و آموزشی برای مردم منطقه ایجاد و در فعالیت است.